Berkelus
Jag äger en del skog och har kikat på lite alternativ för att bygga ett timmerhus på 40-50 m2. Första tanken var att bygga ett klassiskt timmerhus med liggande timmer men efter att ha räknat lite så betyder det att jag behöver fälla 50-70 träd!

Visst kan man bygga en klassisk regelstomme men det blir ju dyrt och och allt jag köper måste jag bära upp för en smal och brant skogsstig som går ett par hundra meter från bilvägen.

Istället så har jag tagit inspiration ifrån Nordamerikat där många skogsmullar bygger sk "timber-frames" vilket då är en timmerstomme som står upp och kan sedan enkelt kompletteras med sedvanligt råsponttak, hyvlad panel osv ifrån bygghandeln.

Men denna konstruktion får jag ju en "gratis" stomme som kräver avsevärt mindre fällda träd.

Sedan kan jag bara åka till bygghandeln och köpa resten som behövs för huset?

Se några exempelbilder, kan detta vara en god idé tro? Någon som försökt på sig något liknande? Varför bygger inte fler såhär?
 
  • Uppförande av en timber-frame konstruktion med stående timmerstomme och takstolar under en klarblå himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Illustration av en timber-frame konstruktion för ett timmerhus med detaljer av sammanfogningar och takstolar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Timber-frame stomme under konstruktion på betongplatta i skogsnära miljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Timber-frame konstruktion under uppbyggnad för ett hus med synliga träbalkar och ställning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klart intressanta byggen, har du möjlighet att såga själv så varför inte, men tänk att det måste torka, kanske såga med övermått, torka och såga igen,. Har ingen erfarenhet av timmer, men tänker hur sågat blir, stock brukar inte krokna.
 
Berkelus
J jonaserik skrev:
Klart intressanta byggen, har du möjlighet att såga själv så varför inte, men tänk att det måste torka, kanske såga med övermått, torka och såga igen,. Har ingen erfarenhet av timmer, men tänker hur sågat blir, stock brukar inte krokna.
Jag tänker lite att jag fäller träd, barkar och sågar längd och låter torka. Man kan ju låta stockarna vara runda istället för fyrkantiga som på bilden?
 
Vi bygger ju numera trähus med regelstommar för att det är snabbare, billigare och blir varmare än stående timmer och plankstommar.

Det du visar skulle ju passa bra till carport eller liknande.
 
Rent tekniskt är det ju samma princip som en vanlig regelstomme. Skillnaden är att grövre virke tillåter större avstånd/längre spännvidder. Sen är det lite enklare att foga ihop fyrkantiga brädor än runda och det är lättare att bygga bort köldbryggor med flera tunna reglar än enstaka grova.
 
Det är väldigt omständigt att passa ihop en stomme av rundvirke. Det går men skall det blir bra kan det faktiskt hända att du skräder timret fyrkantigt med bila med samma tidsåtgång eftersom fogarna blir så mycket enklare att göra.
Det finns två principer att välkja mellan om man skall foga ihop grovt fyrkantsågat virke som har dragit dig litet vid torkningen.
-Ena metoden är att anpassa fogarna efter alla snedheter.
-Andra metoden är att använda antingen färglina eller en rak bräda som linjal och markera kanten på den tänkta raka battingen inuti och så tälja bort litet med bilan så man får plana ytor att börja från där fogarna skall komma.
 
Berkelus
F fribygg skrev:
Vi bygger ju numera trähus med regelstommar för att det är snabbare, billigare och blir varmare än stående timmer och plankstommar.

Det du visar skulle ju passa bra till carport eller liknande.
Men blir det verkligen så i mitt fall? Billigare kan vi ju räkna bort eftersom hela stommen blir "gratis". Det kommer såklart ta mer tid men tid har jag och gör inget vettigt men den ändå.

Enklare, nja den är inte självklart då logistiken för att frakta allt virke blir extremt omständligt än att pyssla med stockar på plats.

Bättre, är även tveksam till detta då min stomme skulle bestå av 150-200 år gamla träd som dessutom skulle vara överdimensionerade i jämförelse med vanligt regelstomme?
 
  • Gilla
Johannes Hultman
  • Laddar…
Berkelus
useless useless skrev:
Rent tekniskt är det ju samma princip som en vanlig regelstomme. Skillnaden är att grövre virke tillåter större avstånd/längre spännvidder. Sen är det lite enklare att foga ihop fyrkantiga brädor än runda och det är lättare att bygga bort köldbryggor med flera tunna reglar än enstaka grova.
Det sistnämda är en bra poäng helt klart. Att för hand forma om stockar till fyrkantiga brädor känns som en evighetsprojekt :crysmile:
 
Berkelus
H heimlaga skrev:
Det är väldigt omständigt att passa ihop en stomme av rundvirke. Det går men skall det blir bra kan det faktiskt hända att du skräder timret fyrkantigt med bila med samma tidsåtgång eftersom fogarna blir så mycket enklare att göra.
Det finns två principer att välkja mellan om man skall foga ihop grovt fyrkantsågat virke som har dragit dig litet vid torkningen.
-Ena metoden är att anpassa fogarna efter alla snedheter.
-Andra metoden är att använda antingen färglina eller en rak bräda som linjal och markera kanten på den tänkta raka battingen inuti och så tälja bort litet med bilan så man får plana ytor att börja från där fogarna skall komma.
Blir ju helt klart knepigare, men jag tänker att man med motorsåg kan forma knutarna på samma vis som liggande timmerhus? Vikten gör ju att allt sitter och man kan ju dra i några rejäla skruvar för säkerhetsskull?
 
