Jo jag hade också get hen vederbörlig ersättning men gifta mig nä där går nog min gräns
 
  • Gilla
abex
  • Laddar…
Nailman Nailman skrev:
Är inte kunden arbetsplatsen
Fråga skatteverket.
 
Sittställning
Nailman Nailman skrev:
Är inte kunden arbetsplatsen
+1 på den.

Har inte vissa fattat att hantverkare har ingen fast arbetsplats ofta, deras arbetsplats är där jobben finns. Det är den största säljpunkten när man pratar om yrket men helt plötsligt så är det firman där dom håller till... Vissa har inte ens en lokal utan en mobil verkstad.
 
  • Gilla
larsson r
  • Laddar…
Sittställning Forlowt skrev:
Men exakt.. man betalar för din kompetens där du använder den annars för din resa ..inget konstigt men hantverkare är heliga enligt vissa.
Kanske han har varit hos dig två timmar sen en timmer inköp och belastning, eller de har missat något ringa till chefen och kolla med de en gång till, jag förstår på dig också gör ont med orättvist, hoppas du förstår mig och jag tar inte deras sidan, jag tycker att ska ringa och kolla, få mer detaljer från de till nästa gång lycka till
 
vvsavlopp vvsavlopp skrev:
Och är det din syn på hantverkare så förstår jag varför du är inne i den här tråden och diskuterar, du har ju ett hatligt förakt mot någon som har fått ett uppdrag av sin arbetsgivare att åka och göra ett jobb hos dig. Sen när denne är klar där åker den vidare till nästa uppdrag. Bryr sig inte om vem du är eller vad du tycker utan är där för att göra ett jobb och om du tror att denne står och tänker på hur denne ska göra det här jobbet så dyrt som möjligt så tycker jag att du skolar om dig då och börjar tjäna kosingar.
Du bara bygger på något förakt för rörmokare om du är en rörmokare.
Nu har jag inte otydliga hantverkare som hugger på folk som utför arbeten hos mig. Har en elektriker och en rörmokare och de sköter sig exemplariskt.

Du är lik en del gamla gubbar inom byggsvängen, fördomar, skit och bara pessimistiskt. Tur att det går mot ljusare tider även där =)

Min syn är att en bra hantverkare skall få en morot att göra ett riktigt bra jobb så att den får rekommendationer från mig och jag ger dem jobbet när det dyker upp mer. Trodde att företagare ville ha det så.

Ja just det, är inne i tråden för att försvara TS mot massa arga byggare.

I slutändan ska hantverkaren lyssna på mig som kund, och passar det inte så ska de inte heller ta jobbet. Kommer jag med ogörbara saker så skall de säga det. Enkelt och bra.
 
Sittställning Forlowt skrev:
+1 på den.

Har inte vissa fattat att hantverkare har ingen fast arbetsplats ofta, deras arbetsplats är där jobben finns. Det är den största säljpunkten när man pratar om yrket men helt plötsligt så är det firman där dom håller till... Vissa har inte ens en lokal utan en mobil verkstad.
Nä och jag förstår inte varför du tycker det är så konstigt. Vissa jobbar på större företag, typ bravida, elajo nsv, deras arbetsplats är där företaget har sitt säte. Där dom plockar ut sin bil för för dagen. Sen har vi småskruttar som utgår ifrån hemmet har ingen lokal förutom bilen.
 
  • Gilla
larsson r
  • Laddar…
Håller med att bilen är verkstad/lokal. Jag var med en gång det två som jobba 20 min mini debitering en timma. Okej altså två timmar(två gubbar) men kör tiden där blev det stopp! Dom hade fyra timmar från innerstaden (Göteborg) det tar ca fyra timmar från Karlstad till Göteborg.
 
R Rkarlsson skrev:
Du bara bygger på något förakt för rörmokare om du är en rörmokare.
Nu har jag inte otydliga hantverkare som hugger på folk som utför arbeten hos mig. Har en elektriker och en rörmokare och de sköter sig exemplariskt.

Du är lik en del gamla gubbar inom byggsvängen, fördomar, skit och bara pessimistiskt. Tur att det går mot ljusare tider även där =)

Min syn är att en bra hantverkare skall få en morot att göra ett riktigt bra jobb så att den får rekommendationer från mig och jag ger dem jobbet när det dyker upp mer. Trodde att företagare ville ha det så.

Ja just det, är inne i tråden för att försvara TS mot massa arga byggare.

