Som Snurre skriver tror jag det kan vara en god idé att ta dit en arkitekt med intresse och kunskap inom byggnadsvård.
Att ändra planlösning genom att riva eller bygga till väggar brukar avrådas i byggnadsvård sammanhang.
Vi har inte behövt ändra något i planlösning bara disponerat om rummen. Att återställa till ursprung är hur enkelt som helst.....fast då blir huset utan toa igen förstås.
 
Det är ju just för att förända ursprunget så lite som möjligt som man ofta bygger till en mindre utbyggnad för våtutrymmena på gamla hus. Man ändrar inte husets planlösning men får en modern standard som de flesta kräver i dagens samhälle.
 
Jag tycker det bästa vore att sätta badrummet i kapprummet utan att riva mellanväggen mot hallen. Jag skulle bygga upp en vägg direkt till höger om dörren till kapprummet. Dörren till badrummet skulle jag sätta där och ta bort den i salen (den kan ju vara kvar från salssidan men igensatt). Dessutom (med reservation för att jag inte mätt några mått så jag vet om det funkar i praktiken) så skulle jag använda ytterväggen i kapprummet för att placera tvättmaskin, tumlare och ho så att även köket kunde återställas. En sådan lösning kan göras snyggt så att det inte stör att den delen är en genomgångsdel (Det enda är väl ljudet). Ett problem som jag ser det är dörrhängningen - de borde öppna åt motsatt håll men om man byter plats på dörrarna till kapprummet blir den ena rätt hängd. Den andra kräver att man flyttar gångjärnen.
Föreslaget badrum + tvättstuga blir ju väldigt pyttigt men då kan man bygga ett minispa med bastu och bad och kanske tvättstuga i ett fristående hus på gården. Det är ju en sak att rusa över gården i morgonrock för morgondusch och en helt annan att i lugn och ro planera in ett eller två bastubad någon kväll i veckan. Jag ser inte hur hallen skulle bli större av att du gör enligt ditt alternativ två då det enbart blir en transportyta och inget som kan nyttjas.
 
Tack för alla svar! Sååå bra att få tankar att bolla med!

@Harrieth: Ja vi har försökt ruska om hela planlösningen och ställt ner den på bordet igen. MEn vi återkommer alltid till ursprunget. Anledningar:
1) Byggnadsvårdsmässigt
2) Köket står där det står. Vedspis, bakugn, nergång till källare, köksingång etc
3) Det känns som om man förlorar ett rum om man använder nuvarande kök till tvätt/toa/grovingång och har nytt kök i "vardagsrummet".

@Anders i Roslagen: Vi har tänkt på den klassiska, bygg till en ny del med alla våtrum, men det känns sådär. Huset är vackert som det är, och plats är det ju inte ont om direkt. Dessutom är delar redan "förstörda" med rördragningar etc, hade nog känts annorlunda om det inte redan varit gjort.

@Snurre: Ja du kanske har rätt. Men man vill ju tänka så långt som möjligt sjäälv innan man tar in någon annan. Dessutom vet är det svårt att kanske förmedla nivån av ex "byggnadsvård", som ju är en begränsande faktor.

@Sophie: Just. Men vi har ska nog ändå så långt som möjligt undvika en större tillbyggnad (det kommer nog bli en tillbyggnad i förlängningen, men bara en minimal farstu vid köksingången).

@Alsi18: Mycket tänkvärda förslag, det återför mig till tankar jag hade precis i början och som jag glömt bort! Jag har undanhållit lite information på de planritningar jag visat... :-/ Nuvarande tvättstuga rivs och köket återställs. Fd pigkammaren låg mellan det fyrkantiga köket och hallen, där är väggen nu uppslagen (som du ser på ritningen) och kyl/frys etc placerat. Alltså tänkte jag ha a-bänkar och vitvaror där det på ritningen nu är tvättstuga, och följaktligen bygga tillbaka pigkammaren och nyttja den som tvättstuga! Fördelen är bla att alla rör är dragna, man byter bara dess funktion...