Köp en solosåg eller liknande.
 
Berkelus
Typ. Det finns bättre med en metallskena sågen löper efter.
 
  • Gilla
Berkelus
  • Laddar…
Berkelus Berkelus skrev:
Men blir det verkligen så i mitt fall? Billigare kan vi ju räkna bort eftersom hela stommen blir "gratis". Det kommer såklart ta mer tid men tid har jag och gör inget vettigt men den ändå.

Enklare, nja den är inte självklart då logistiken för att frakta allt virke blir extremt omständligt än att pyssla med stockar på plats.

Bättre, är även tveksam till detta då min stomme skulle bestå av 150-200 år gamla träd som dessutom skulle vara överdimensionerade i jämförelse med vanligt regelstomme?
Prova om du har kunskap, ork och de ekonomiska förutsättningarna, omöjligt är det inte.

Jag har flyttat ett liggtimmerhus och återuppfört det och skulle säga att logistiken kring ett bygge av en regelstomme är en barnlek i jämförelse med att hantera timmerstockar på egen hand utan moderna lyfthjälpmedel.
 
  • Gilla
Berkelus
  • Laddar…
En gubbe som jag byggde åt för några år sedan hade strax innan köpt en sån där Clas Ohlsson jigg och försökt såga upp ett vindfälle med den. Resultatet var två bräder som varierade minst en centimeter i tjocklek och en halvsågad stock kvarlämnad på marken. Han sade att systemet var värdelöst och enligt vad jag kände honom så tror jag att han talade sanning. Frun hade gjort någon kalkyl över tidsåtgången per bräda och den var helt sanslös det minns jag.
Jag tror faktiskt att man arbetar både snabbare och precisare med bila. Har du tid och någorlunda frisk rygg är det inte omöjligt att bila några hundra löpmeter bjälkar och battingar.
Fast jag skulle nog i första hand satsa på timmerstomme om det inte skulle gå att få virket sågat. Det finns ju en del små portabla sågverk som Solosåg och bamsesåg och en sådan såg bode ju gå att frakta dit.

Att hantera timmerstockar för hand utan maskiner går bra men det förutsätter att man är duktig på rep och taljor och kranar och att man kan få någon hjälpare med sig ibland...... och så förutsätter det mycket gott om tid.
Går det att ta sig fram dit med traktor? I så fall kan du ju släpa ut timret och få det sågat och köra tillbaka sågvirke.

Problemet med en stomme spantrad av rundvirke är inte så mycket fogarna mellan de olika rundstockarna som anliggningsytorna mellan stommen och resten av huset.
 
  • Gilla
Berkelus och 1 till
  • Laddar…
Berkelus
H heimlaga skrev:
En gubbe som jag byggde åt för några år sedan hade strax innan köpt en sån där Clas Ohlsson jigg och försökt såga upp ett vindfälle med den. Resultatet var två bräder som varierade minst en centimeter i tjocklek och en halvsågad stock kvarlämnad på marken. Han sade att systemet var värdelöst och enligt vad jag kände honom så tror jag att han talade sanning. Frun hade gjort någon kalkyl över tidsåtgången per bräda och den var helt sanslös det minns jag.
Jag tror faktiskt att man arbetar både snabbare och precisare med bila. Har du tid och någorlunda frisk rygg är det inte omöjligt att bila några hundra löpmeter bjälkar och battingar.
Fast jag skulle nog i första hand satsa på timmerstomme om det inte skulle gå att få virket sågat. Det finns ju en del små portabla sågverk som Solosåg och bamsesåg och en sådan såg bode ju gå att frakta dit.

Att hantera timmerstockar för hand utan maskiner går bra men det förutsätter att man är duktig på rep och taljor och kranar och att man kan få någon hjälpare med sig ibland...... och så förutsätter det mycket gott om tid.
Går det att ta sig fram dit med traktor? I så fall kan du ju släpa ut timret och få det sågat och köra tillbaka sågvirke.

Problemet med en stomme spantrad av rundvirke är inte så mycket fogarna mellan de olika rundstockarna som anliggningsytorna mellan stommen och resten av huset.
Mycket bra inlägg, jag får fundera över detta. Verkar som det blir enklare att gå 600 varv fram och tillbaka med sedvanligt byggvirke :rofl:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.