Jag har fått en lvp installerad i sommarstugan, den ligger på en egen säkring. Jag skulle gärna vilja sätta in en egen jordfelsbrytare för den. Vi har en jordfelsbrytare för hela huset. Då har jag förstått att man "frigör" den säkringen från övriga huset och lägger en separat brytare.
Kan det vara ett alternativ att sätta in en personskyddsbrytare istället? Måste fasen "frigöras" även i detta fall? Låter rimligt annars bryts väl strömmen om den andra jordfelsbrytaren går? I dagsläget täcker den hela huset men jag vill undvika att lvp blir utan ström om något annat gör att "stora" jordfelsbrytaren går. Jag ska inte göra jobbet själv men vill veta vilket alternativ som är bäst.
 
tommib
En personskyddsbrytare (eller personskyddsautomat, PSA) fungerar som en kombinerad dvärgbrytare (säkring) och jordfelsbrytare.

Den lägger du före den befintliga JFBn så att den inte täcks av den.

Man kan överväga att lägga LLVPn helt utan jordfelsbrytare men det är lite sämre ur säkerhetssynpunkt.

Jag säger för övrigt som jag alltid gör i dessa frågor, om du är orolig för temperaturen så ska du övervaka temperaturen. Det finns temperaturlarm som skickar SMS till dig när den understiger ett inställt värde. Överväg ett sådant om det är ett problem att stugan fryser.
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Tack. Jag kommer - om elektrikern tycker det är ok - att sätta in en psa.
Vi får fiber dit i sommar, då får jag koll på temperaturen
 
En kompletterande fråga:

Från början var det tänkt att psa:n skulle skydda en luftvärmepump som har en "egen" kabel in till centralen. Nu har jag en fundering att sätta in ett uttag på samma kabel, från en kopplingsdosa.
Då blir det på följande vis: från kopplingsdosan går en kabel till luftvärmepumpen och en till uttaget.

Jag har läst i en annan tråd att det kan bli problem med att ha ett vanligt uttag kopplat till en psa eftersom stickproppen kan sättas in i uttaget hursomhelst (fas mot nolla eller fas mot fas). Psa:n skulle då inte skydda uttaget.
Alltså, är det en bra eller dålig idé att utnyttja lvp kabeln även till ett "vanligt" uttag?
 
E
O olotor skrev:
En kompletterande fråga:

Från början var det tänkt att psa:n skulle skydda en luftvärmepump som har en "egen" kabel in till centralen. Nu har jag en fundering att sätta in ett uttag på samma kabel, från en kopplingsdosa.
Då blir det på följande vis: från kopplingsdosan går en kabel till luftvärmepumpen och en till uttaget.

Jag har läst i en annan tråd att det kan bli problem med att ha ett vanligt uttag kopplat till en psa eftersom stickproppen kan sättas in i uttaget hursomhelst (fas mot nolla eller fas mot fas). Psa:n skulle då inte skydda uttaget.
Alltså, är det en bra eller dålig idé att utnyttja lvp kabeln även till ett "vanligt" uttag?
Det med stickpropp ver jag inte vem som berättat för dig. Vad är det för data på jordfelsbrytare du tänker, 30 milliampere A, kan du titta på detta?
 
O olotor skrev:
Alltså, är det en bra eller dålig idé att utnyttja lvp kabeln även till ett "vanligt" uttag?
Det är en dålig ide. Visserligen kommer PSAn att skydda uttaget, oberoende av hur stickproppen är vänd.
Men en LVP bör ha sin gruppledning i fred.
Man nallar inte ström från första bästa ledning hur som helst. Att LVP-installatörer inte blygs att nalla ström från första bästa dosa de ser är lika fel.
Om den ska samsas med ett uttag behöver man säkra upp då pumpen ensam brukar ta större delen av en 10 A säkring.
Vissa pumpar kan dessutom behöva en speciell typ av JFB.
 
  • Gilla
Panor82 och 2 till
  • Laddar…
E
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det är en dålig ide. Visserligen kommer PSAn att skydda uttaget, oberoende av hur stickproppen är vänd.
Men en LVP bör ha sin gruppledning i fred.
Man nallar inte ström från första bästa ledning hur som helst. Att LVP-installatörer inte blygs att nalla ström från första bästa dosa de ser är lika fel.
Om den ska samsas med ett uttag behöver man säkra upp då pumpen ensam brukar ta större delen av en 10 A säkring.
Vissa pumpar kan dessutom behöva en speciell typ av JFB.
Jag tror jag läste inlägget fel, att kabeln inte längre gick till VP utan bara en dosa.

Men är det så att det var tänkt att dela befintlig kabel som idag matar VP håller jag med om att det inte var en bra idé.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Även om det är 16 amp och 2,5 mm?
 
Ja, huvudargumentet är att inte nalla ström var som helst ifrån.
 
  • Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det är en dålig ide. Visserligen kommer PSAn att skydda uttaget, oberoende av hur stickproppen är vänd.
Men en LVP bör ha sin gruppledning i fred.
Man nallar inte ström från första bästa ledning hur som helst. Att LVP-installatörer inte blygs att nalla ström från första bästa dosa de ser är lika fel.
Om den ska samsas med ett uttag behöver man säkra upp då pumpen ensam brukar ta större delen av en 10 A säkring.
Vissa pumpar kan dessutom behöva en speciell typ av JFB.
Ett exempel på att LVP-installatören inte skäms för att nalla ström, kanske till och med har som praxis hittade jag hemma.
Matningen gick från första bästa VU(dock borrat in i dosan snett ovanifrån) och vidare upp i taket och ut genom ett hål i väggen. Mellan VU och hålet ut är det ca 2m. Det lustiga tyckte jag var att ca 1m till vänster om utgångshålet sitter elcentralen. Dessutom är kabelvalet inte det bästa.
 
  • Gilla
Panor82 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.