Se till att den anhöriga står i bostadskö annars köp en bostadsrätt och skriv dig där och låt den anhörige bo som inneboende, vilket är en gråzon, boende handlar om planering och inget man löser över en kafferast.
 
N nht1 skrev:
Men då har vi ju ett systemfel när man inte kan hjälpa sina nära med ett boende!
Köp en villa då istället.

Det e klart som fan jag som delägare i huset vill kunna ha pejl på vilka som flyttar in i ”mitt” hus.

Det är ju inte direkt skyhöga krav för att få bli medlem i en bostadsrättsförening.

Kanske socialen kan ordna något. En försökslägenhet eller liknande.
 
N nht1 skrev:
Men då har vi ju ett systemfel när man inte kan hjälpa sina nära med ett boende!
Och motsatsen gör att det blir väldigt enkelt för folk med skulder att komma runt sina skulder genom att skriva allt de äger på någon annan. JFR målvakter för bilar.
 
Hur stort är problemet i praktiken? Om TS heter Johansson och släktingen likaså, kollas det här upp av någon då? Kollar BRFer verkligen sina medlemmars folkbokföring?

Jag tänker att man med en ägd lägenhet, avgiften på e-faktura och en mejladress registrerad i föreningens system borde kunna fortleva i en gråzon rätt länge. Särskilt i en stor förening.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Hur stort är problemet i praktiken? Om TS heter Johansson och släktingen likaså, kollas det här upp av någon då? Kollar BRFer verkligen sina medlemmars folkbokföring?

Jag tänker att man med en ägd lägenhet, avgiften på e-faktura och en mejladress registrerad i föreningens system borde kunna fortleva i en gråzon rätt länge. Särskilt i en stor förening.
Precis, jag tror också att man kan ha en inneboende familjemedlem i sin egen (100% ägd) bostadsrätt utan att behöva tillåtelse av styrelsen, det gäller bara att få medlemskap tillåtet och råka "glömma" berätta att man som ägare inte ska bo där så "ofta". BRF är en utdöende form som måste och kommer att ändras, hoppas jag iaf...
 
Det är nog ganska vanligt att man köper bostadsrättslägenheter som man sen låter tex ett barn bo i så någon annan anhörig borde nog också gå bra i de flesta fallen.

Det bästa är nog att när man hittar en lgh man är intresserad av låta mäklaren veta direkt att det är tänkt att XX och inte en själv ska bo där. Mäklaren får ju faktiskt betalt för att just mäkla bostaden (oftast till den högstbjudande) och då ingår det ju att tex kolla att den man vill sälja till också troligtvis kommer att bli godkänd av föreningen. Annars får ju mäklaren säga att det inte är ngn idé att man bjuder på den. Jag tror ingen mäklare vill stå med en budvinnare som sen inte blir godkänd.
 
Vad skulle man tjäna på att berätta det för mäklaren?
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Vad skulle man tjäna på att berätta det för mäklaren?
Mäklaren får betalt för att genomföra köpet och då ingår det i arbetsuppgifterna att kolla frågor med förening som eventuella köpare kan tänkas ha. Oftast vill en mäklare (och säljaren) ha så många potentiella budgivare som kan genomföra ett köp i slutändan. TS vill ju inte köpa en lgh där föreningen sen säger nej till att ngn annan än TS bor där.
 
Min poäng är att det TS vill göra sannolikt inte är tillåtet. Dumt då att annonsera det.
 
C
S StereoT skrev:
Mäklaren får betalt för att genomföra köpet och då ingår det i arbetsuppgifterna att kolla frågor med förening som eventuella köpare kan tänkas ha. Oftast vill en mäklare (och säljaren) ha så många potentiella budgivare som kan genomföra ett köp i slutändan. TS vill ju inte köpa en lgh där föreningen sen säger nej till att ngn annan än TS bor där.
Man får dock inte lita för mycket på mäklarens uppfattning när det gäller sådana frågor.
Var t.ex. spekulant på en lokalbostadsrätt där det blev diskussion om huruvida föreningen tillät juridiska personer som medlemmar eller inte. När jag läste stadgarna var det klart och tydligt att det inte var tillåtet, men mäklaren hade minsann kollat med styrelsen och det var inget problem. Försökte förklara för mäklaren att det inte spelar någon roll vad nuvarande styrelse tycker om det strider mot stadgarna, men han fattade nog aldrig vad jag pratade om.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Man får dock inte lita för mycket på mäklarens uppfattning när det gäller sådana frågor.
Var t.ex. spekulant på en lokalbostadsrätt där det blev diskussion om huruvida föreningen tillät juridiska personer som medlemmar eller inte. När jag läste stadgarna var det klart och tydligt att det inte var tillåtet, men mäklaren hade minsann kollat med styrelsen och det var inget problem. Försökte förklara för mäklaren att det inte spelar någon roll vad nuvarande styrelse tycker om det strider mot stadgarna, men han fattade nog aldrig vad jag pratade om.
Sant. Om det blir aktuellt så är det nog bäst att se det skriftligt innan man skriver på något
 
N nht1 skrev:
Men då har vi ju ett systemfel när man inte kan hjälpa sina nära med ett boende!
Nej det är det inte. Men bostadsrätt är inte rätt stället för din anhörige.
 
  • Gilla
eb86 och 1 till
  • Laddar…
N nht1 skrev:
Men då tycker jag det är ett systemfel när man inte kan hjälpa sina anhöriga med ett boende. Vill påstå att det inte finns mindre lägenheter som är äganderätt till försäljning inom Stockholms län om det som nämnt tidigare inte är nyproduktion och väldigt stora och dyra lägenheter.
Det är väl bara att betala och låta den anhöriga stå som ägare, den som säljer bryr sig knappast om vart pengarna kommer ifrån.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
E elmont skrev:
Det är väl bara att betala och låta den anhöriga stå som ägare, den som säljer bryr sig knappast om vart pengarna kommer ifrån.
Det där beror ju lite på omständigheterna. Om skälet för hela upplägget är att den anhörige har stora skulder som kronofgogden driver in, så riskerar man ju att bostadsrätten blir utmätt. Nu är det visserligen inte alltid som en bostadsrätt är utmätningsbar, men risken för utmätning finns.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.