J
Hej alla
Funderar att investera i bergvärme,har nu uppvärmning med pellets.
sparar man energikostnader när man byter till bergvärme?
Det jag vet är att man få mer komfort,slipper sotning av pannan och frakta och fulla på pellets.
Sen är det en kostnad på pellets förbrukning med.

vad säger ni?
mvh James
 
Man bör nog jämföra lite. Det finns otroligt bra luftvärmepumpar idag som inte kostar nå borrning alls och som dockas in på vanliga systemet. Mycket beror ju på var man bor och vad man ska värma men min egen lev pratar varmt för dylika installationer.
 
  • Gilla
JRVSKAN
  • Laddar…
Den frågan går inte att ge ett klart svar på då det beror mycket på just dina förutsättningar.

Bergvärme är oerhört effektivt givet att man har ett radiatorsystem eller golvvärme som är anpassat för låga framledningstemperaturer. Har du små radiatorer anpassade för högtemperatursystem så blir det inte energieffektivt att bara byta till en värmepump av något slag, då bör du troligen byta till andra radiatorer också.

Att borra är också dyrt och det finns alternativ såsom luftvärme och även jordvärme. Luftvärme fungerar mycket bra i södra delen av landet även om det aldrig kommer prestera lika bra som bergvärme när det är riktigt kallt ute.
 
  • Gilla
JRVSKAN
  • Laddar…
Fast luftvärmepump som kopplas till bef. radiatorsystem, har samm krav på effektiva radiatorer som bergvärme. Det är lite enkelt så att med värmepump så utnyttjar du den värmeenergi som finns i den kalla luften utomhus eller i det kalla berget. Den energi du tillsätter som el i värmepumpen går åt för att ”förädla” den kalla energin till varm. Ju högre du måste få upp temperaturen, desto mer energi måste du tillsätta.
Sedan är det väl så att bergvärme är inte katastrof mot små radiatorer, men inte optimalt.

Jag har dålig koll på kostnad för pellets. Men bergvärme ger en besparing på en faktor 3,5 till 4 jämfört med ren eluppvärmning.
 
  • Gilla
JRVSKAN och 1 till
  • Laddar…
J James1960 skrev:
Hej alla
Funderar att investera i bergvärme,har nu uppvärmning med pellets.
sparar man energikostnader när man byter till bergvärme?
Det jag vet är att man få mer komfort,slipper sotning av pannan och frakta och fulla på pellets.
Sen är det en kostnad på pellets förbrukning med.

vad säger ni?
mvh James
Jag jobbar inom värme-/energibranschen och det brukar sägas att pellets är billigast om man inte räknar tiden som användaren måste lägga ner eller tillgång till egen ved.

Som någon annan skrev ska du även hålla koll på framledningstemperaturen, om du ligger över 55 vid DUT så bör du bygga om radiatorkretsen.

Jag tror inte att ekonomi är skälet till att byta, det är mindre eget arbete och driftsäkerhet...
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Köpa begagnade dubbel- eller trippelradiatorer som passar är något för den händige och sedan tappa ur vattnet och byta radiatorer till sommaren. Dock är inte avståndet mellan in- och utlopp exakt samma för olika fabrikat av element men vill man så fixar man den delen också, en gängsats för rör kostar en dryg femhundring.
Pellets har haft en pristopp senaste året men nu verkar priserna gå ned.
Elbrist speciellt i södra Sverige och Skåne gör att luft-vatten kanske inte blir så lönsamt.
Väderberoende elförsörjning är ingen bra ide.
För ett halvår sedan såg det ut som om pellets skulle dö helt men nu installerar man igen och toppfina pannor med några år på nacken får man för under 10 000.
Helst idag vill man ju att pelletspannan också ska kunna eldas med ved vid elavbrott och då får den gamla kombipannan sin upprättelse.Jag slängde ut min pelletseldade vedpanna men det kanske jag får ångra.
 
  • Gilla
JRVSKAN
  • Laddar…
Du kan räkna med att kostnaden för inköpt energi halveras, hur mycket det blir i kronor beror ju naturligtvis på husets energiförbrukning.
I mitt fall bytte jag 9 ton pellets per år mot 10 000 kWh el, en besparing på ca 15000kr.
Det är 7-8 år sedan jag bytte och jag har aldrig ångrat mig.
 
  • Gilla
JRVSKAN
  • Laddar…
D danne_08 skrev:
Du kan räkna med att kostnaden för inköpt energi halveras, hur mycket det blir i kronor beror ju naturligtvis på husets energiförbrukning.
I mitt fall bytte jag 9 ton pellets per år mot 10 000 kWh el, en besparing på ca 15000kr.
Det är 7-8 år sedan jag bytte och jag har aldrig ångrat mig.
Fast då antar jag att investeringen inte ingår i den kalkylen?
 
S Stefan1972 skrev:
Fast då antar jag att investeringen inte ingår i den kalkylen?
Precis, det är ju bara den minskade kostnaden för inköpt energi. Om den besparingen räcker till ränta och avskrivning på investeringen är tveksamt. Men även pelletsanläggningen hade ju behövt förnyas någon gång.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.