Hej!

Min blivande gräsmatta består just nu av fyllnadsmassor av varierande kvalitet. En del av den är jag rätt säker på innehåller mycket lera (under sommaren stenhård, nu står vatten i pölar). Efter lite googlande verkar det en god idé att vända ned smågrus på denna del.

En annan del av tomten består av gammal åkermark, där gammalt ogräs i princip tryckts ned i marken för att skapa en slät yta. På denna yta var det blöt i somras, och blött nu med. jag vet inte riktigt vad denna gamla åkermark består av.

Kan jag vända ned grus överallt? Finns det någon nackdel med det?

ovanpå allt ska jag såklart lägga på ca 10-20cm gräsmattejord.
Tips?
 
R
G gusjohjoco skrev:
Hej!

Min blivande gräsmatta består just nu av fyllnadsmassor av varierande kvalitet. En del av den är jag rätt säker på innehåller mycket lera (under sommaren stenhård, nu står vatten i pölar). Efter lite googlande verkar det en god idé att vända ned smågrus på denna del.

En annan del av tomten består av gammal åkermark, där gammalt ogräs i princip tryckts ned i marken för att skapa en slät yta. På denna yta var det blöt i somras, och blött nu med. jag vet inte riktigt vad denna gamla åkermark består av.

Kan jag vända ned grus överallt? Finns det någon nackdel med det?

ovanpå allt ska jag såklart lägga på ca 10-20cm gräsmattejord.
Tips?
Ja med bara grus så kan det bli som betong så du måste använda mullbildande också så plöj upp med hjälp av bonde blanda i grov sand och torv
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
R Renoverajämt skrev:
Ja med bara grus så kan det bli som betong så du måste använda mullbildande också så plöj upp med hjälp av bonde blanda i grov sand och torv
Att det blir som betong trodde jag gällde om man använde sand? Jag menar alltså makadam typ 4-6mm
 
Claes Sörmland
G gusjohjoco skrev:
Att det blir som betong trodde jag gällde om man använde sand? Jag menar alltså makadam typ 4-6mm
Ja men det gör ingen nytta. Är lerhalten tillräcklig hög så bakas smågruset bara in i leran och försvinner.

Du behöver struktur på leran och det kommer främst genom att odla gräs på den eller tillföra (kopiösa) mängder med mull. Eller så kan man byta ut jorden men det brukar inte vara aktuellt.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ja men det gör ingen nytta. Är lerhalten tillräcklig hög så bakas smågruset bara in i leran och försvinner.

Du behöver struktur på leran och det kommer främst genom att odla gräs på den eller tillföra (kopiösa) mängder med mull. Eller så kan man byta ut jorden men det brukar inte vara aktuellt.
Så du menar att jag inte ska göra annat än att lägga på matjord och så? Jag kan ju lägga mina pengar några extra centimeter jord istället för arbetet med grus.
 
  • Gilla
Masthugg
  • Laddar…
Claes Sörmland
G gusjohjoco skrev:
Så du menar att jag inte ska göra annat än att lägga på matjord och så? Jag kan ju lägga mina pengar några extra centimeter jord istället för arbetet med grus.
Jag tror på det, gräsvall är det som hjälper lera att få struktur (den granuleras). Maskiner som kör på den samt att ligga öppen utan växtlighet gör att den geggar igen och blir smetig.
 
G gusjohjoco skrev:
Så du menar att jag inte ska göra annat än att lägga på matjord och så? Jag kan ju lägga mina pengar några extra centimeter jord istället för arbetet med grus.
Gör så, kör först med jordfräs ta bort all Sten större än din tumme. Sedan 5-7 cm finjord och gräsfrö 1,5ggr rekommendationen, 1,5ggr rekommendationen gödsel och mängder med vatten.
 
  • Gilla
Renoverajämt
  • Laddar…
Leran ordnar sig med växtlighet och dränering. Så, avvattna, topdressa, och så, så fixar maskarna resten över några år.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
H hapazard skrev:
Leran ordnar sig med växtlighet och dränering. Så, avvattna, topdressa, och så, så fixar maskarna resten över några år.
när du skriver ”och dränering”, vad menar du då? Ska jag lägga dräneringsrör på stället där det samlas särskilt mycket vatten?
 
G gusjohjoco skrev:
när du skriver ”och dränering”, vad menar du då? Ska jag lägga dräneringsrör på stället där det samlas särskilt mycket vatten?
oftas så luckras jorden upp av maskar och annat liv i leran, därav blir den mer dränerad med tiden.
 
Det ska inte vara sankt på tomten, i så fall måste det dräneras av, ja. Om det är vatten efter kraftigt regn eller så är det väl kanske ok, men inte om det är pölar i dagar.
 
H hapazard skrev:
Det ska inte vara sankt på tomten, i så fall måste det dräneras av, ja. Om det är vatten efter kraftigt regn eller så är det väl kanske ok, men inte om det är pölar i dagar.
Det samlas en del pölar på tomten, men det är på ställen där det faktiskt är svackor. Så då kanske det handlar om justera jorden så att vattnet rinner av? Om det inte är så att svackorna bildades för att det är något otyg med jorden på just de ställena..
 
R
G gusjohjoco skrev:
när du skriver ”och dränering”, vad menar du då? Ska jag lägga dräneringsrör på stället där det samlas särskilt mycket vatten?
Dräneringsrör behövs bara om du inte gör något åt leran
Med fräst och grässvål samt fingrus och torv så behövs knappast dräneringsrör om du inte är i en grop
 
Claes Sörmland
Dränering tar hand om vatten som står högt i marken men inte pölar ovanpå nypackad lera. Dränering behövs således om grundvattnet står högt på våren p g a att tomten är lågt liggande eller i en svacka. Det undersöker man lämpligen under en torrperiod i maj när allt ytvatten har torkat bort. Om man kräver en djup grop (säg 50 cm) och hittar vatten så har man problem och kan behöva dräneringsledningar i trädgården.
 
Den bästa åkerjorden är på lerjord, det står inget vatten på den eftersom den avvattnas, inte för att den jordförbättras (även om hög mullhalt eftersträvas). Jordföbättring enbart löser däremot inte problem med att det är sankt, finns gott om sura mossmarker....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.