Vet inte om denna fråga hamnar rätt.. Om inte får mod flytta på den...
Jag ska plana ut vår nerfart då den e rätt brant o besvärlig när de e lite halt ute..

Tanken är att bygga en stödmur så att jag även kan höja upp gräsmattan till en plan nivå..
Är det någon som har nån ide eller förslag på hur jag bäst ska göra??? Muren ska gå vid de svarta strecken..
 
  • nerfart 001b.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ungefär vika höjder pratar vi om?

Förstår jag det rätt så vill du fylla på båda sidorna om muren. Hur hög blir skillnaden mellan fyllningsnivåerna?
 
Muren kommer att bli ca 65-70 cm hög ovanför marknivån idag..gräsmattan behöver höjas ca 60 cm som mest... o det är ute i hörnet så att säga... O kommer att fylla upp med makadam på andra sidan... Det kommer att bli som mest ca 30 - 40 cm....
 
Då skulle du tex kunna fylla upp lite i det låga hörnet och gräva ut där det är för högt och gjuta en 60 cm hög mur ca 10 cm tjock. Forma och gjut hela i ett stycke så kommer vinkeln att stabilsera upp alttihopa ännu mera. när sen fyllningen kommer på på båda sidorna kommer den att stå mycket stadigt
 
Ok .. Skulle man kunna göra så att man först gjuter ett "fundament" som de sticker upp armeringsjärn ur o sen spikar ihop formen o gjuter själva muren...
 
Går bra men du bör ha ett rejält fundament som går ganska djupt. Du kan driva ner armeringsjärnen genom det nya fundamentet och ner i marken som extra stöd o sen gjuta.
 
Behöver inte göra nått så stort iom att det blir massor på båda sidor som låser.
Men visst gör tex ett 50 cm brett fundamnet ca 10 cm tjockt som du sen låter armeringen sticka upp ur. Gjut då en botten för hela biten inklusive vinkeln först och sen forma ovanpå detta.

Man kan se detta som ett T-element och de ska ned med sin botten till 2 dm under färdig markyta
 
Tack för svaren... Är het inne på att gjuta upp muren... MEN för inget projekt kan ju klubbas utan en massa MEN.. :)

Kollade på Finjas hemsida o där gjorde de stödmurar med Lecablock.. Kan de va nåt?? Jag menar kostnadsmässigt så kan de ju inte skilja många kronor mellan de 2 olika sätten..

O när de gäller styrka o så så vet jag inte.. Magkänslan säger att gjuten håller bättre... Vad säger ni som har bättre koll???
 
En gjuten mur håller för betydligt mer. Dessutom blir en gjuten mur tunnare vilket innebär att den bli lite diskretare. Vill du kan du ju anpassa toppen så att gräsmattan täcker den tex
 
Tänk också på att det krävs bygglov för markhöjning över 50 cm ... Jag själv har precis sänt in ansökan om mur en meter innanför gatan/tomtgräns och den muren kommer faktiskt inte bli mer än 60 cm på högsta nivån. Du får säkerligen igenom lovet men trist om någon i senare skede skulle kicka.

Nu ser jag inte hur många meter det gäller för dig ... jag kanske är i petigaste laget ... för min del gäller det 12 m längs gatan och jag höjer ca 100 kvm.
 
Tack för det tipset yonna men jag struntar nog i de då det handlar om knappt 60 cm på en yta av en halv kvadratmeter...

Däremot på andra sidan nerfarten så kommer det att fyllas upp mellan 2 o 7 dm för att få en jämn uteplats... Men där har vi grävt bort lite stubbar o så så att när det är färdigt kommer det slå max 2-3 dm mot hur det var från början..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.