Jag tänkte att tvättstugan skulle vara genomgångsbar, så man lättare kommer till och från köket och hallen, det var anledningen till att jag uteslöt toa/dusch där. Dessutom skulle både tvättstuga och toa/dusch bli väldigt liten, precis som du nömner. Men jag kanske ska tänka om? Ju mer jag tänker på det så är det nog onödigt men ett våtrum på vardera sida om hallen, eller vad tycker ni anrdra byggnadsvårdare?

Antingen göra som du säger Alsi18, byta sida på våtrummet, a-rum och hall går man inte lika ofta mellan, dessutom får man plats med en lite större toa/dusch. Alternativt att man slår igen väggen mellan dåvarande pigkammare och kök, och har tvättstuga först med toalett innanför. Eller?

Puh, det här blev nog lite mycket. Lägger till lite bilder i tråden som jag länkade till i första inlägget. (Skäms lite över att jag skapat två trådar, vet ju mkt väl att man inte ska göra det... kollar med en admin om de vill slå ihop dessa trådar)
 
Har omedvetet unanhållit lite info... Så här ska resterande planlösning se ut, inte som i de två förslagen ovan. Nuvarande tvättstuga ska rivas och köket återställas. Dessutom ska en tidigare riven vägg upp till det som var den gamla pigkammaren, nu tänkt som ny tvättstuga. Alltså byter vitvaror och tvättstuga plats jmf med nuvarande planlösning.
 
  • Planlosning nedre botten forslag 21.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Antar att inte alla orkar läsa och fundera ut vad jag skrev i näst sista inlägget, det skulle inte jag jag gjort... :-D

Så här kommer lite bilder istället!

Nuvarande planlösning.
Har bestämt mig att inte behålla toa i vardagsrummet utan återställa både v-rum och stora rummet. Köksbänkar och vitvaror finns i gången mellan kök och hall.
 
  • Plan nu1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tre alternativ:
A) Toa och tvätt till vänster om hallen. Enligt ALsti18:s förslag. Tvättstugan kan nog kännas trång, dessutom nyttjas den som genomgång mellan a-rum och hall. "Gången" mellan hall och kök känns outnyttjad, men man slipper iaf gå igenom en tvättstuga när man ska till köket.

B) Toa till vänster, tvättstuga till höger. Tvättstugan blir genomgångsrum även här. Ordentligt med plats åt både toa och tvätt. Hallen nyttjas bättre.

C) Toa och tvätt till höger. Det blir ganska trångt för toa tvätt. Skulle även kunna bygga igen dörren till köket så man bara får en ingång. Positivt är att man behåller kapprummet, som kan användas som extrarum men är genomgångsrum så jag vet inte hur mycket man tjänar på det egentligen

Tankar???
 
  • Plan To+Tv va1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Untitled 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • tot.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild C är väl fel?
Och på bild 2 har du inte genomgång till köket :)
Men jag tror på grovkök/tvätt i gamla pigkammaren med genomgång till köket!

Dumt att behöva trava igenom salen och vadragsrummet med kassar i båda känderna :)
 
morsan skrev:
Bild C är väl fel?
Och på bild 2 har du inte genomgång till köket :)
Men jag tror på grovkök/tvätt i gamla pigkammaren med genomgång till köket!

Dumt att behöva trava igenom salen och vadragsrummet med kassar i båda känderna :)
Så rätt så rätt, fixat.

Hm, jag är inne på det också, så man får ordentligt med utrymme till både badrum och tvätt, men jag vet inte... Ang matkassar så kan man ju alltid ta köksingången. ;)
 
Ok, nya förutsättningar...i så fall röstar jag för alternativ A och C så tillvida att jag tycker inte att man ska riva väggen till kapprummet men ha badrum där (A) och tvättstugan blir ju större och mer ändamålsenlig om den sätts i den gamla pigkammaren(C). Då blir det två genomgångsrum men det tycker jag känns mer korrekt än några L-formade rum...har aldrig varit i ett gammalt hus med L-formade rum. Dessutom ökar förvaringsmöjligheterna om hallväggen behålls - tas den bort blir det bara en transportyta.
Men det är ju inte jag som ska bo där. Jag hade inget gammalt hus utan vi bygger nytt i gammal stil - dock kommer det inte att lura någon... så därför tycker jag att om man nu har ett gammalt hus; gör om det så lite som möjligt!
 
