Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Dränering tar hand om vatten som står högt i marken men inte pölar ovanpå nypackad lera. Dränering behövs således om grundvattnet står högt på våren p g a att tomten är lågt liggande eller i en svacka. Det undersöker man lämpligen under en torrperiod i maj när allt ytvatten har torkat bort. Om man kräver en djup grop (säg 50 cm) och hittar vatten så har man problem och kan behöva dräneringsledningar i trädgården.
Japp, exakt så är det på en del av tomten. Min tomt ligger i en lång sluttning, där en del av tomten höjts upp. Den del som inte höjts upp är blöt, så som du beskriver. Den andra delen är fyllnadsmassor, som alltså är lite lerig.
 
Claes Sörmland
G gusjohjoco skrev:
Japp, exakt så är det på en del av tomten. Min tomt ligger i en lång sluttning, där en del av tomten höjts upp. Den del som inte höjts upp är blöt, så som du beskriver. Den andra delen är fyllnadsmassor, som alltså är lite lerig.
Fundera på dränering där. Är det lera hela vägen ned så behöver dräneringsledningarna omgivna av makadam ligga tätt. Är det mer genomsläpplig jord så behöver de inte ligga så tätt. Sen måste det ju också finnas någonstans att leda vattnet, någon lägre terräng eller dike.
 
KristinaRT
Hur stor är tomten?
Ett av de bästa sätten att snabbt få bättre jord är att tillföra organiskt material som är lite grövre i strukturen, tex löv, gräsklipp eller hästgödsel (från hästar som står på halm). Kan så klart vara svårt att hitta i tillräckliga mängder om det är en stor tomt, men till en mindre tomt eller delar av tomt kan det vara ett riktigt bra alternativ för att snabbt förbättra jorden.
 
KristinaRT KristinaRT skrev:
Hur stor är tomten?
Ett av de bästa sätten att snabbt få bättre jord är att tillföra organiskt material som är lite grövre i strukturen, tex löv, gräsklipp eller hästgödsel (från hästar som står på halm). Kan så klart vara svårt att hitta i tillräckliga mängder om det är en stor tomt, men till en mindre tomt eller delar av tomt kan det vara ett riktigt bra alternativ för att snabbt förbättra jorden.
Kvadratmeter för blivande gräsmattan är ca 600. Det skulle vara om jag kan få tag på sådant material, och sedan gräsmattejord ovanpå, antar jag. Men visst, den delen som är lerig är cirka hälften av detta. Andra hälften är blöt året om så där kanske jag måste dränera, som föreslagits av andra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.