Deco M4 Meshsystem-enhet monterad på vägg med en Ethernetkabel ansluten till LAN-port.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En Mediakonverter med tre gröna lysdioder indikerar nätverksstatus, monterad i ett hem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej!
Har fiber 250 Mbps.
3 st Deco M4 Meshsystem.
Huset är i timmerstomme med feta väggar och innertak 1,5 plan.
Gamingdatorn står i ett rum på övervåningen och är kopplat med Ethernetkabel till en Deco M4.
Enligt Bredbandskollen får jag ut 120 Mbps. Det laggar på krävande onlinespel och jag behöver göra något åt saken.
Fem mobiler. En X-box och två SmartTV. Ibland även också en bärbar dator.

Hur får jag mer Mbps till gamingdatorn? Vill inte byta rum, så den ska stå där den står. Dra en nätverkssladd är nog det sista jag vill göra, men kanske det enda rätta?

Jag har ingen Router just nu, utan Deco är kopplat direkt till Mediakovertern.
 
1. Utan router har du ingen brandvägg. Det är att be om problem och bara en tidsfråga innan du får virus och elände.
2. Köp en lång sladd och koppla in datorn i mediakonvertern, får du den prestanda du söker då (gör en enkel ping)? Jag gissar att det inte handlar om fler Mbps (throughput) utan det är svarstiden som är avgörande. Meshsystemet är antagligen orsaken till fördröjningen.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
1. Utan router har du ingen brandvägg. Det är att be om problem och bara en tidsfråga innan du får virus och elände.
2. Köp en lång sladd och koppla in datorn i mediakonvertern, får du den prestanda du söker då (gör en enkel ping)? Jag gissar att det inte handlar om fler Mbps (throughput) utan det är svarstiden som är avgörande. Meshsystemet är antagligen orsaken till fördröjningen.
Tack för svar! Brandvägg vill man ju ha, dags att koppla in den gamla Routern igen. Det är en Asus RT-N56U, kan jag sedan koppla Deco till routern även om det är olika fabrikat? (Ursäkta min okunnighet, men jag är duktig på mycket annat ;-))
Får bli 30M sladd :)
 
Utan router blir det inget LAN och du skulle inte får adresser till alla anslutna enheter.
Första Mesh burken med kabel till mediaomvandlaren får agera Mesh-router. Sen blir de andra två Mesh noder.

Se hur noderna är installerade fysiskt, avstånd, väggar/tak. Hur många Mesh-noder måste paketen hoppa mellan för att komma till din speldator/X-box?

Kabel blir ju bäst. Full fart.

Du måste stänga av routern i första Mesh-noden som är ansluten till mediaomvandlaren om du skall ha en separat router.
RT-AC56U är ju iaf en Gigabit router, men du kan ju prova med kabel ansluten i första Mesh-noden. Varje nod har väl 2 ethernetanslutningar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.