Det här med att "ändra" om för mycket vid en renovering av ett gammalt hus är ju en känslig fråga. Vissa anser att man bör bo i ett meseum medan andra ser mer liberalt på det här med omändring och renovering. Förutsättningarna kan också vara väldigt olika från fall till fall. Vårt hus var t.ex. totalt sönderrenoverat någon gång på 70-talet.
Det såg fint och bra ut på ytan men materialvalet i vår fina skånelänga som förra ägarna hade valt fick en till att rysa.
Att "bygga till" som någon/några påpekar kan vara en lösning men kan också förstöra helhetsbilden ganska markant.
Att ta hjälp av en arkitekt är bra då man lämnar önskemål, och får presenterat några olika förslag som man sedan förfinar och arbetar vidare från.
Så det här med att renovera får väl lämnas upp till var och ens samvete och förutsättningar. Man skall inte glömma att man skall trivas och kunna bo bekvämt och det är viktigare än något annat!
 
Ja då är vi inne på samma planlösning Alsi18, det får nog bli den! Nästa huvudbry blir då hallens/kapprummet funktion och utformning. Som jag ser det finns det fyra förslag:

1) Behåller väggen mellan kapprum och hall. Hallen blir mörk.
a) Badrumsdörr i kapprummet på den nya väggen. Klädhängare och skor i hallen längst in till vänster, det kommer att skymma lite av de gamla vackra dubbeldörrarna med originalmålning in i matsalen. Förr hade man inte kläder och skor i den här hallen.
b) Som ovan men med en mycket liten klädhängare på resterande delen av den nya väggen i kapprummet där det är ljusare.
c) Badrumsdörr i hallen inne till vänster. Klädhängare på hela den nya badrumsväggen i kapprummet.

2)Slår ut väggen mellan hall och kapprum. Hallen blir klart ljusare och öppnare. I övrigt som 1c med klädhängare på hela den nya väggen. Nackdelen är att rummet blir L-format och kan kännas (känns) otidsenligt.

Vad tycker ni? Finns andra förslag?

Håller med dig Snurre. Det är just det som är det svåra, att hitta balansen. Din sista mening är viktig att komma ihåg, man måste trivas och bo bekvämt. Jag är funktionellt lagd vilket ibland skapar en krock med det byggnadsvårdsmässiga. Man, iaf jag, vill inte bo i ett museum men vill samtidigt behålla känslan. Alsi18 har dock säkert rätt att man inte ska riva för mycket, något är det i huset som tilltalade en i början och risken är ju att man bygger bort det.
 
Om utbyggnad nu inte är ett alternativ...

Vet inte skalan på det jag ritade men det borde finnas kvar uppskattningsvis ca 50kvm matsal om ritningen stämmer, ge ca 5-7kvm tvättstuga och lika mycket kapprum. Hallen skulle bli ljs och fin och kännas generös i utrymmet...

Är det så att väggen jag tagit bort höger om entrén är ursprunglig kan den tänkas få vara kvar.

Förslaget skulle inte inkräkta för mycket på känslan i rummen (6-delade planen) men visst blir tvättstugan lite tråkigt mörk.
 
  • plan3.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan iofs vara att jag satt en vägg mitt i en kakelugn nu men man får ju skjuta ned väggen lite då men då kanske utrymmet blir för litet...

Nåja det var ett försök.
 
Alternativ 1 eller 2 måste du avgöra själv. Jag kan se poängerna med bägge och jag antar att du tänker ha både kaffebryggare och vattenklosett så något museum är kanske inte målsättningen ; ). Svårt att få en känsla för ljus och rymd utifrån en ritning. Kappförvaringen blir ju mycket bättre om man har dörren till badrummet i hallen. Det var mest det att då måste du kapa bort ännu mer av stockväggen - fast tar du bort enligt alt 2 så kan den kanske inte vara kvar alls (konstruktionstekniska saker är inte min grej).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.