B
Jo, men har separat mätning på
Allt det där, och 21 grader överallt... en person till på vv borde ju gå lätt justera för.
 
Ja, men det är inte alla som har så bra koll kanske. Ett stort gammalt hus med en ensamstående änka som bara bor på bottenvåningen skulle ju få ett fantastiskt bra energivärde om man baserade det på aktuell energiförbrukning.
 
P Per L skrev:
Hej
Energiexpert här. Har inte räknat närmare på det specifika fallet, men kan kommentera en del av det som skrivits i tråden.
Enligt reglerna ska deklarationen avspegla byggnadens behov av inköpt energi. Bl a ska dessa korrigeringar/normaliseringar göras:
- hushållsenergi (belysning, hushållsmaskiner mm) ska dras bort.
- energi som går åt utanför byggnaden ska dras bort (t ex garaget, motorvärmaren, julgransbelysningen, infravärmarna på altanen mm)
- verkligt varmvatten ska ersättas med normaliserat varmvatten 20 kWh/m² Atemp (gäller småhus).
- om inomhustemperaturen avviker mer än en grad från 21 °C ska uppvärmningsenergin kompenseras med 5 %/grad.

D v s att sänka inomhustemperaturen och snåla med varmvattnet ska i teorin inte förbättra energideklarationen.

Vad som däremot förbättrar deklarationen är bl a följande:
- installera solceller
- installera värmepump eller byta värmepump till en med högre SCOP
- installera FTX istället för F-ventilation
- ha en hög hushållselsförbrukning som genererar spillvärme som kommer byggnaden tillgodo

Teori är en sak och praktik en annan. Energiexperten har oftast begränsad kännedom om den verkliga energianvändningen hos olika delanvändare i byggnaden, och man utgår från schabloner och bedömningar i arbetet. En låg förbrukning på elmätaren är alltså en mycket bra utgångspunkt om man vill förbättra deklarationen.

En detalj som förvånansvärt ofta är felaktig är uppgiften om Atemp. Den är oftast större än boarean, men har energiexperten gjort det enkelt för sig har han utgått från boarean.
Vi har i 2 års tid försökt hitta en person som kan göra om vår energideklaration ifrån F till whatever-vi-nu-kan-tänkas-ha men utan lycka. Vi har säkert halverat elförbrukningen sedan vi flyttat in med massa energieffektiviseringar samt har en STOR solpanelsanläggning (17.6 kWp) som täcker i princip hela vårt behov av el men ingen i Stockholm kan hjälpa oss för ingen här verkar kunna räkna på solpaneler (vi har letat MYCKET). Vet du någon som kan hjälpa oss eller kan du hjälpa oss själv? Vore oerhört tacksam...
 
M magnetens skrev:
Sätt upp lite solceller på taket så sänker ni ju årsbehovet av el till fastigheten rejält samt får en högre ranking i energideklarationen.

Solceller är dessutom en lönsam investering i dagsläget är de lönsamma redan 1a året!

Vi satte upp våra första 2013 och i år har vi satt upp ännu mera så nu har vårt 100 år gamla timmerhus plötsligt blivit ett A klassat plusenrgihus enligt energideklarationen :)
Jag har också hört talas om folk som lyckats med detta... vi har ett rätt energieffektivt hus byggt 1998 med en STOR solpanelsanläggning på som i princip täcker hela vårt elbehov men vi kan inte hitta NÅGON i Stockholm som kan räkna på solpaneler då det verkar vara så hippt och oerhört komplicerat. Du råkar inte ha kontaktuppgifter till han/hon som hjälpte er??? Vi fattar inte hur det kan vara så komplicerat att hitta folk som kan göra energideklarationer och räkna på solpaneler... ;( ;(
 
R rayceem skrev:
Vi har i 2 års tid försökt hitta en person som kan göra om vår energideklaration ifrån F till whatever-vi-nu-kan-tänkas-ha men utan lycka. Vi har säkert halverat elförbrukningen sedan vi flyttat in med massa energieffektiviseringar samt har en STOR solpanelsanläggning (17.6 kWp) som täcker i princip hela vårt behov av el men ingen i Stockholm kan hjälpa oss för ingen här verkar kunna räkna på solpaneler (vi har letat MYCKET). Vet du någon som kan hjälpa oss eller kan du hjälpa oss själv? Vore oerhört tacksam...
Jag har gjort deklarationer med solpaneler. Jag skickar PM så ser vi vad det leder till.
 
