D Derbyboy skrev:
Det fanns ett avtal/offert i den andra tråden också. Lös första inlägget ska du se. Två timmars arbete. Fakturerar för tre!
Tveksamt.. där får du nog läsa på lite till..
 
  • Gilla
  • Haha
lars80 och 2 till
  • Laddar…
D
Nej då, jag är påläst. Finns även dokumenterat så jag känner mig trygg.
 
D Derbyboy skrev:
Nej då, jag är påläst. Finns även dokumenterat så jag känner mig trygg.
Läs den andra trådstarten igen och säg mig var de KOMMER ÖVERENS OM att det ska faktureras två timmar.
 
  • Gilla
TechChad och 4 till
  • Laddar…
D
Tyvärr kan jag inte hjälpa med detta.

De hade alltså kommit överens om vad som skulle faktureras. Det är uttömmande. Hantverkaren kan inte sen fakturera för någonting ytterligare om det inte avtalad pånytt.
 
Claes Sörmland
Violina Violina skrev:
Och när man kommit överens om ett timpris, vad säger den då om debiteringstiden?
Då har man inte kommit överens om ett pris i konsumenttjänstlagens mening men man har kommit överens om en beräkningsgrund för priset. Då ska beräkningsgrunden följas, d v s timpriset ska användas vid beräkningen av vad som ska betalas (det som blir priset). Eftersom man inte har kommit överens om antalet timmar (eller ens hela beräkningsgrunden för priset) så ska man utgå från vad som "är skäligt med hänsyn till tjänstens art, omfattning och utförande, gängse pris eller prisberäkningssätt för motsvarande tjänster vid avtalstillfället samt omständigheterna i övrigt." (KTjL 36§) Typiskt sett betyder det den metod som används lokalt (regionalt) inom branschen för att beräkna vad som ska betalas utifrån ett avtal om timpriset.
 
Redigerat:
  • Gilla
Livslärlingen och 1 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Så de körde alltså iväg med träden? Vad var uppskattat värde?

Antar att det inte var några leksaksträd utan rejäla bjässar. Vad vägde de?
Bortforsling ingick ej och var heller inget som utfördes. I diskussionen innan offerten framgick att firman skulle fälla två björkar (med diameter cirka 0,6 m), kvista samt kapa i 1-meterslängder. Vi bekräftade med dem att de inte skulle forsla bort träden eftersom vi ville ha dem till ved.
 
  • Gilla
El-Löken66 och 1 till
  • Laddar…
D
Precis och har man kommit överens om ett timpris och timmar så kan man inte i efterhand komma med tillägg för resa.
 
Claes Sörmland
Förlåt men nu hänger jag inte med. Har ni flyttat in en diskussion från en annan tråd här?
 
  • Gilla
guggen och 5 till
  • Laddar…
D
Ja sorry, vi kryper tillbaka :)
 
  • Gilla
MPinje och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Förlåt men nu hänger jag inte med. Har ni flyttat in en diskussion från en annan tråd här?
Derbyboy lurade hit mig, men jag insåg galenskapen och flyttade tillbaka ;)
 
  • Haha
  • Gilla
shtob och 2 till
  • Laddar…
Som sagt, om du har fått ett fast pris så gäller det fasta priset, utan tillägg.
 
Fick svar från firman nu som bad om ursäkt för misstaget och har skickat kreditfaktura och ny faktura. Tack för svaren.

//David
 
  • Gilla
Kartoffelpotatis och 24 till
  • Laddar…
Sittställning
D David Grimfors skrev:
Fick svar från firman nu som bad om ursäkt för misstaget och har skickat kreditfaktura och ny faktura. Tack för svaren.

//David
Najs ! Ibland försöker dom
 
Skatteverket kräver att det finns en grundavgift som inte är rutavdragsberättigad. Firman hade antagligen glömt att lägga till den i offerten. Sannolikt bara en miss
 
  • Gilla
Marcus-AA
  • Laddar…
Skumpe
D David Grimfors skrev:
Tack för svaren. Jag har mejlat firman och frågat om det kanske var ett misstag att reseersättning tillkommit på fakturan och bett dem komma med en korrigerad faktura.
Jag hade skrivit " hej det blev något fel med fakturan. Jag har betalt vad vi kom överens om! Tack för fina hjälpen!" Och sen såklart betalt vad ni sa från början.
 
  • Gilla
Xerxses
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.