I höstas lade snickare in nivellgolv i trapphallen på källarplan. Rummet är ca 15 kvm. Vilken typ av fläkt kan jag nu sätta dit som suger ut luften under golvet?
Rummet har en yttervägg, så som jag förstår det behövs några rör från utrymmet under golvet och sen ut via en fläkt.
Någon som kan tipsa eller hjälpa till?
 
Jag hade en snickare som var erfaren på området som hjälpte mig med ett golv av Nivelltyp i mitt förra hus, för ett 10-tal år sedan. De monterade ett 100 mm ventrör i golvutrymmet längs ytterväggen, med "insugningshål" fördelade över hela rummets bredd. I ena änden avslutades med en enkel kanalfläkt (föregångaren till denna: https://www.clasohlson.com/se/Kanalfläkt-TD-160-100-N-SILENT/32-3122) och sedan leddes luften ut genom en gallerventil i ytterväggen.
 
Tack snälla! En sådan får det bli!
 
Jag har nivellgolv i ett rum på 12 kvadrat. Där har jag byggt två spridarrör av 40mm avloppsrör som jag borrat hål i. Utsugsröret går in i en plastlåda med en 12v datorfläkt som suger ut luften utomhus. Mycket tyst, billig, utrymmessnål och enkel installation.

Det var tydligen viktigt att ha spridarrör i båda ändarna av rummet för att få ett lämnt luftflöde som torkar hela golvet.
 
Vi har oxå Nivell i ett av rummen och skall göra lika i de andra rummen. Just nu har vi ingen ventilation och kommer antagligen inte installera någon. Har inga problem med betongplatta så det räcker med spalten det blir mot isoleringen. Är rädd att man lika väl kan få problem efter att man har installerat en fläkt då luften inluften måste in någonstans, så det inte blir drag från någon spricka och kondens.
 
A angelikaj skrev:
Är rädd att man lika väl kan få problem efter att man har installerat en fläkt då luften inluften måste in någonstans, så det inte blir drag från någon spricka och kondens.
Insåg att jag inte alls har nivell utan granabgolv. Principen är dock den samma. Tanken är att ha ett kontrollerat inflöde av luft under golvet med ett spridarrör och ett kontrollerat utföde genom ett pridarrör. Då får du ett jämnt flöde över hela golvet.
bild4.jpg
 
Intressant tråd! Vi är på väg att ventilera källarväggar vilket ju mer eller mindre är samma princip. Har fått lite offerter från olika firmor men funderar på att göra allt själv. Det vore därför intressant att veta hur era rör är perforerade. Diameter på hålen, avstånd etc. :)
 
Jag förutsätter att du redan isolerat dina väggar på utsidan @mexitegel

Inredd källarvägg kan ventileras med ganska begränsad insats.

Mot taket borras 10mm hål c/c 10cm, på med en list med filter.

Nertill öppnas väggen 20cm där isoleringen tas bort.

Här sågas ett jack ur för att placera en lämplig kanal för utsug, behöver inte vara så stor.

Samma hål som mot taket.

Genom att du suger luft genom väggens isolering så fördelas luften jämnt och bra.

Om man gör detta stunt utan utvändig isolering så kommer en katastrof i raketfart...

Varm fuktig inomhusluft kommer kondensera på den kalla ytterväggen.


Jag tänk också ventilera min källarväggar.
Men när jag öppnade så var dom torra och fina, tros fuktiga jordmasssor direkt mot den obehandlade betongen!

Så med 200mm pordrän på utsidan så lämnade jag väggarna, förutom nedersta 20cm som är rensade och ventilerade via golvlist med filter.
Suger luft genom platonmatta som ligger på hela plattan.
 
Ja. de är isolerade på utsidan med 100mm Ignucell, dock inte den del som är ovan jord (sutteräng). Här funderar jag på att följa exempel från boken "få bukt med fukt" där man sätter cellplast invändigt på den del som inte är isolerad utifrån och lämnar resterade del av källarväggen oisolerad invändigt.

Jag blir dock inte riktigt klok på den vägg jag öppnat upp. Där fanns tydliga tecken på fuktskada på väggspånet och det luktade så klart inte så gott i väggen. Fuktkvoterna mättes till 65% mot betongen närmast golvet men efter väggen stått öppen några veckor är det nu endast på få ställen som fuktkvoten är över 17%. Jag har svårt att tro att det är/var kondens, då borde fuktkvoterna varit högre hela väggen upp, där fukten kondenserats mot den kalla från utsidan oisolerade betongen och sedan runnit ner mot golvet.

