Vi har planer på att bygga ett garage ihop med vårt nuvarande hus. Garaget blir isolerat med vattenburen golvvärme ev. Garaget blir på totalt ca 90kvm -väggar.

Jag planerar att köra golvvärmen på husets värmesystem och hålla en temperatur på ca 10 grader på vintern och stödvärma med antingen luft/luft-pump eller byggfläkt när jag skall meka.

Hur stor effekt kan det gå åt till att hålla det 10grader i garaget? Volymen blir ju någonstans strax under 300kubikmeter luft.
 
Jag har ett 73m2 garage. 20cm cellplast under grunden och 30cm isolering i taket.

Jag räknade ut att utifrån den cirkulationspumps nominella flöde jag använder till garaget går det åt 210W per grads skillnad i in/ut vatten.

Just nu ikväll när det är hela -16 grader ute och +15 inne i garaget så var skillnaden 3 grader alltså bara 630 watt.

Då håller vattnet in 26 grader och utvattnet 23 grader.

nu är det sällan -16 grader så oftast brukar det ligga kring 1-2 graders skillnad på vattentemperatur in/ut.

Jag tycker det är oerhört energisnålt.
 
Vi säger på mina breddgrader Nossebro som är typ Trollhättan. Garage på cirkus 80kvm så säger vi 250watt/grad.

Med samma diff som du på 1-2 grader ger ju detta 325watt i medeltal.

325x24timmar= 7800watt eller 7,8kWh altså ca 1,5säck pellets per dag = 60kr.

60x30= 1800i månaden eller 1800x6= 10800kr för hela kallperioden på året.

Vart har jag gjort fel och kan det verkligen bli så dyrt?
 
Nog rymmer väl en säck pellets mer än 5 KWh... 16kg, 5KWh/kg ger 80KWh, alltså 0,1säck/dag i den perfekta världen utan pannförluster... Det blir inte så dyrt som du kom fram till...
 
Jaha. Det gamla klassiska räknefelet. Det är andra gången jag går på den. första gången var när jag räknade ut att min kåk drog 15kW/dygn att varmhålla. =)

Men nu när du säger det på det viset blir det ju rimligare.

0,1 säck i en perfekt värld säger du. Vi säger att världen är skev som satan och det ger mig en förbrukning på 0,5säck/dygn.

Det ger ju 90 säck/år och så en kostnad på typ max 4000kr och det är ju faktiskt helt överkommligt plötsligt.

en är resten av ekvationen i denna tråd rätt? Vid vilka temperaturer pratar vi här? Kan man hitta några formler för att räkna på sådant här på nätet?

Kan man verkligen varmhålla ett garage på 300 kubik på bara 4000kr?

fast när man tänker på det så är ju min villa på ca 500-550 kubik och varmhålls ju på ca 2säck/dygn. Så det blir ju inte så farligt mycket mer.
 
I mitt fall så använder jag fjärrvärme, tror vi betalar kring 60öre /Kwh .
Med en genomsnittligt tempdifferens på vintern på säg 2 grader så blir det 420w och 0,6 x 0,42 = 0.25kr / tim eller 6kr/dygn och 180 kr /mån...
Inte mycket att bråka om. Dessutom slipper man bära säckar med fjärrvärme.



Jag kom precis in från garaget, just nu har vi hela -25 grader i Umeå,
( det är sällan det är så kallt) Garaget höll konstant +16 grader i luften , men vatten i golvärmen hade stigit till hela 29grader så det var skönt om fötterna :)

/benny
 
Bergvärme/golvvärme är svårslaget. Riktigt billig drift dock dyrare installation.//R
 
DFet jag har är pellets och jag har inte tillgång till fjärrvärme och en bergvärmepump är inget jag tänker installera. Jag tillhör tvivlarna =) Jag vill ha grejer som brinner.

En fundering jag också haft är att köra golvvärmen hyffsat kall. Bara ha den till att torka vatnet med i stort sett och köra en luft/luft när man skall meka eller greja i garaget.
 
Beppo skrev:
DFet jag har är pellets och jag har inte tillgång till fjärrvärme och en bergvärmepump är inget jag tänker installera. Jag tillhör tvivlarna =) Jag vill ha grejer som brinner.

En fundering jag också haft är att köra golvvärmen hyffsat kall. Bara ha den till att torka vatnet med i stort sett och köra en luft/luft när man skall meka eller greja i garaget.
Funkar bra det också. Det är ju när golvet ligger neråt 5-10 grader som det är otrevligt. En kompis har elvärmefläkt och det funkar utmärkt. golvet är dock kallt.
 
Jag har "byggt upp" mitt tilltänkta 90 kvm garage i Isovers energiprogram. (Finns att ladda ner på Isovers hemsida). Gargaget är på ca 11x8,6 m och har 4 portar, 3 på långsidan, en på kortsidan vilket innebär ett stort läckage eftersom U-värdet är markant lägre än för väggsektioner.

Väggar har isolering 45+145.
Tak 500 mm lösull.
Golv 300 mm cellplast under betongplatta.
Höjd invändigt ca 2,3 m.
Inga köldbryggor finns inlagda men ventilation och infiltration är medräknat.
10 graders innetemperatur, ort Umeå.

Beräknad energiåtgång enligt programmet: 6044 kWh/år.

Passar på att fråga: Jag har tänkt ha golvvärme i garaget via fjärrvärmen i huset. Hur får man det att fungera ihop med radiatorer i kåken? Har tänkt ansluta garaget med en kulvert mellan huset och garaget.
 
Xiter skrev:
Jag har "byggt upp" mitt tilltänkta 90 kvm garage i Isovers energiprogram. (Finns att ladda ner på Isovers hemsida). Gargaget är på ca 11x8,6 m och har 4 portar, 3 på långsidan, en på kortsidan vilket innebär ett stort läckage eftersom U-värdet är markant lägre än för väggsektioner.

Väggar har isolering 45+145.
Tak 500 mm lösull.
Golv 300 mm cellplast under betongplatta.
Höjd invändigt ca 2,3 m.
Inga köldbryggor finns inlagda men ventilation och infiltration är medräknat.
10 graders innetemperatur, ort Umeå.

Beräknad energiåtgång enligt programmet: 6044 kWh/år.

Passar på att fråga: Jag har tänkt ha golvvärme i garaget via fjärrvärmen i huset. Hur får man det att fungera ihop med radiatorer i kåken? Har tänkt ansluta garaget med en kulvert mellan huset och garaget.

Du shuntar ner vattnet till en temperatur lämpligt för golvvärme. Jag har också radiatorer i huset där vattentemperaturen ligger 10-20grader högre.

Jag satte en kombinerad cirkulationspump och shunt på rören där en radiator satt tidigare . Jag tog allså bort ett element i tvättstugan (det är varmt där ändå pga värempanna).

Cirkulationspumpen skickar runt 20grader vatten hela tiden i garaget. och shuten tillför lite 40 grader vatten hela som kompenserar nedkylningen av vatten i slingorna.

Du har ju byggt med ordentligt med isolering för ett garage så du kommer nog ha ännu mindre förbrukning än du beräktnat.

Såg du också bodde i umeå, ifall du vill kolla hur jag gjort så är du välkommen. skicka ett majl på benny@steencon.se
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.