Hej,

funderar på att köpa en handöverfräs. Har letat på nätet/i tidningar efter recensioner, och ska man tro vad man läser verkar Bosch POF 1300 ACE, DeWalt 621K och Festool OF1010/OF1400 i nämnd ordning vara bra, bättre och bäst.

Tittar man vidare lite på specifikationerna för t.ex. OF1010 så tar den frässtål med maxdiameter 30mm, vilket är minst av alla ovan nämnda maskiner. Jämför man med storebror (OF14000) är det ju rejäl skillnad (63mm).

Min fundering är nu bara om detta blir en faktisk begränsning (30mm i diameter alltså). Ska man kantfräsa någonting, antingen profilmässigt, fas eller liknande blir ju den effektiva ytan bara hälften av det (om ens det) eftersom bara halva fräsen ligger mot träet.

Det innebär att maximal kurva/profil på en kant kan bli 13-14mm "bred". Kan detta vara begränsande om man ska använda handöverfräsen för möbelsnickeri t.ex.? :confused:
 
Jag kör 43mm fräs i min OF1010. Det går utmärkt. Man kör inte så stora fräsar på hösta hastighet naturligtvis. Fräsen jag använder för luckor heter 226-007 och finns på sidan 33 i Cobolts katalog:
cobolt hårdmetallfräsar
 
Hej!

Festool 900E.

pic00179as3.jpg

Diameter 38 mm - följde maskinen vid köp.

per
 
Det kanske är så att ni har kört helt korrekt. Min uppgift om max 30mm hittade jag i OF1010ans bruksanvisning, medan om man tittar på Festools E-katalog och avdelningen Fräsar så står det 50mm på OF1010.

Jag har skickat en fråga till Festool varför det finns två olika uppgifter. Lägger ut det här sedan när jag fått svar.
 
De är inte snabba på Festool i Malmö, iallafall. Än så länge inget svar... :(
 
Det blir nog inget svar. Har inte fått något hittills, och då räknar jag inte med något i framtiden heller. :(

Tänk om generalagenten kunde vara lika bra som verktygen... :rolleyes:
 
olni65 skrev:
Hej,

funderar på att köpa en handöverfräs. Har letat på nätet/i tidningar efter recensioner, och ska man tro vad man läser verkar Bosch POF 1300 ACE, DeWalt 621K och Festool OF1010/OF1400 i nämnd ordning vara bra, bättre och bäst.
Vilken fräs blev det.

Har själv funderat på samma modeller. Har lånat en 621K men vill helst ha en Festool. Kanske duger en Bosch...
 
Det blev en OF1010 EBQ till slut. Be mig dock inte om något omdöme om den, för efter inköpet (för knappt ett halvår sedan) har jag bara använt den två gånger :eek:

Men jag ser det som en investering för framtiden, och för ett halvår sedan har jag behov av en fräs som denna naturligtvis täckte och med råge.
 
olni65 skrev:
Det blev en OF1010 EBQ till slut. Be mig dock inte om något omdöme om den, för efter inköpet (för knappt ett halvår sedan) har jag bara använt den två gånger :eek:

Men jag ser det som en investering för framtiden, och för ett halvår sedan har jag behov av en fräs som denna naturligtvis täckte och med råge.
Stod i samma val för några år sedan. Blev en Festool (mitt livs första Festool, och det enda under tre års tid, dock inte på grund av dålig kvalitet). Mycket mjuk start, mycket mjukt tryck i huset, och faktiskt gillar jag fattningen bättre än på min förra lite mer normala "två handtags fräs".

--- Mats ---
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.