Upptäckte nu idag att en ventil på ett element läcker, gjort det ett tag så golvet under är kasst.

Nu vänder jag mig hit, för jag har typ noll och ingen kunskap kring element, om vad jag ska köpa eller göra.

Läckande radiatorventil av märket Danfoss, vitmålad, med synliga tecken på fukt och skador.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Läckande radiatorventil med synliga vattendroppar och korrosion, bredvid ett vitt element och grå vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild på en läckande Danfoss termostatventil på ett element med synliga fuktskador.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Termostat av märket Danfoss satt på (köptes i höstas). Antar jag behöver byta ventilen. När ventilen är helt öppen så läcker det mindre. Är den stängd så droppar det mer.

Så vad behöver jag köpa?
 
  • Läckande radiatorventil med synliga vattenskador och korrosion, behöver eventuell utbyte.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om det är Danfoss RAVL så heter MMA utbytesinsats RSK 480 53 32 enligt rot-boken och då kan man sätta på ett MMA termostathus sedan. Är det Danfoss RAV så vet jag inte vilken insats det ska vara.
 
  • Gilla
JLyck
  • Laddar…
  • Gilla
JLyck
  • Laddar…
Ska man byta enbart packbox så går det göra under tryck. Det läcker bara lite, så en trasa eller en liten bunke under löser det.
D v s om ventilen inte har kärvat fast, för då kan det komma lite mer vatten.
 
  • Gilla
Härryda2015 och 1 till
  • Laddar…
Snyggt med bra svar! Testar att byta enbart packboxen! Återkommer!
 
  • Gilla
Härryda2015
  • Laddar…
Packbox bytt. Inget läckage. Snyggt! Tack för hjälpen!
 
  • Gilla
nino och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.