14 047 läst · 66 svar
14k läst
66 svar
Rimligt att reseersättning tillkommer på fast pris?
Medlem
· Västra Götaland
· 16 inlägg
Hej
Vi lät en firma ta ner 2 träd åt oss. Inget att anmärka på i utförandet. Priset var överenskommet genom en offert med posten "Trädfällning", inget nämns om några övriga kostnader.
När nu fakturan kom har han lagt på reseersättning. En ganska modest sådan så jag skulle kunna betala och se glad ut, men tycker det är lite märkligt. Är det verkligen rimligt att lägga på den i efterhand så? Om jag köper en tjänst med fast pris är det väl rimligt att transporten ingår i det fasta priset?
//David
Vi lät en firma ta ner 2 träd åt oss. Inget att anmärka på i utförandet. Priset var överenskommet genom en offert med posten "Trädfällning", inget nämns om några övriga kostnader.
När nu fakturan kom har han lagt på reseersättning. En ganska modest sådan så jag skulle kunna betala och se glad ut, men tycker det är lite märkligt. Är det verkligen rimligt att lägga på den i efterhand så? Om jag köper en tjänst med fast pris är det väl rimligt att transporten ingår i det fasta priset?
//David
Bästa svaret
Nej det är inte rimligt att lägga på ytterligare kostnader vid fastpris.
Men om ni hade haft en offert och cirka pris, så kan/får hantverkaren göra pristillägg på upp till 15 % av det som står i offerten.
Men om ni hade haft en offert och cirka pris, så kan/får hantverkaren göra pristillägg på upp till 15 % av det som står i offerten.
Medlem
· Västra Götaland
· 16 inlägg
Tack för svaren. Jag har mejlat firman och frågat om det kanske var ett misstag att reseersättning tillkommit på fakturan och bett dem komma med en korrigerad faktura.
Så de körde alltså iväg med träden? Vad var uppskattat värde?D David Grimfors skrev:
Antar att det inte var några leksaksträd utan rejäla bjässar. Vad vägde de?
Enligt TS hade de kommit överens om att fakturan skulle vara på två timmar.
Der är en överenskommelse, dvs avtal, offert, prisuppgift, kostnadsbeskrivning. Kalla det va du vill.
Då gäller inte 36:e paragrafen konsumenttjänstlagen utan då gäller avtalet.....
Der är en överenskommelse, dvs avtal, offert, prisuppgift, kostnadsbeskrivning. Kalla det va du vill.
Då gäller inte 36:e paragrafen konsumenttjänstlagen utan då gäller avtalet.....