Hej!

Bara en fånig liten sak jag grubblat på men aldrig tagit mig för att ta reda på. Ser då och då dekorlister i stil med dem i bilden nedan på olika Hement-objekt och liknande. Ofta också på släta dörrar och skåpsluckor, och ofta i bostäder från sent 40-tal eller tidigt 50-tal (som i bilden). Har alltid antagit att det inte är original men grubblat lite på när det i så fall kan ha varit trendigt att "spexa till" äldre funkismiljöer med den här typen av detalj. 70-tal? Mer nyligen?

Inredningsdetalj med dekorlister på vägg i retrostil från mitten av 1900-talet, möblerad med stol och växt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
80- och början på 90-talet vill jag påstå.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
I början av 80-talet var det i alla fall väldigt populärt att sätta lister på dörrar till köksskåp och innerdörrar. Det var väl för att piffa upp det hela lite antar jag. Min far var snickare och han satte lister på köksskåpsdörrar på löpande band åt grannarna och bekanta.

På väggen vet jag inte riktigt.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
80- och början på 90-talet vill jag påstå.
Jiji Jiji skrev:
I början av 80-talet var det i alla fall väldigt populärt att sätta lister på dörrar till köksskåp och innerdörrar. Det var väl för att piffa upp det hela lite antar jag. Min far var snickare och han satte lister på köksskåpsdörrar på löpande band åt grannarna och bekanta.

På väggen vet jag inte riktigt.
Ok, så lite senare än jag trodde då. Kul med erfarenheter av fenomenet! Det var första gången jag såg det på en vägg, men hittade också lite köksluckor på Hemnet sen, vilket känns vanligast.

Vit köksinredning med traditionella luckor och kaklade väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Köksinteriör med vita, traditionella köksluckor och kakelvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
F FunkishJonny skrev:
Ok, så lite senare än jag trodde då. Kul med erfarenheter av fenomenet! Det var första gången jag såg det på en vägg, men hittade också lite köksluckor på Hemnet sen, vilket känns vanligast.

[bild]
Precis, sådana varianter med små svängar var väldigt populära. Jag tror att det modet höll sig på en del platser under hela 80-talet och kanske en bit in på 90-talet. Men sedan på 90-talet började nog folk byta luckor. Det fanns ambulerande firmor som bytte köksluckor minns jag. Och runt millennieskiftet satte ju byta_kök_karusellen igång på allvar. Sen slängde folk ut kök till höger och vänster och det har väl inte slutat än?
 
Jiji Jiji skrev:
Precis, sådana varianter med små svängar var väldigt populära. Jag tror att det modet höll sig på en del platser under hela 80-talet och kanske en bit in på 90-talet. Men sedan på 90-talet började nog folk byta luckor. Det fanns ambulerande firmor som bytte köksluckor minns jag. Och runt millennieskiftet satte ju byta_kök_karusellen igång på allvar. Sen slängde folk ut kök till höger och vänster och det har väl inte slutat än?
Det har det definitivt inte gjort, tyvärr. Skulle vara glad åt att köpa en bostad med såna här svängda lister på funkisluckor, för det borde i alla fall vara ganska lätt att återställa.
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Det b
F FunkishJonny skrev:
Det har det definitivt inte gjort, tyvärr. Skulle vara glad åt att köpa en bostad med såna här svängda lister på funkisluckor, för det borde i alla fall vara ganska lätt att återställa.
Det är riktigt, det brukar vara lätt att få bort listerna. :D
 
BirgitS
Jag tror det hängde ihop med gröna vågen och en längtan efter sånt som såg gammalt ut som började kring mitten av 70-talet. Man var trött på funkisen och längtade tillbaks till den gamla goda tiden utan miljöförstöring etc. i början av 1900-talet. Det skulle vara innerdörrar, garderobsdörrar och köksluckor med "speglar" som på den tiden. Spröjsade fönster blev ju också populärt.

Men "speglar" på väggarna var nog inte vanligt.
 
  • Gilla
FunkishJonny
  • Laddar…
Mitt svar på rubriken är att tidlöst, dvs det har aldrig varit på modet. :D
 
  • Haha
FunkishJonny
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.