Hej!

Är det möjligt att installera låsbart handtag här? Vad behöver man isåfall?

Bilden visar ett olåst handtag på en vit dörr med en snötäckt trädgård synlig genom fönstret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit dörr med befintligt enkelt låshus utan handtag, för fråga om installation av låsbart handtag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fönsterkarm med befintligt handtag och synlig låsmekanism, utomhus med snö och växtlighet i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fulkemisten
Fönsterhandtag monterat på vit fönsterkarm med utsikt mot trätrall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ser ut exakt som mitt. Kan skruva upp och kolla.
 
  • Gilla
Zynvinkeln
  • Laddar…
Det är möjligt att montera dit ett låsbart handtag men spanjoletten är egentligen avsedd för låscylinder.
Ni har endast handtag från insidan vad jag kan se på bilderna, sitter det en blindskylt på utsidan eller är där ingenting alls.
Önskar du att kunna öppna både från in och utsida eller endast inifrån?
Rekommenderat behör är Handtag Hoppe 350KL vänster samt en inside låscylinder (rokoko) med lång medbringare t.ex ASSA 709, 1309 eller 1209 samt 2st cylinderskruv 28mm.
Jag rekommenderar att ni skaffar en låscylinder efter samma nyckel som ni har till det övriga huset så slipper ni hålla reda på ytterligare en nyckel som ofta läggs under närmsta blomkruka eller sitter i låset.
 
1 123abc skrev:
Det är möjligt att montera dit ett låsbart handtag men spanjoletten är egentligen avsedd för låscylinder.
Ni har endast handtag från insidan vad jag kan se på bilderna, sitter det en blindskylt på utsidan eller är där ingenting alls.
Önskar du att kunna öppna både från in och utsida eller endast inifrån?
Rekommenderat behör är Handtag Hoppe 350KL vänster samt en inside låscylinder (rokoko) med lång medbringare t.ex ASSA 709, 1309 eller 1209 samt 2st cylinderskruv 28mm.
Jag rekommenderar att ni skaffar en låscylinder efter samma nyckel som ni har till det övriga huset så slipper ni hålla reda på ytterligare en nyckel som ofta läggs under närmsta blomkruka eller sitter i låset.
Hej!

Nä, det är nog mest av gammal vana, resten av dörrarna i huset har låsbart handtag. Är det lättare med låscylinder går det lika bra.

Precis, sitter ingenting på utsidan. Går det att få till vore det bästa med handtag på bägge sidor, låsbara från bägge sidor :) går det att lösa tror du?

Hur skaffar man en låscylinder efter samma nyckel?
 
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
[länk]
Det är nummer 4 du behöver i länken ovan och sedan en lite speciell låscylinder som ser ut som i länken nedan.
[länk]
Tack!

Är din låsbar från båda hållen?
 
O olskar skrev:
Hej!

Nä, det är nog mest av gammal vana, resten av dörrarna i huset har låsbart handtag. Är det lättare med låscylinder går det lika bra.

Precis, sitter ingenting på utsidan. Går det att få till vore det bästa med handtag på bägge sidor, låsbara från bägge sidor :) går det att lösa tror du?

Hur skaffar man en låscylinder efter samma nyckel?
Klart det går att få lås och handtag från båda sidor men det är lite mer arbete då man måste göra de nya urtaget för låscylinder och handtagspinnen.
En låscylinder efter befintlig nyckel beställer du hos en låssmed, järnhandel med lås avdelning eller via en webbshop på nätet.
Ofta beställer man efter det nummer som är stämplat på befintliga nycklar annars får man ta med sig en nyckel.
Det finns en beskrivning i denna länken även om jag inte riktig gör som i länken så är det en bra beskrivning.
https://www.byggoteknik.se/montera-las-i-altandorr
I korthet så borrar man igenom dörren genom handtagshålet och fästskruvarna till låscylindern och håller borrmaskinen vinkelrätt så har man något att utgå ifrån.
Det är även bra att sätta papperstejp på utsidan och när man borrat igenom för handtags pinnen så tar man ur spanjoletten och borrar upp hålet till lämplig storlek sedan sätter man dit handtaget på utsidan så den styr med handtagspinnen och borrar fästhålen från utsidan och sedan kan man rita på tejpen så vet du vilket mått du inte får gå utanför.

Till utsidan behövs även 350KL höger, en låscylinder motsvarande 709, 2st cylinderskruv 28mm, 1st handtagskoppling 833 samt en skruvsats till Hoppe 350KL.
 
Fulkemisten
O olskar skrev:
Tack!

Är din låsbar från båda hållen?
Bara från insidan. att ha handtag från utsidan är rätt puckat om man glömmer att låsa. Jag har laminerat och härdat glas i yttre rutan och laminerat i inre. Mellanglaset i vanligt float så att man ska riskera att skada sig om man försöker ta sig igenom dörren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.