Hej!

Vi håller på att inreda vår övervåning där vi ska ha ett badrum med badkar och dusch. Det börjar bli dags att dra avloppsrör och jag funderar på hur jag ska dra dom bäst. Jag bifogar en sketch på mitt förslag på att dra avloppsrören. Avloppstammen kommer upp i väggen bredvid trappen, där tänkte jag dra en 110mm längs med bjälklaget och upp till kattvinden (isolerad till takfot). Toaletten kommer vara med bakåtanslutning så jag slipper göra några 110mm hål i bjälklaget.
Som jag förstått är det bättre att göra hål på bjälkarna nära ett upplag, så jag valde att dra en 75mm rör nära husväggen för att sen dra längs med bjälkarna till badkar och dusch. är det bättre att dra rören direkt över den bäranden väggen? Tyvärr är det en massa bjälkar jag behöver borra genom (ca 15st till badkaret, cc300) men kan inte se något annat alternativ. Bjälkarna är 45x220, och jag tänkte förstärka med plywood på varje sida.

Låter detta som en rimlig lösning eller har någon en kanske bättre ide?

Hälsningar
Marcel
 
  • Skiss över plan för avlopp med märkning av rörstorlekar och deras placering i badrum över våningsplan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Åsa Lund
Nej, inte alls. Låt rörmokaren göra jobbet på sitt vis. Böjar ska vara 45° t ex.
 
Ops missa att du ville ha bakanslutning på wc
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Nej, inte alls. Låt rörmokaren göra jobbet på sitt vis. Böjar ska vara 45° t ex.
Tack, kanske skulle du kunna utveckla ditt svar "Nej, inte alls"? Angående böjar har jag inte nämnt vinklar, men som du korrekt säger ska dem var 45°.

@Luddis_1 Lungt! det enda sättet jag fick till att inte dra ett 110mm rör genom bjälkarna. Eftersom kattvinden är isolerad går det väl lika bra att dra röret där och då ha bakåtanslutning.
 
Åsa Lund
Ritning av ett bjälklag med föreslagna orangea avloppsrördragningar markerade över planlösningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu är jag ju inte rörmokare men nåt sånt här kanske funkar
 
  • Gilla
Robb The Builder
  • Laddar…
Åsa verkar inte riktigt förstå frågan.

Men jag skulle nog inte tveka att borra för 75mm rör i 220 regel över upplag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.