Jag har en Vatette ventil som jag vill koppla in tvättmaskinen på. Då tvättmaskinen har grövre dimension så har jag skaffat en bussning som ökar dimensionen. Nu behöver jag täta kopplingen och undrar om man kan sätta en planpackning mellan dem och täta, eller om jag måste täta med lin i gängorna istället?

2021-01-24.jpg
 
Har bussningen en kant på insidan som planpackningen kan ligga på?
Om den har det så är det planpackning det ska vara, eventuellt behövs två stycken så att det blir tätt.
 
F Fredrichc skrev:
Jag har en Vatette ventil som jag vill koppla in tvättmaskinen på. Då tvättmaskinen har grövre dimension så har jag skaffat en bussning som ökar dimensionen. Nu behöver jag täta kopplingen och undrar om man kan sätta en planpackning mellan dem och täta, eller om jag måste täta med lin i gängorna istället?

[bild]
Är det utvändig gäng ifrån ventilen?
 
Demmpa Demmpa skrev:
Har bussningen en kant på insidan som planpackningen kan ligga på?
Om den har det så är det planpackning det ska vara, eventuellt behövs två stycken så att det blir tätt.
Nej, båda är helt plana tyvärr.
 
vvsavlopp vvsavlopp skrev:
Är det utvändig gäng ifrån ventilen?
Japp det är den gängan du ser mellan ventilen och bussningen
 
F Fredrichc skrev:
Japp det är den gängan du ser mellan ventilen och bussningen
Då är det nog lin som gäller, men försök raspa lite på gängorna på den delen som du sätter lin mot så linet har nåt att "fastna" i, annars glider den lätt av och lägger sig som en ring utanför efter du har dragit ihop dom.
 
  • Gilla
Fredrichc
  • Laddar…
vvsavlopp vvsavlopp skrev:
Då är det nog lin som gäller, men försök raspa lite på gängorna på den delen som du sätter lin mot så linet har nåt att "fastna" i, annars glider den lätt av och lägger sig som en ring utanför efter du har dragit ihop dom.
Jag misstänkte det. Hade helst sluppit om det gick. Finns det övergångsbussning från 10 -> 20 som har packning i sig, eller är det själva ventildelen som borde haft ett säte för att det ska funka? (novis inom detta som du hör)
 
Gummi stålbricka borde fixa det där.
 
Krilleman Krilleman skrev:
Här hittar du det du söker, bussning med planpackning invändigt:

[länk]

(y)(y)
Har letat efter 10->20 där men verkar bara finnas för 15->20.
Men kanske ska åka in och titta i verkligheten också...
 
Ja eller så byter du ventilen.
 
  • Gilla
Fredrichc
  • Laddar…
Krilleman
Önskar du 20x10 får du köra en tvåstegsraket.

Färdig 20x10 med planpackning finns inte.
Det är Trio Perfekta som tillverkar dessa åt Biltema.
https://www.trio-perfekta.se/vvs-produkter/overgangsnipplar

Byta ventilen till en med 15-gänga är ju ett annat alternativ som redan nämnts ovan. Annars får det bli den vanliga bussningen och lin.
 
  • Gilla
Fredrichc och 1 till
  • Laddar…
Både kanten på ventilens gänga och botten i bussningen måste vara plana för planpackning. Missar det så är det där ett av mina undantag för att använda gängtejp, blir enkelt.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Önskar du 20x10 får du köra en tvåstegsraket.

Färdig 20x10 med planpackning finns inte.
Det är Trio Perfekta som tillverkar dessa åt Biltema.
[länk]

Byta ventilen till en med 15-gänga är ju ett annat alternativ som redan nämnts ovan. Annars får det bli den vanliga bussningen och lin.
Tack, nu kan jag sluta googla sönder hela Internet för att leta efter något som inte finns!
 
Fotografen Fotografen skrev:
Både kanten på ventilens gänga och botten i bussningen måste vara plana för planpackning. Missar det så är det där ett av mina undantag för att använda gängtejp, blir enkelt.
Ok, så istället för lin så föreslår du gängtejp i detta fall?
Det låter ju enkelt i sammanhanget. Vill helst inte byta ventilen då jag är så nöjd med att få ihop klämringskopplingen mot PEX-röret i väggen, låter den helst sitta kvar :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.