Det kan istället vara en gammal skada, det ryktas om att huset har haft problem med dräneringen tidigare. Oavsett så tänker jag ventilera väggarna i förebyggande syfte nu när de ändå är öppnade.

Du skriver att kanalen inte behöver vara så stor, vad är det i mer exakta mått?
 
Jape verkar köra på en rektangulär kanal 40x100 mm som fälls in stående i regeln. Dess tvärsnittsarea är ju då betydligt större än ett 50mm rör? Dessutom vill man ju inte ta bort mer material ur reglarna än nödvändigt...

Funderar på att göra den vägg som nu är öppnad och sätta fuktmätare och köra detta ett år för att se hur det utvecklar sig.
 
T toolman77 skrev:
Jag har nivellgolv i ett rum på 12 kvadrat. Där har jag byggt två spridarrör av 40mm avloppsrör som jag borrat hål i. Utsugsröret går in i en plastlåda med en 12v datorfläkt som suger ut luften utomhus. Mycket tyst, billig, utrymmessnål och enkel installation.

Det var tydligen viktigt att ha spridarrör i båda ändarna av rummet för att få ett lämnt luftflöde som torkar hela golvet.
Låter som ett bra setup. Du skulle inte kunna ta en bild på lådan så man kan se hur du löst anslutningar fläkt mm?

Är spridarrören för till- eller frånluft? Jag funderar på något liknande, men att använda dessa till frånluft (och bara ha lister en bit från väggen).
 
Installerade nyligen Subfloor (Nivell) med "egna" ventilationsrör. Tidigare ägare hade monterat en kanalfläkt ut ur huset så den återanvändes. Enligt Nivells instruktioner så är frånluftröret perforerat (det är placerat längs en kortsidan), finns på deras hemsida hur det ska vara perforerat beroende på vilken längd röret har.

På motsatt sidan leds tilluften ned via ett tilluftsdon, på tilluftsidan sitter ett "hålband" mellan första regeln och golvet och ska på så sätt fördela luften över golvet. Jag hoppas det funkar som tänkt. Sen finns det ju definfitivt en del andra ställen där luften letar sig ned.
 
H henche skrev:
Installerade nyligen Subfloor (Nivell) med "egna" ventilationsrör. Tidigare ägare hade monterat en kanalfläkt ut ur huset så den återanvändes. Enligt Nivells instruktioner så är frånluftröret perforerat (det är placerat längs en kortsidan), finns på deras hemsida hur det ska vara perforerat beroende på vilken längd röret har.

På motsatt sidan leds tilluften ned via ett tilluftsdon, på tilluftsidan sitter ett "hålband" mellan första regeln och golvet och ska på så sätt fördela luften över golvet. Jag hoppas det funkar som tänkt. Sen finns det ju definfitivt en del andra ställen där luften letar sig ned.
H henche skrev:
Installerade nyligen Subfloor (Nivell) med "egna" ventilationsrör. Tidigare ägare hade monterat en kanalfläkt ut ur huset så den återanvändes. Enligt Nivells instruktioner så är frånluftröret perforerat (det är placerat längs en kortsidan), finns på deras hemsida hur det ska vara perforerat beroende på vilken längd röret har.

På motsatt sidan leds tilluften ned via ett tilluftsdon, på tilluftsidan sitter ett "hålband" mellan första regeln och golvet och ska på så sätt fördela luften över golvet. Jag hoppas det funkar som tänkt. Sen finns det ju definfitivt en del andra ställen där luften letar sig ned.
Tack. Hade missat att det fanns instruktioner för luftkanalerna. Men det verkar ju som ett vettigt upplägg.

Jag funderar själv på att inte släppa ut luften utomhus utan att helt enkelt släppa ut den under källartrappan. Jag tänker att det kommer att vara så hög omsättning på luften att det inte kommer att innebära doft eller liknande.

Frånluft i källaren kommer ändå att finnas i badrum och tvättstuga.
 
L lantzen skrev:
Tack. Hade missat att det fanns instruktioner för luftkanalerna. Men det verkar ju som ett vettigt upplägg.

Jag funderar själv på att inte släppa ut luften utomhus utan att helt enkelt släppa ut den under källartrappan. Jag tänker att det kommer att vara så hög omsättning på luften att det inte kommer att innebära doft eller liknande.

Frånluft i källaren kommer ändå att finnas i badrum och tvättstuga.
Hej. Hur blev det med att inte släppa ut luften utomhus? Funderar på att göra samma sak nämligen 😊
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.