  • Gilla
AzP
  • Laddar…
R rayceem skrev:
Jag har också hört talas om folk som lyckats med detta... vi har ett rätt energieffektivt hus byggt 1998 med en STOR solpanelsanläggning på som i princip täcker hela vårt elbehov men vi kan inte hitta NÅGON i Stockholm som kan räkna på solpaneler då det verkar vara så hippt och oerhört komplicerat. Du råkar inte ha kontaktuppgifter till han/hon som hjälpte er??? Vi fattar inte hur det kan vara så komplicerat att hitta folk som kan göra energideklarationer och räkna på solpaneler... ;( ;(
P Per L skrev:
Jag har gjort deklarationer med solpaneler. Jag skickar PM så ser vi vad det leder till.
Nu måste vi få höra om det ledde någonstans! Fick @rayceem sin A-stämpel? =)
 
Erbjöd mig att hjälpa honom men det rann ut i sanden. Kanske för att jag var seg i mitt svar?
Ett annat problem är coronan som innebär att man aldrig är ute och reser. Hade tänkt lösa besiktningsbesöket när jag ändå var i närheten av något annat skäl för att hålla ner omkostnaderna.
 
Tja, vi lever här. Vi blev bara lite deprimerade av ditt svar (inte ditt fel Per! :)) att solcellerna endast kunde sänka elbehovet (enligt energidek) med 10-15% då de mest är aktiva under sommarmånaderna. Jag tycker visserligen detta är fel men jag anar du har bättre koll än mig. Oavsett gör det det helt omöjligt att öht få någon bättre energideklaration om man räknar så så då är det inte ens intressant att undersöka.

Det verkar som om man inte KAN få bra energidek i Stockholm medans det går utmärkt "på landet", t.ex. de som fick en A-klassad lada. Gissningsvis följer Stockholmarna direktiven för bra.

Jag förstår inte varför man inte skulle räkna med såld el, det är helt vansinnigt (läs såhär, jag förstår exakt hur man räknar men inte varför). Vårt stora hus drar i princip 0 el på ett kalenderår men vi har fortfarande F-klass.

Vi har byggt ut huset så har numera en 25.6 kWp anläggning så tror vi går plus med el nu (vi har dock annat som drar upp förbrukningen så vi blir inte momsbelagda ;)) men vi sitter kvar med vår fina F-klass i energidek. KUL.
 
Om ni satsar på batterier ca 10 kWh kommer det förbättra energiklassen märkbart. Det borde innebära att ingen el behöver köpas från mitten av mars till slutet av september.
Siffran 10-15 % var en uppskattning för att inte inge falska förhoppningar. För att kunna svara på hur det ser ut i ert fall behöver man titta närmare på just era förutsättningar.

Gör en egen beräkning enligt nedan så kan vi se vartåt det barkar:
1. Räkna ut Atemp (d v s uppvärmd golvyta i m²).
2. Inköpt el för helåret 2020 i kWh.
3. Dra av all inköpt el som går åt utanför byggnaden (t ex fristående garage, attefallshus, pool, elbilsladdning).
4. Dra av hushållsel 15 kWh/m² (enligt schablon är hushållsel 30 kWh/m², men ungefär halva året använder ni ju egenproducerad el som hushållsel)
5. Multiplicera siffran med 1,8 (omräkningsfaktor för el)
6. Multiplicera siffran med 1,2 (normalårskorrigering för 2020)
7. Dividera med Atemp.
8. Om siffran är lägre än 90 kWh/m² är det C-klass. Är den lägre än 72 kWh/m² är det B-klass.
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
R rayceem skrev:
Tja, vi lever här. Vi blev bara lite deprimerade av ditt svar (inte ditt fel Per! :)) att solcellerna endast kunde sänka elbehovet (enligt energidek) med 10-15% då de mest är aktiva under sommarmånaderna. Jag tycker visserligen detta är fel men jag anar du har bättre koll än mig. Oavsett gör det det helt omöjligt att öht få någon bättre energideklaration om man räknar så så då är det inte ens intressant att undersöka.

Det verkar som om man inte KAN få bra energidek i Stockholm medans det går utmärkt "på landet", t.ex. de som fick en A-klassad lada. Gissningsvis följer Stockholmarna direktiven för bra.

Jag förstår inte varför man inte skulle räkna med såld el, det är helt vansinnigt (läs såhär, jag förstår exakt hur man räknar men inte varför). Vårt stora hus drar i princip 0 el på ett kalenderår men vi har fortfarande F-klass.

Vi har byggt ut huset så har numera en 25.6 kWp anläggning så tror vi går plus med el nu (vi har dock annat som drar upp förbrukningen så vi blir inte momsbelagda ;)) men vi sitter kvar med vår fina F-klass i energidek. KUL.
Energideklaration handlar om uppvärmning och då uppvärmning på vintern då det är kallt.
Om du säljer el är det en annan sak, andra säljer också el under perioder då el inte behövs.
Solfångare är mer effektiva i att bidra till husets uppvärmning men även deras bidrag är mycket litet.
 
Gammal tråd, men hett ämne.

