Hej allihoppa!

Har en fråga ang. Bolån. Vi håller på att skaffa bergvärme och vi tänkte i framtiden dränera och byta kök. Vi tänkte nu ta privatlån för att skaffa bergvärme och lite mer för att fixa små saker. Vi kan inte låna på huset nu eftersom huset måste gå upp i pris 200 tusen.

Min fråga är om man byter bank vilket jag hsr tänkt innan pga. Hög ränta. Om man byter bank kan man låna på huset då? T.ex. om man har lån på 1,2 milion kan man låna typ 1,5 milion hos den nya bank?

Nån som har varit med om liknande?

Tack på förhand
 
Det hela handlar återigen om värdet på fastigheten - Har du ett fastighetsvärde som överstiger dina nuvarande lån så kan det finnas marginal att låna med huset som säkerhet.
Är det så att ni redan lånat maxbelopp mot fastighetens värde spelar det mindre roll vilken bank ni vänder er till - Slutresultatet torde bli densamme. Man kan inte låna mer på ett hus än värdet då säkerheten försvinner.
En lösning är ju att ta in en mäklare/värderingsman och få ett marknadsvärde på fastigheten och använda det som ett underlag för ytterligare belåning, om nu fastigheten har ett högre marknadsvärde så kanske möjligheten finns att utöka lånet. Bankerna brukar ofta använd sig av schablonsiffror från områden.
Men med dåligt värmesystem, dålig dränering och dåligt kök så är det mycket möjligt att värdet på fastigheten inte ligger så mycket högre.
Alternativet är ju ett blancolån, men med betydligt högre ränta.
Ta en debatt med banken - Det ni avser att göra är ju värdehöjande på fastigheten - Går pengarna dit kanske inte banken är omöjliga, debatten om räntor tar man på samma gång.
 
Redigerat:
  • Gilla
Mitt.hus och 1 till
  • Laddar…
slacker slacker skrev:
Det hela handlar återigen om värdet på fastigheten - Har du ett fastighetsvärde som överstiger dina nuvarande lån så kan det finnas marginal att låna med huset som säkerhet.
Är det så att ni redan lånat maxbelopp mot fastighetens värde spelar det mindre roll vilken bank ni vänder er till - Slutresultatet torde bli densamme. Man kan inte låna mer på ett hus än värdet då säkerheten försvinner.
En lösning är ju att ta in en mäklare/värderingsman och få ett marknadsvärde på fastigheten och använda det som ett underlag för ytterligare belåning, om nu fastigheten har ett högre marknadsvärde så kanske möjligheten finns att utöka lånet. Bankerna brukar ofta använd sig av schablonsiffror från områden.
Men med dåligt värmesystem, dålig dränering och dåligt kök så är det mycket möjligt att värdet på fastigheten inte ligger så mycket högre.
Alternativet är ju ett blancolån, men med betydligt högre ränta.
Ta en debatt med banken - Det ni avser att göra är ju värdehöjande på fastigheten - Går pengarna dit kanske inte banken är omöjliga, debatten om räntor tar man på samma gång.

Tack för svaret och jag förstår vad du menar, när jag pratat med min bank för ett tag sen då sa dom att jag kan ta blancolån och när värdet på stiger 200 tusen då kan vi baka in det med huset. När jag prata med mäklaren så sa dom att byta kök, badrum och bergvärme kan höja värdet betydligt mycket.

Bergvärme kommer kosta minst 160 tusen men mäklaren sa att höjer värdet med 100 tusen kanske vilket låter lite konstig!

Men nu tänker jag så här, vilket är bäst att ta blancolån till bergvärme bara eller ta till köket oxå och allt som vi behöver renovera för att baka in det så fort som möjligt?? Dränering har vi inte bråtom med.

