Ska äntligen få bänkbelysning på plats i köket.
Vi har köpt ett antal downlights från Hide-a-lite, 1202 Smart, 2700K, 290Lm.
De ska styras med dimmer.
De kommer att sitta försänkta i en täcksida under överskåpen med ca c/c 30cm.
De kommer att sitta olika högt ovanför diskbänk och arbetsbänk:
Ca 50cm ovanför den rostfria diskbänken och ca 70cm ovanför arbetsbänken som är mattslipad svart granit.
Både diskbänk och arbetsbänk är 60cm djupa.

Min fundering:
Hur långt ut från väggen bör spotarna sitta?
Mitt under överskåpen kanske är bäst estetiskt, men de hamnar då innanför bänkskivornas mittlinje.
Eller ska de sitta mitt ovanför bänkskivorna, dvs 30cm från vägg?
De hamnar då närmare överskåpens yttre kant.
Är det risk att en visst mått bländar mer från den rostfria diskbänken?

Tacksam för input!

/L-O
 
BirgitS
Jag rekommenderar så nära framkanten som möjligt så att hela bänken blir så bra belyst som möjligt. Det minskar risken för reflexer också.

Det estetiska med en mittplacering är inget man kommer att se om man inte böjer in huvudet under överskåpen för att verkligen kolla.

290 lm låter lite för 70 cm ovanför en svart granitskiva.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Jag rekommenderar så nära framkanten som möjligt så att hela bänken blir så bra belyst som möjligt. Det minskar risken för reflexer också.

Det estetiska med en mittplacering är inget man kommer att se om man inte böjer in huvudet under överskåpen för att verkligen kolla.
De kommer iofs synas mer under skåpet som är högre, det är t.o.m 80cm ovanför, 70cm var fel.
Men jag tycker nog också att det verkar mest logiskt att de placeras mitt ovanför skivornas djup.
Det jag är mest rädd för är om placeringen bör vara annorlunda ovanför den rostfria bänken med tanke på reflexer, dvs om det finns ett motsatt förhållande mellan jämnast spridning och minsta reflexer.

BirgitS BirgitS skrev:
290 lm låter lite för 70 cm ovanför en svart granitskiva.
.
Jag har också tänkt att det kanske blir lite klent.
Skåpet är 184cm långt och det kommer att sitta 6st spotar där.
Men det var svårt att hitta alternativ för den här typen av placering, den ska kunna försänkas i en 17mm tjock skiva.och vi vill gärna ha samma sort ovanför båda bänkarna.
Å andra sidan så är det väl kanske inte själva bänkskivan man jobbar med, när man ställer dit ett objekt, typ skärbräda, är blir väl det med stor sannolikhet ljusare?
 
6 62_an skrev:
De kommer iofs synas mer under skåpet som är högre, det är t.o.m 80cm ovanför, 70cm var fel.
Men jag tycker nog också att det verkar mest logiskt att de placeras mitt ovanför skivornas djup.
Det jag är mest rädd för är om placeringen bör vara annorlunda ovanför den rostfria bänken med tanke på reflexer, dvs om det finns ett motsatt förhållande mellan jämnast spridning och minsta reflexer.


.
Jag har också tänkt att det kanske blir lite klent.
Skåpet är 184cm långt och det kommer att sitta 6st spotar där.
Men det var svårt att hitta alternativ för den här typen av placering, den ska kunna försänkas i en 17mm tjock skiva.och vi vill gärna ha samma sort ovanför båda bänkarna.
Å andra sidan så är det väl kanske inte själva bänkskivan man jobbar med, när man ställer dit ett objekt, typ skärbräda, är blir väl det med stor sannolikhet ljusare?
Beställ ledlist med ledtejp. Finns riktigt ljusstarka. Jag har själv fällt in i tak på vinden istället för spottar.aluprofil-b-vit.jpg led-tejp-ls150_5.jpg
1200 lumen/m
 
  • Gilla
62_an
  • Laddar…
Mina satte jag typ 2/3 ut. Tycker det funkar bra och inget jag har tänkt på efter ett tag i köket
 
  • Tak med inbyggda spotlights i ett kök, vit kakelvägg och köksskåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
62_an
  • Laddar…
T Tompafix skrev:
Beställ ledlist med ledtejp. Finns riktigt ljusstarka. Jag har själv fällt in i tak på vinden istället för spottar.[bild] [bild]
1200 lumen/m
Jo vi har funderat på en listlösning, men vi har tyckt att spotar är snyggare när de är synliga, dessutom har vi nu redan köpt in alla spotar.
Men visst, det skulle finnas fler möjligheter att få starkare ljus.
 
Mina sitter typ 3/4 ut och tycker det fungerar bra det , har en purus rostfri diskbänk, blir inte speciellt mycket reflexer i den, svårt ta en vettig bild på reflexerna, de upplevs inte lika skarpt i verkligheten som på bilden, (Marbodal kök med deras standardleds model 2020, full styrka) tror även de återspeglingarna minskar varefter bänken slits
 
  • Belysning under överskåpen i ett Marbodal kök, rostfri diskbänk med minimala reflexer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rostfri diskbänk med synliga användningsspår och ljusa reflexer från belysning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
62_an
  • Laddar…
BirgitS
6 62_an skrev:
Det jag är mest rädd för är om placeringen bör vara annorlunda ovanför den rostfria bänken med tanke på reflexer, dvs om det finns ett motsatt förhållande mellan jämnast spridning och minsta reflexer.
Du riskerar att få störande reflexer om du monterar spottarna långt in så av den anledningen bör de också monteras så långt fram som möjligt.
 
  • Gilla
62_an
  • Laddar…
En fundering om själva monteringen av 1202 Smart-spotarna:

1202 Smart kräver vad jag kan förstå minst 17mm inbyggnadsdjup.
Det är precis samma som tjockleken på skivan under överskåpen som jag placerar spotarna i, så de kommer nästan ligga mot den nedre hyllan.
Jag tolkar det som ett det ändå är en ok montering enligt instruktionerna.
Skulle man kunna sänka tempen ytterligare något i varje lampa om man fräser ur ett område i nedre hyllan ovanför varje lampa med någon mm så att det blir lite luft ovanför?
Eller gör det ingen skillnad då luften blir stillastående?
Tacksam för input!
 
BirgitS
Om spottarna är till för den placering du har tänkt så tror jag nog att du kan lita på att det fungerar utan hål i nedre hyllan. Det blir inte mycket värme av 290 lumen.
 
Tänker spontant så hör: Skulle sätta de långt ut så att inte händerna/redskap skuggar ytan framför. Du vill ju se vad du jobbar med. (Dina händer/redskap skymmer ju ändå sikten innanför även om det är ljust där.)
 
  • Gilla
mugatu och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.