Jag har fått problem med fukt från vinden (upptäckte fuktfläck i badrumstaket). Nu har jag lokaliserat problemet på vinden till en muff för avloppsventilationen (under isoleringen som jag nu tagit bort)
Det droppar alltså från denna skarv vilket fått problem då det kryper ned fukt från vinden. Hur ska jag få tätt i denna muff?
Tänker att jag ersätter den med en ny likadan, men ska dessa skarvar limmas för bättre täthet? Vad för lim i så fall?
Något tips vad jag ska göra tills snickaren kan komma och fixa?
Kör med en fläkt på vinden för att försöka torka torrt det blöta området men finns det nått mer att göra för att fånga upp droppet från muffen tills den är fixad?
 
  • Avloppsventilationsmuff på vind med synliga fuktspår och droppar, omgiven av isolering och träbjälkar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mycket möjligt att den som satt ihop det tidigare tagit bort tätringen för att lättare få ihop det. Kan du lyfta kopplingen
ca 3 cm tvätta rent , kanske med bensin lite lätt, det ska vara rent, och sen kan du lägga på en tjock sträng med silikon direkt mot muffkanten ( tjock ) så att när du trycker ner så kommer det in ordentligt mellan. Klart kan du få isär allt, så en ny böj med tätning i så bli det bra , att få ihop det blir att ha diskmedel på rör och tätring, halkar bra då.
 
Om man vräker dit silikon så kan det vara hopp i helvete att få isär det om det har stelnat. Varför inte ta isär och kolla om tätningsring sitter där och beroende på kanske köpa ny språng och grada av kanten på röret å sätta dit den nya
 
Det med att byta skrev jag sist .
 
Det var jag själv som monterade ihop detta för 1,5 år sedan, så tätningen är i alla fall inte avsiktligt borttagen. Misstänker att den kan vara skadad, eller så är det problem med det nedre röret, som jag kapade på plats vilket kan medfört lite sned rörände.
Jag försöker få bort den muff som läcker, snyggar till änden på det fasta röret och ersätter muffen med en likadan utan lim eller liknande och hoppas det hjälper.
 
J jonaserik skrev:
Det med att byta skrev jag sist .
Åå.. såg det nu...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.