T Timmenpettsson skrev:
Om du känner att du kan befria dig ifrån myter och floskler kan du med fördel använda dig av Isover´s anvisningar du länkade till. Dem är väl etablerade hos proffs och fackfolk. Det "magiska" är just att använda en variabel ångbroms, tex. [länk]
Kanske kan om man är proffs på att tejpa och krångla, så att det verkligen blir helt inneslutet. Men får man kondensation inne i isoleringen är det ändå samma problem oavsett om man har lindat in den i gladpack, goretex eller nätunderställ.
Ytskiktet löser ju inte grundproblemet, droppar blir kvar inne i materialet om fukt kommer in. För en hemmafixare med gammalt hus är det enklare att köra cellulosa och spara tid, krångel, tejp och elände, speciellt om man kombinerar gammalt och nytt. Större marginaler.
 
  • Gilla
Newgolds och 1 till
  • Laddar…
K KungAnka skrev:
Kanske kan om man är proffs på att tejpa och krångla, så att det verkligen blir helt inneslutet. Men får man kondensation inne i isoleringen är det ändå samma problem oavsett om man har lindat in den i gladpack, goretex eller nätunderställ.
Ytskiktet löser ju inte grundproblemet, droppar blir kvar inne i materialet om fukt kommer in. För en hemmafixare med gammalt hus är det enklare att köra cellulosa och spara tid, krångel, tejp och elände, speciellt om man kombinerar gammalt och nytt. Större marginaler.
Som sagt, myter och floskler.
För det första, alla som förstår de fysikaliska principerna vet att det är nödvändigt med ett lufttätt och någorlunda diffusionstätt skikt innerst i en ytterväggs eller takkonstruktion. Annars riskerar man, som du själv sa, att få kondens i isoleringen. Om det skulle uppstå är det än stor myt att det skulle vara bättre med cellulosa. Efter närmare 40 år i denna bransch har jag sett hur organiska material såsom cellulosaisolering av tidningspapper kan mögla och ruttna. Detta kan inte hända i ett mineraliskt material såsom sten eller glasull.

För det andra, om man tar hand om inomhusklimatet med en rätt utformad och balanserad ventilation så är fuktdiffusion i klimatskalet ett ickeproblem, det existerar helt enkelt inte. De gånger jag har sett skador pga av fuktdiffusion och kondens kan det härledas till felaktigt utförd konstruktion och/eller bristfällig ventilation.

För det tredje, väggkonstruktioner utan difftätt skikt, såsom i alla gamla hus, fungerade så länge det var ingen eller lite isolering. Kanske även med bristfällig ventilation. Detta är dock inte förenligt med dagens energi och komfortkrav. Sålunda går det inte att bygga välisolerade konstruktioner idag med teknik från förr i tiden. Det hjälper alltså inte att det är ett gammalt hus. Det strider helt enkelt mot de fysikaliska principerna, naturlagarna helt enkelt.
 
  • Gilla
SNf
  • Laddar…
T Timmenpettsson skrev:
Som sagt, myter och floskler.
För det första, alla som förstår de fysikaliska principerna vet att det är nödvändigt med ett lufttätt och någorlunda diffusionstätt skikt innerst i en ytterväggs eller takkonstruktion. Annars riskerar man, som du själv sa, att få kondens i isoleringen. Om det skulle uppstå är det än stor myt att det skulle vara bättre med cellulosa. Efter närmare 40 år i denna bransch har jag sett hur organiska material såsom cellulosaisolering av tidningspapper kan mögla och ruttna. Detta kan inte hända i ett mineraliskt material såsom sten eller glasull.

För det andra, om man tar hand om inomhusklimatet med en rätt utformad och balanserad ventilation så är fuktdiffusion i klimatskalet ett ickeproblem, det existerar helt enkelt inte. De gånger jag har sett skador pga av fuktdiffusion och kondens kan det härledas till felaktigt utförd konstruktion och/eller bristfällig ventilation.

