Hej!

Helt ny på det här forumet, och även väldigt ny när det kommer till belysning. Efter att ha googlat tills fingrarna blöder, tänkte jag nu kolla om någon här vet hur jag ska gå till väga?

Jag har en del spottar uppsatta och några har börjat gå sönder, så tänkte byta ut dom mot tex Philips Hue eller liknande. Men, jag är inte helt säker på hur jag ska få dit en annan sockel? Ska jag bara plocka bort allt och sätta dit en GU10 hållare tex?

Bifogar bilder på vad jag har att jobba med.

Stort tack på förhand!
 
  • LED-spotlight med tre ljuskällor och anslutningskabel på ett bord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hängande elanslutning med transformator och lös sladd mot en ljus takbakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Eluttag med öppna ledningar och en anslutningsklem för spotlights under installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser ut som att det går enkelt att byta ut - men jag är inte något proffs.

Det jag skulle tänka på är:
1. Att alla avstånd i hålet till olika material är ok med hänsyn till brandfara med nya armaturen. Tänk då på att i en vanlig GU10-sockel kan någon få för sig att stoppa i en stark halogenlampa senare. Denna risk slipper du om du köper en armatur med en fast LED-lampa.
2. Att det funkar med den spänning som kommer i sladdarna. Nu ser det ut som 230 volt som sedan omvandlas till något annat av ett drivdon till varje spot du har nu.
3. Att ny armatur passar i det befintliga hålet.
4. Att det funkar med den dimmer som sitter där nu. (eller att den byts ut om det behövs)

Är allt detta ok borde det funka! Kan hända att någon med mer elkunskap kan komma på mer att ta hänsyn till.
 
JustDoIt JustDoIt skrev:
Det ser ut som att det går enkelt att byta ut - men jag är inte något proffs.

Det jag skulle tänka på är:
1. Att alla avstånd i hålet till olika material är ok med hänsyn till brandfara med nya armaturen. Tänk då på att i en vanlig GU10-sockel kan någon få för sig att stoppa i en stark halogenlampa senare. Denna risk slipper du om du köper en armatur med en fast LED-lampa.
2. Att det funkar med den spänning som kommer i sladdarna. Nu ser det ut som 230 volt som sedan omvandlas till något annat av ett drivdon till varje spot du har nu.
3. Att ny armatur passar i det befintliga hålet.
4. Att det funkar med den dimmer som sitter där nu. (eller att den byts ut om det behövs)

Är allt detta ok borde det funka! Kan hända att någon med mer elkunskap kan komma på mer att ta hänsyn till.
Stort tack! Då ska jag nog testa att byta ut en av dom och se lite hur det funkar. Återigen - tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.