Hej

Vi lät en firma ta ner 2 träd åt oss. Inget att anmärka på i utförandet. Priset var överenskommet genom en offert med posten "Trädfällning", inget nämns om några övriga kostnader.
När nu fakturan kom har han lagt på reseersättning. En ganska modest sådan så jag skulle kunna betala och se glad ut, men tycker det är lite märkligt. Är det verkligen rimligt att lägga på den i efterhand så? Om jag köper en tjänst med fast pris är det väl rimligt att transporten ingår i det fasta priset?

//David
 
  • Gilla
UffePlåtis och 3 till
  • Laddar…
Om det inte står i offerten att körersättning tillkommer så ska du inte behöva betala för det heller.
 
  • Gilla
Lived och 4 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Nej det är inte rimligt att lägga på ytterligare kostnader vid fastpris.
Men om ni hade haft en offert och cirka pris, så kan/får hantverkaren göra pristillägg på upp till 15 % av det som står i offerten.
 
  • Gilla
Violina och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Konsumenttjänstlagen är tydlig med att du ska betala överenskommet pris och inget annat. Dessa diskussioner är bara aktuella där man inte har kommit överens om ett pris.
 
  • Gilla
OFP och 2 till
  • Laddar…
Tack för svaren. Jag har mejlat firman och frågat om det kanske var ett misstag att reseersättning tillkommit på fakturan och bett dem komma med en korrigerad faktura.
 
  • Gilla
Nybyggerska och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Konsumenttjänstlagen är tydlig med att du ska betala överenskommet pris och inget annat. Dessa diskussioner är bara aktuella där man inte har kommit överens om ett pris.

Ping @Violina
 
Alla dessa hantverkare med olika debiteringsmodeller och tillägg. Man blir galen!
 
  • Gilla
Mekplatsen och 5 till
  • Laddar…
E
D David Grimfors skrev:
Tack för svaren. Jag har mejlat firman och frågat om det kanske var ett misstag att reseersättning tillkommit på fakturan och bett dem komma med en korrigerad faktura.
Så de körde alltså iväg med träden? Vad var uppskattat värde?

Antar att det inte var några leksaksträd utan rejäla bjässar. Vad vägde de?
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Konsumenttjänstlagen är tydlig med att du ska betala överenskommet pris och inget annat. Dessa diskussioner är bara aktuella där man inte har kommit överens om ett pris.
Och när man kommit överens om ett timpris, vad säger den då om debiteringstiden?
 
Tröttnade ni på den andra tråden eller?:D
Nu är ju inte detta samma sak eftersom det finns en offert. Står det inte att körersättning eller bortforsling av träd tillkommer så ska det ingå.
 
D Derbyboy skrev:
Ping @Violina
Nu är detta dock skillnad från den andra tråden, här finns en OFFERT
 
Violina Violina skrev:
Nu är detta dock skillnad från den andra tråden, här finns en OFFERT
Det fanns ett avtal/offert i den andra tråden också. Lös första inlägget ska du se. Två timmars arbete. Fakturerar för tre!
 
  • Gilla
Sittställning
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Hur menar du? Om det inte står bortforsling så ska det ingå? Hur kan detta förutsätt@s?
Fel av mig. Bortfordling av träd kanske inte alls är avtalat. Vad vet jag. Men det är absolut inte en post som kan läggas till i efterhand om det inte avtalats om det.
 
E
D Derbyboy skrev:
Det fanns ett avtal/offert i den andra tråden också. Lös första inlägget ska du se. Två timmars arbete. Fakturerar för tre!
SMSet tänker du på?
 
Enligt TS hade de kommit överens om att fakturan skulle vara på två timmar.

Der är en överenskommelse, dvs avtal, offert, prisuppgift, kostnadsbeskrivning. Kalla det va du vill.

Då gäller inte 36:e paragrafen konsumenttjänstlagen utan då gäller avtalet.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.