För det tredje, väggkonstruktioner utan difftätt skikt, såsom i alla gamla hus, fungerade så länge det var ingen eller lite isolering. Kanske även med bristfällig ventilation. Detta är dock inte förenligt med dagens energi och komfortkrav. Sålunda går det inte att bygga välisolerade konstruktioner idag med teknik från förr i tiden. Det hjälper alltså inte att det är ett gammalt hus. Det strider helt enkelt mot de fysikaliska principerna, naturlagarna helt enkelt.
Vad är det du vill säga egentligen? Om man bygger rätt och har bra ventilation så blir det inga fuktskador och man måste ha ett någorlunda ångtätt skikt om man har tjock isolering. Jag har i vart fall inte sett någon som rekommender något annat.
 
Jag skrev om detta 2010, jag tycker att texten fortfarande håller.

https://anneshus.wordpress.com/2010/10/01/isolera-snedtak-ekologiskt/

Därefter även uppföljaren:

https://anneshus.wordpress.com/2011/11/16/annu-mer-om-isolering-av-snedtak/

Jag kan säga att jag tillhör föreningen Luftspaltens vänner. Vare sig du väljer ekologisk isolering eller inte så kan leverantören hjälpa dig med exakt vad som behövs av vilka material var. I ditt fall tycker jag det ser ut som om det är lämpligt att sala på takstolarna så att det blir 225 mm.

Djävulen sitter i detaljerna när det gäller isolering. Tänk på att fukt i första han ska vädras ut så sörj för god ventilation på vinden eftersom fukt från nedanvåningen tränger upp dit.

Lycka till med ditt projekt.
 
  • Gilla
Robert Thörnqvist
  • Laddar…
Polyuretanskum - kommentarer på det?

Vårt 30-tals har spetsigt tak och inrett utrymme på vindsvåning, drygt 2 meter i nock, insida. Takstolarna har förstärkts och då halverats (org eller på 50tal) så att det är bara ca 10-11cm kvar! Taken/mot kattvind på vindsvåning var tidigare isolerade med ett paket av "luftspalt, råspånt, treetex x 2, råspånt". Dvs luftspalt + 7cm, thats it!

Väldigt lite plats för isolering alltså, men också små rum. Funkat bra på vintern dock - men för varmt på sommaren! Komfort är prio för oss.

Övervägt alla tekniker jag kan hitta. Vägt risker och utmaningar och blir inte klok på något i detta fall - vissa lösningar kräver även en stor noggrannhet som omöjligt kan uppnås vid äldre hus tror jag, tex "tejpa tätt"... Så vid renovering ersätter vi nu det gamla - med Polyuretanskum! Detta läggs direkt på yttertakets råplankor. Att spruta skum i ett gammalt hus känns inte perfekt direkt - även svårt att ta bort/ändra en vacker dag, kanske.

Hur som helst, beslut måste tas! Den minimala platsen för isolering samt att vi nu går till FTX gjorde att jag ändå gick på byggarnas rekommendationer. Men säker, det är ju då inte! Oj vad jag har ringt och Googlat kring denna fråga.... Skickar med en bild - kattvindsväggar och dess lösullsissolering är inte på plats än.

Tiden får visa facit...


Renoverad vindsvåning med nyisolering av polyuretanskum på takstolarna och obehandlade golvbrädor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Flonjo och 1 till
  • Laddar…
E EmilÖrn skrev:
Polyuretanskum - kommentarer på det?


[bild]
Min försäkringsbolagsarbetande granne påstår att det är bästa metoden för att slippa problem vid isolering av gamla hus.
Själv planerar jag att spruta PU-skumm på min kallvind när jag tar bort innertaket och öppnar till nock, fast jag tänkte nog ha en luftspalt mellan råspont och PU-skum.
 
E EmilÖrn skrev:
Polyuretanskum - kommentarer på det?


[bild]
Vågar man fråga vad det kostade för er att spruta PU-skum?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.