Har länge funderat på att modifiera min bordsåg med att få en mer standardiserad toppyta. Det spår som finns i den är inte av den amerikanska standard storleken 3/4". Hittade ett gammalt inlägg från mig som jag la upp för 8 år sedan. https://www.byggahus.se/forum/threads/vilka-gerings-parallelanslag-passar-min-sag.191534/

Har egentligen ända sedan dess haft detta i bakhuvudet, men har inte fått ändan ur. Men nu kanske det kan ske. Har flyttat sågen till en större plats, och när jag ändå behövde demontera den så tänkte jag att jag skall testa i alla fall. Så tänkte jag lägger upp modifikationen här allt eftersom det sker, så det kan ta ett litet tag, eller ens bli klart, men häng med ändå.

Demonterad bordsåg och delar på ett trägolv i ett outrett vindsutrymme, framsteg i ett pågående renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så här ser den ut just nu. Fick lov att ta ur motor samt hela vaggan som motor/blad sitter monterad i för att orka lyfta upp den till dess nya plats.

Om man tittar på hur toppskivan ser ut, så sitter den fast i 4 fästpunkter samt en mutter mitt på skivan (skruvas fast uppifrån.)

En bordsåg med demonterad toppskiva som visar fästpunkter, mutter mitt på och öppningarna för sågblad och fräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Samt dess matchande fästpunkter i chassit.
Delvis demonterad bordsåg vy från ovan som visar toppskivans fästpunkter och den urtagna motorvaggan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Som jag ser det, borde man kunna göra en egen skiva där man fäster in egna "muttrar" på samma platser och på så sätt får fast skivan.

Sedan är det vaggan, som motor och sågbladet sitter i. Det sticker upp som mest 20mm.

Bordsåg utan toppskiva med motor och sågbladets vagga synliga, redo för modifikation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller en linjal mot en bordsågs toppskiva för att mäta höjden på förhöjningen där sågbladet monteras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Denna förhöjning borde man rätt enkelt kunna fräsa ur i skivan, eller om man gör en dubbelskiva, den undre sågas det ur så lägger man ett "lock" på med den andra skivan.

Bordsågstoppskiva med två öppningar och fyra fästpunkter, och ett måttband för skala, före modifiering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppen bordsåg med demonterad vagn och tydlig måttband, redo för renovering och modifiering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sedan måste man ta hand om själva öppningarna, Den nedre är för sågbladet, och den runda övre är för fräsen. Vaggan går även att vinkla, så det får man också kolla så det funkar. Men borde inte heller vara något större problem.

Har även de flesta tillbehören, så dessa behöver fortsättningsvis passa. Hittade en bild på nätet hur det kan se ut när allt sitter på.
En bordsåg i ett garage med tillbehör och motorn demonterad för modifikation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En av nackdelarna med sågen är storleken på bordet. Det är lite för litet. Denna modifikation kan åtgärda det med.

Har tänkt att använda Incras skenor, men även Kreg har en skena som är rätt smart;
https://www.hyvlar.se/en/kreg-combo-trak-1219mm-48
https://www.hyvlar.se/en/incra-48-miter-channel-(1220mm)


Blå Kreg Combo Trak kombinerad miter- och T-spårsskena för modifikation av verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Guldfärgad T-spårsskena fastskruvad i kanten på ett vitt arbetsbord för verktygsprecision och modifikation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den har ju både en miter channel och ett t-spår i samma skena. Om man har den i framkant och en vanlig miter channel från Incra i bakkant. Då blir det ju rätt smidigt med flera möjligheter.

Någon som har andra tankar som kan göra detta så smidigt/smart som det bara kan bli?
 
Inget smart, bara för att förstå.

1. Har du justerbordet till sågen?
2. Är det något fel på kanalen du har i dagsläget?
3. Är det något fel på bordet i övrigt?
4. Vilka problem försöker du lösa med ett standardiserat bord?
 
Frustrator Frustrator skrev:
Inget smart, bara för att förstå.

1. Har du justerbordet till sågen?
2. Är det något fel på kanalen du har i dagsläget?
3. Är det något fel på bordet i övrigt?
4. Vilka problem försöker du lösa med ett standardiserat bord?
1: Japp. Så det måste "passa" efteråt också.
2. Kanalen är bara 15mm. Inga "normala" anhåll/tillbehör passar. Tänk hur det är med Bosch sågarna vs Dewalt sågarna. Dewalt har 19mm spår, det har inte Bosch.
3. Nej, inget mer än att det bara är 1 spår som har fel storlek samt att skivan är lite för liten.
4. Se ovan. :) Skulle vilja kunna använda tillbehör som är anpassade till 3/4"-spår.
 
3:1 Vad har justerbordet för slaglängd?

4:1 Vilka tillbehör är det man vill passa in där när man kan fästa slädar mm på justerbordet?
 
Frustrator Frustrator skrev:
3:1 Vad har justerbordet för slaglängd?