I slutändan ska hantverkaren lyssna på mig som kund, och passar det inte så ska de inte heller ta jobbet. Kommer jag med ogörbara saker så skall de säga det. Enkelt och bra.
Min morot är bra och nöjda kunder som hellre ser till att dom får kvalite för dom pengarna dom betalar mig för. Bra service och att jag alltid ställer upp när dom ringer oavsett tid på dygnet året runt. Antagligen därför dom anlitar mig igen och rekomenderar mig vidare. Är rak på sak vad som ingår och vad som kostar, men jobb på service går inte alltid att förutse då man åker på ett trasigt duschblandarefäste och det slutar med något helt annat bara för att någon som inte ska bygga hus har lyckats få ihop ett.
 
  • Gilla
larsson r och 1 till
  • Laddar…
OlssonTobias OlssonTobias skrev:
Det stämmer inte riktigt. Beroende på den genomsnittniga körtiden för en hantverkare så blir det olika. Låt säga att en hantverkare kör 2 timmar av 8 i snitt. Om då man normalt tar 500/h så skulle man istället behöva ta betalt 666/h för att täcka de 2 timmarna.

7x666 = 4662
8x500 = 4000
Transportkostnad 662

1x666 = 666
2x500 = 1000
Transportkostnad 166

662/166 = 4

8-timmarjobbet får alltså betala 4ggr mer i transportkostnad, inte 8.

För att komma upp i x8 så måste en hantverkare köra typ 5 timmar bil om dagen i snitt.

Faktureras du för 8 timmar så betalar du 8 ggr resepåslaget. Faktureras du för 1 timma så betalar du 1* resepåslaget.

Eller med dina siffror:
8*166 = 1 328
1*166 = 166

Så tänkte jag.
 
  • Gilla
john68
  • Laddar…
S
Nailman Nailman skrev:
Är inte kunden arbetsplatsen

Du vet vad jag menar, känns lite löjligt att märka ord efter så många sidor när alla andra verkar förstått :)
 
vvsavlopp vvsavlopp skrev:
Min morot är bra och nöjda kunder som hellre ser till att dom får kvalite för dom pengarna dom betalar mig för. Bra service och att jag alltid ställer upp när dom ringer oavsett tid på dygnet året runt. Antagligen därför dom anlitar mig igen och rekomenderar mig vidare. Är rak på sak vad som ingår och vad som kostar, men jobb på service går inte alltid att förutse då man åker på ett trasigt duschblandarefäste och det slutar med något helt annat bara för att någon som inte ska bygga hus har lyckats få ihop ett.
Men precis det som man vill ha.
Inte ska hantverkare bli sura för att man skriver att det kan finnas mer jobb. Det hade jag själv blivit skitglad över om jag trivs med kunden.
 
  • Gilla
vvsavlopp
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Men precis det som man vill ha.
Inte ska hantverkare bli sura för att man skriver att det kan finnas mer jobb. Det hade jag själv blivit skitglad över om jag trivs med kunden.
Jag tycker man måste förklara till kunden innan på börja jobb
 
  • Gilla
Derbyboy och 1 till
  • Laddar…
Oldis Oldis skrev:
Faktureras du för 8 timmar så betalar du 8 ggr resepåslaget. Faktureras du för 1 timma så betalar du 1* resepåslaget.

Eller med dina siffror:
8*166 = 1 328
1*166 = 166

Så tänkte jag.
Om du jämför med att betala för transporten separat så blir det inte x8.
 
R Rkarlsson skrev:
Men precis det som man vill ha.
Inte ska hantverkare bli sura för att man skriver att det kan finnas mer jobb. Det hade jag själv blivit skitglad över om jag trivs med kunden.
Jag vet men vi stöter på så mycket olika människor som vi ska hantera i det här yrket och vi har typ 1 min på oss i telefon att avgöra om den här personen känns som en person som kommer att betala sen när fakturan kommer eller bokstavligen skiter på dig rakt upp och ner. Och jag tror vi alla hantverkare har råkat ut för denne nån gång och efter det börjar man se sina nya kunder ifrån ett annat ljus. Tråkigt att det finns dom som förstör bpde inom yrket mot kunder och kunder mot yrkesmän.
 
R Rkarlsson skrev:
Alla vet inte det. En del försöker bara hämta hem lätta pengar.

Hantverkaren vet inte innan om jag har mer jobb till honom/henne. Om jag talar om att det finns möjlighet till mer jobb så skulle jag själv se det som en morot.
Varför skulle det vara en morot?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.