Jag tycker man får en massa olika svar kring detta med energideklaration och solceller samt batterilagring. Visa säger att det påverkar denna energideklaration andra säger att det inte påverkar alls. Många ställen man läst om rekommenderas solceller som åtgärd att höja sin energideklaration och många firmor går även ut med den informationen.

Vi har en tidigare enerideklaration från 2018 C-klassad utifrån Energiprestanda 86kwh/m2 med fjärrvärme som uppvärmning. Åtgärdsförslag då var att sänka värmen 1 grad (hade 24-25 grader inomhus).

Det vi gjort sedan vi flyttade in sommaren 2019 är dels att ha sänkt temperaturen och har fjärrvärmen på 19-20 grader som högst samt kommer inom 2v installera solanläggning på 8,2kwh med 8kwh batterianläggning.

Då blev man ju intresserad av att göra en ny energideklaration och jag kontaktade XXXX och mannen som gjorde besiktningen 2018 och fick till svar att det är bortkastade pengar att göra ny energibesiktning, sol+batterianläggning gör ingen påverkan. Det spelar ingen roll hur stora solpaneler eller batterier du har när du kör fjärrvärme.

Jag vet inte om det är så att han inte är så bekant med att beräkna med solanläggning på detta sätt, eller stämmer det att så är fallet?

Sen är nästa fråga, hur tusan får man ut vad som el som går åt utanför byggnaden (garage, pool, elbil etc)?
 
W wallejr skrev:
Jag vet inte om det är så att han inte är så bekant med att beräkna med solanläggning på detta sätt, eller stämmer det att så är fallet?
Energideklarationen skall ju visa vad huset kräver för uppvärmning. Om uppvärmningen är med el så görs en uppskattning av hur mycket el som används till uppvärmning och hur mycket som är hushållsel och annat. När du värmer med fjärrvärme behövs ingen uppskattning. I princip ingen el räknas till uppvärmningen. Det kan du säkert se på den energideklaration som du har att elen inte är inräknad. Och är den inte inräknad så påverkas förstås inte resultatet av att du gör av med mindre el.

W wallejr skrev:
Sen är nästa fråga, hur tusan får man ut vad som el som går åt utanför byggnaden (garage, pool, elbil etc)?
Vill man veta det så kan man installera en extra elmätare som mäter det man är intresserad av. I annat fall får man gissa.

W wallejr skrev:
samt kommer inom 2v installera solanläggning på 8,2kwh med 8kwh batterianläggning.
Besserwisser här antar att du menar "solanläggning på 8,2kw med 8kwh batterianläggning."
 
W wallejr skrev:
Gammal tråd, men hett ämne.

Jag tycker man får en massa olika svar kring detta med energideklaration och solceller samt batterilagring. Visa säger att det påverkar denna energideklaration andra säger att det inte påverkar alls. Många ställen man läst om rekommenderas solceller som åtgärd att höja sin energideklaration och många firmor går även ut med den informationen.

Vi har en tidigare enerideklaration från 2018 C-klassad utifrån Energiprestanda 86kwh/m2 med fjärrvärme som uppvärmning. Åtgärdsförslag då var att sänka värmen 1 grad (hade 24-25 grader inomhus).

Det vi gjort sedan vi flyttade in sommaren 2019 är dels att ha sänkt temperaturen och har fjärrvärmen på 19-20 grader som högst samt kommer inom 2v installera solanläggning på 8,2kwh med 8kwh batterianläggning.

Då blev man ju intresserad av att göra en ny energideklaration och jag kontaktade XXXX och mannen som gjorde besiktningen 2018 och fick till svar att det är bortkastade pengar att göra ny energibesiktning, sol+batterianläggning gör ingen påverkan. Det spelar ingen roll hur stora solpaneler eller batterier du har när du kör fjärrvärme.

Jag vet inte om det är så att han inte är så bekant med att beräkna med solanläggning på detta sätt, eller stämmer det att så är fallet?

Sen är nästa fråga, hur tusan får man ut vad som el som går åt utanför byggnaden (garage, pool, elbil etc)?
Som redan skrivits hjälper inga solceller om befintlig deklaration inte har någon el för uppvärmning eller fastighetsdrift. Många energiexperter bortser nog från fastighetselen i småhus även om det inte är korrekt.

Vad som däremot hänt sedan 2018 är att beräkningsförutsättningarna ändrats. Tidigare viktades fjärrvärme med faktorn 1,0 och "godkänt" (d v s klass C) var max 90 kWh/m². Numera viktas fjärrvärme med faktorn 0,7 och klass C motsvarar fortfarande 90 kWh/m², så med de värden du angivit borde ditt hus bli ett klart B.

Om du återkommer på PM kan jag titta lite närmare på dina förutsättningar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.