4:1 Vilka tillbehör är det man vill passa in där när man kan fästa slädar mm på justerbordet?
3:1 Får kolla, har för mig runt 150-160cm.

4:1 Tex Incras I-box; https://www.hyvlar.se/en/incra-i-box även en bättre Miter guide än den jag fick tag på. Den är rätt enkel. Och alla de som man hittar är 3/4". Man kan använda justerbordet till mycket, men vissa saker blir det lite för otympligt att använda det för.
Incra I-box anordning för fingerskarvning monterad på ett justerbart arbetsbord för snickeri.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
4:2 Känns lättare att bygga wandels jig och anpassa till justerbord ;)
 
Vad är skivan gjord i för material? Alu?
 
Frustrator Frustrator skrev:
Vad är skivan gjord i för material? Alu?
Japp
 
jackt jackt skrev:
Japp
Ett alternativ är väl då att lämna till någon firma och be dem fräsa upp det till 3/4"?
 
Frustrator Frustrator skrev:
Ett alternativ är väl då att lämna till någon firma och be dem fräsa upp det till 3/4"?
Japp, tänkt den tanken med. Tror dock inte det finns material i bordet att göra det, se bilderna (samma plats, under och över.):
Närbild av en möbelkonstruktion med fästdetaljer och perforerad metallplatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en träyta med skruvar, synlig både från undersidan och ovansidan av bordet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Frustrator Frustrator skrev:
3:1 Vad har justerbordet för slaglängd?
Trodde längden var lite längre än vad den verkligen var. Mätte det till drygt 120cm.
Bordssåg med redskap på trägolv nära vägg; ungefär 22cm mellan blad och vagn, möjlighet till ombyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är ca 22cm från bladet till vagnen, och det är lite långt.

Måttband visar drygt 120 cm över sågblad och arbetsbord i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tänkte nu på att man faktiskt skulle kunna bygga om detta till något ännu bättre, med att bygga in justerbordet, så att hela vänstra sidan om bladet rör sig när man rör på justerbordet. Då blir det ju riktigt bra. :cool:
 
Kollade lite mer på justerbordet, vad man skulle kunna göra av det. Tyvärr är det vissa delar av funktionen som är inbygd i aluminiumbordet, så man kan inte strippa ner det. Utan måste utgå från den skivan.

Aluminiumjusterbord med inte helt strippbar funktion, bänkskiva överst och sågblad i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En närbild av ett justerbart aluminiumbord för sågning, med en träskiva placerad ovanpå för att testa passformen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det befintliga justerbordet är lite litet, framför allt om man vill såga lite djupare skivor. Och som jag visade tidigare är det lite långt till sågbladet från den delen som rör på sig. Man måste förlita sig på den fasta skivan mellan sågbladet och kanten. Det blir lätt att man fastnar lite när man sågar.

Aluminiumbord för justerbart sågbord med sågblad och uppmärkta graderingsgränser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Testade att lägga på en bänkskiva som jag än inte skruvat fast på sitt underede. Passade perfekt med de 20mm hål som finns i skivan. (Den skulle bara ha kommit lite närmare bladet, men tycker man fick en bra känsla om hur det skulle kunna vara.



Tjockleken är ca 28mm till befintlig bordsyta. Så man vinner ingen extra såghöjd genom att göra detta, utan det får bli förbättrad funktion bara.

Tumstock mäter tjocklek på justerbord vid verktygsmaskin med skala synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men använder man en tunnare skiva överst så blir det nog bra ändå. Får testa vidare.
 
När jag flyttade sågen har en del kärvat fast sig lite. Verkar enligt sprängskissen vara två sprintar 6x24mm som agerar som gångjärn. Men hur får jag ur dem tror ni?

Sprängskiss av sågens gångjärn med utmanande fastsittande sprintar 6x24mm som diskuteras i inlägget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är de två övre sprintarna på bilden. Ska man försöka slå igenom den ena så den puttar ut den andra? Då behövs en rätt lång körnare, eller 6mm stång. (Om nu hållaren är genom borrad.)
 
Hur gick det med modifieringen av sågen? Blev det ett nytt bord? Och hur löste du med till slut med släden? Har precis köpt samma såg (och hyvel), så är nyfiken på resultatet!
 
En liten teaser efter drygt 2 år. Har gått ordentligt trögt sedan sist, sågen har stått isärplockad hela tiden, fick lite lust och tid igen för någon månad sedan och satte ihop den till viss del igen.

Har pysslat med ett annat maskinprojekt ett tag, får se om det blir ett inlägg eller inte, där jag hade en tanke med lite saker, gick inte heller som jag tänkte mig, så det blev delar över och efter ha funderat och funderat så får man den där uppenbarelsen.. tänk om det fungerar?!

Träsvarvverkstad med skjutreglage, metallbord och mätverktyg, organiserat arbetsutrymme, verktyg för träbearbetning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
NickNose och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.