Hej!
Vi har fått en märklig fuktfläck på vårt mexitegel. Huset är från -66, AB Elementhus. Fläcken är nästan i ett hörne men inte riktigt. Ovanför hänger en markis som slutar strax intill väggen med fuktfläcken på. Vi hade en teori om att altanen ligger för tätt inpå. Har tagit bort översta plankan men kan inte se att det blir någon skillnad. Tacksam för all hjälp.
Fuktfläck på mexitegelvägg vid husrumshörn ovanför en träaltan, med en termometer fäst på väggen och ett fönster till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fuktfläck på mexitegel ovanför trädäck med borttaget plank vid hus från 1966.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vad finns på andra sidan väggen? Vad är det för ventgaller?
 
Vad har du innanför väggen då?

Badrum? kök?

Vad är det för ventil i väggen?
 
Ventiler sitter längs hela väggen på alla sidor... antar att det är för ventilation för väggarna. Det är ett sovrum på andra sidan och inne i det är det helt torrt och fint. Var min första tanke också nämligen... att det kom inifrån men det känns inte möjligt att det gör det...

Vi har en markis med metall skiva över som slutar precis ovanför.. funderar på om det kan vara så att när det regnar studsar regnet ner på altanen och upp på väggen där... !
 
  • Utsikt från ett fönster visande väggventiler längs en tegelvägg med en markis ovanför och en träaltan nedanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
ventilerna kan vara till för att ventilera mellanrummet mellan teglet och väggen innanför
 
  • Gilla
Förvirrad villaägare
  • Laddar…
Hur ser det ut i ovankant av teglet, rakt över fuktfläcken? Är det öppet?
 
Kolla om du har ett hål i taket så att vatten läcker ned i väggen. Vi hade en liknande oförklarlig fläck i några år som till sist visade sig bero på att det var ett hål i taket precis ovanför väggen. Så när det regnade så läckte vatten ner i väggen och kom ut. Att vi inte såg hålet var för att det låg precis ovanför väggen. Det var först när jag gjorde om fasaden som jag upptäckte det som genom en händelse.
/Peter
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Tegel suger åt sig vatten. Troligtvis till 90% så har det regnat kraftig och stänkt upp på teglet. Markisen du har, har nog koncentrerat vattnet och runnit rejält där. Man ser det även på trallen, du har en ganska rejäl fläk just där också.
 
  • Gilla
samlarpådetmesta
  • Laddar…
P Peters73 skrev:
Kolla om du har ett hål i taket så att vatten läcker ned i väggen. Vi hade en liknande oförklarlig fläck i några år som till sist visade sig bero på att det var ett hål i taket precis ovanför väggen. Så när det regnade så läckte vatten ner i väggen och kom ut. Att vi inte såg hålet var för att det låg precis ovanför väggen. Det var först när jag gjorde om fasaden som jag upptäckte det som genom en händelse.
/Peter
Tack för svar! Taket är omgjort för ca 5 år sedan men vi lägga om pappen ovanpå taket så kan passa på dubbelkolla det då!
 
G Ganescha skrev:
Tegel suger åt sig vatten. Troligtvis till 90% så har det regnat kraftig och stänkt upp på teglet. Markisen du har, har nog koncentrerat vattnet och runnit rejält där. Man ser det även på trallen, du har en ganska rejäl fläk just där också.
Ja det var min tanke också. Det känns mest logiskt.. det rinner kraftigt från markisen när det regnar och då kanske det studsat extra mycket där.. Tänker att jag får se hur det när det torkar upp lite mer. Frågan är väl också vad man kan göra åt det.. tänker att det inte är så bra ha fukt i fasaden..!
 
F Förvirrad villaägare skrev:
Ja det var min tanke också. Det känns mest logiskt.. det rinner kraftigt från markisen när det regnar och då kanske det studsat extra mycket där.. Tänker att jag får se hur det när det torkar upp lite mer. Frågan är väl också vad man kan göra åt det.. tänker att det inte är så bra ha fukt i fasaden..!
du kan impregnera teglet. Det kommer torka upp och tror heller ej det är någon fara men ja. Naturligtvis bli frostsprängningar när det fryser på igen.
Ta bort markisen och se hur det blir. Du kan också sätta upp något stänk skydd också då det är rätt koncentrerat där, om du vill behålla markisen.
 
G Ganescha skrev:
du kan impregnera teglet. Det kommer torka upp och tror heller ej det är någon fara men ja. Naturligtvis bli frostsprängningar när det fryser på igen.
Ta bort markisen och se hur det blir. Du kan också sätta upp något stänk skydd också då det är rätt koncentrerat där, om du vill behålla markisen.
Ja jag vill gärna ha kvar den.. den är lång & stor och guld värd när solen ligger på... ! Får se vad jag kan hitta för stänkskydd i stället!!

Mottar gärna tips på impregneringsmedel! :)
 
Redigerat:
Vad har ni haft för väder den senaste tiden? Jag noterade för ett par veckor sedan i ett område med många tegelhus att alla hade vad som såg ut som fuktfläckar på väggarna. Det var efter en period med kallt väder som slog om till lite mildare. Min teori är att det varit en väldigt blöt höst med hög luftfuktighet och när det sen blev minusgrader bildades rimfrost på teglet som sedan visade sig som fuktfläckar då det blev lite varmare igen och ev på de ställen där det läcker ut mer värme genom väggen.
 
Ser det inte ut som att trallen precis vid fläcken har lite mer grön påväxt än övriga delar? Skulle ju i så fall tala för att fukten kommer antingen upp- eller nerifrån, snarare än från väggen själv.
 
F Förvirrad villaägare skrev:
Ventiler sitter längs hela väggen på alla sidor... antar att det är för ventilation för väggarna. Det är ett sovrum på andra sidan och inne i det är det helt torrt och fint. Var min första tanke också nämligen... att det kom inifrån men det känns inte möjligt att det gör det...

Vi har en markis med metall skiva över som slutar precis ovanför.. funderar på om det kan vara så att när det regnar studsar regnet ner på altanen och upp på väggen där... !
När det regnar så skvätter det upp på väggen.
Försök att tvätta teglet det är nog smuts från golvet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.