Status
Tråden går ej att kommentera.
Hej det är så att vår familj planerar att bygga ett arkitektritat stenhus på ca 220m2 plus ett poolhus samt garage m.m. allt inkl blir det ca 300m2. Vi har fått ett bud för ca 5,600,000kr. Alltså 18,667 kr/m2. Låter det reimligt eller är det i överkant, vi har redan sänkt priset ca 2000 kr/m2, men nu undrar jag om man kan sänka det ännu mer. Jag har försökt fråga mig runt, men det känns dom som svarar har eget intresse i det hela därför känns det som att jag inte får ärliga svar.

Därför söker jag svar på nätet av folk som ska/har bygga/t hus. Som är lite insatta i vad det ungefär brukar kosta. Huset är av hög kvalitét.

Mvh Karim
 
Hej Karim, kan bara säga att vi planerar bygga ett liknande på 140m2, det är budgeterat til 3 mille!
 
Tycker det låter som ett oerhört bra pris.
Vem är arkitekten/byggfirman?
 
Jag är visserligen novis inom detta och har bara börjat titta runt på vad ett arkitektritat stenhus borde kosta att bygga. Dvs inte vad det kostar att bygga på traditionellt sett.

Och jag anser att det låter hiskeligt dyrt. Ingår tomten och annat i denna summa?
 
H
Det är nog ingen tomt med i det priset det är nog pris på själva bygget eller.
 
140m2 till 3 miljoner är väl inget konstigt?
Det som dock brukar vara av stort intresse är hur mycket grunden kostar. En grund kan ju kosta allt från 200´ till 1 miljon beroende på var och hur den ska göras.
 
Jag kan säga att ett hus med hög standart kan va dyrt och 5 mile behöver inte recka. Håler på själv och bygger en på 380kvm och detta har kostat och kommer att avslutas på runt 9 milioner
 
mariosek skrev:
Jag kan säga att ett hus med hög standart kan va dyrt och 5 mile behöver inte recka. Håler på själv och bygger en på 380kvm och detta har kostat och kommer att avslutas på runt 9 milioner
9 miljoner på den ytan blir 23700:-/m2 ungefär. Låter som en normal beräkning och ungefär så som vi har räknat med också.
 
Jag tittade på ett stenhus av en kändisarkitekt för ca 8 månader sedan. Han sa att vi skulle räkna med mellan 20 och 25 tkr per kvm. Tog in offert från byggfirma som landade på 18 tkr per kvm. Byggfirman kunde dock inte riktigt redogöra för vad som ingick och inte ingick. Behöver jag tillägga att han inte såg röken av en beställning.

Dina 18,6 per kvm verkar inte särskilt skräckinjagande. Men det beror också på vad som ingår, markarbete, spräninging, etc.
 
H
Jag tror att man har svårt att få ett sten hus under18000kr m2 med hyffsad standard.Men jag tror att det är väl investerade pengar för man har ju ett bra andrahands värde på huset och sedan blir stenhusen något utöver det vanliga både i utsende och kvalitet enligt mitt tycke.
 
Jag pratade med en - som jag tror - ganska vass arkitekt nyligen. Fick uppgiften att det skulle kosta c:a 18.000/m2.
 
Frågeställaren har inte återkommit i tråden så jag stänger denna nu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.