Mvh
 
Personligen lever jag under principen att man renoverar när man har pengar och när pengarna är slut då har man renoverat klart...
Blancolån är ingen höjdare och sitter man och knackar lite på miniräknaren så får man en ganska tydlig bild av vad det kostar i slutändan - Den där bergvärmen för 160.000 till en ränta om 6% som du betalar av på säg tre år kostar då i själva verket nästan 25.000-30.000 till innan den är betald och klar.
Att mäklaren säger att det höjer värdet på fastigheten cirka 100.000 kan nog stämma - Det är helt beroende på vart fastigheten ligger och vad det innebär för värdeökning. Ny färg på alla väggar och ett fint kök kan nog höja värdet mer än dränering och en ny panna, det man ser som är fint på en visning gör nog att man kanske betalar lite mer.
En fungerande panna är ofta en självklarhet, ett nytt fint kök är inte riktigt lika självklart och vid en eventuell försäljning så visar man nog fler bilder på ett nytt kök än en ny panna...
Visst, det är saker som behövs men dränering och panna hamnar nog mest sannolikt enbart på en textrad i prospektet..

Ett alternativ för att spara lite är att sätta in en Luft/Vatten värmepump. Min installation av en CTC EcoZenith gick på cirka 105.000:- under 2020.

Jag tycker du skall dra det med banken igen, förklara att det skall gå till huset och inget annat. Tittar man på mäklarstatistik så har priserna på villor gått upp 13% under 2020 men rörde sig inte under December.
Nu vet jag inte värdet på er fastigheten och när ni anskaffade den men 13% på ett år torde ge lite marginaler.
 
Redigerat:
  • Gilla
Screew
  • Laddar…
Det går väl bara att värdera om huset för att ändra belåning och/eller amortering vart 5:e år? Undantaget stora förändringar som ökar värdet på huset, typ tillbyggnad. Nytt kök, vanligt underhåll o dylikt räknas inte.
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Det går väl bara att värdera om huset för att ändra belåning och/eller amortering vart 5:e år? Undantaget stora förändringar som ökar värdet på huset, typ tillbyggnad. Nytt kök, vanligt underhåll o dylikt räknas inte.
Min erfarenhet är att en debatt med banken - Dom är ju ganska intresserade att du betalar och klarar av dina lån - Gällande förbättringsåtgärder på fastigheten och att försöka öka befintliga lån är den bästa vägen att gå och det är den lösningen jag vill peka på innan man joggar iväg och tar en debatt med övriga kreditbolag.. Ett blancolån för att bekosta en panna för 160.000, ett kök och en dränering kommer att bli en väldigt kostsam historia.

Själv hade jag cirka 350.000 i löst kapital när allt var betalt efter husköpet (Handpenning/Lagfart/Pantbrev osv) de pengarna försvann snabbt på renoveringar (fasad/kök/tvättstuga/altan/golv/lister/målning/ny el osv) och möbler.
Kontaktade banken och fick låna 150.000 till med huset som säkerhet som gjorde att vi fick ett mer beboeligt hus med en bättre standard (Infart/dränering/avlopp).
Sen huserar vi i närförort till Stockholm där bostadspriserna ökat lavinartat så riskerna för banken var kanske minimal i vårt fall.

Nu vet vi inte om TS har värderat om huset eller ändrat sin belåning i närtid, vi vet inte heller hur länge TS haft sin fastighet. Det enda vi vet är att TS för "ett tag sedan" haft en debatt med banken och att dom då endast godkände ett Blancolån.
Jag tycker att det är helt klart värt att ta debatten igen innan man skriver under på ett Blancolån.

Och vad gäller amortering så kan man visst höja/sänka det närhelst lånen/lånet löper ut (dock inte under eventuella amorteringskrav).
 
Redigerat:
slacker slacker skrev:
...Det enda vi vet är att TS för "ett tag sedan" haft en debatt med banken och att dom då endast godkände ett Blancolån.
Nä, precis, det var TS' bank som föreslog blancolån. Det gör inte banken i första taget om det finns ekonomisk möjlighet att höja belåningen på huset.
Riktlinjerna för bostadslån är strikta, och banken har i princip ingen möjlighet att frångå dem, då blir det pisk av Finansinspektionen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.