Hej,
jag håller på att renovera badrummet och har en fråga om eluttag.
Hela huset är skyddat med godkänd jordfelsbrytare i elcentralen, vilket även då innbär att badrummet är skyddat.
Jag har läst ELSÄK-FS 1999:5 §701 (sida 141-146) men förstår inte riktigt områdesindelningen 0-3. Räknas avståndet i områdesindelningen endast från badkar och dusch ? Kan man placera ett eluttag alldeles intill t.ex. ett handfat ? Det borde ju var minst lika stor risk för kontakt mellan vatten och el som ett badkar eller dusch !

MVH
Håkan
 
Jag är i precis samma sits och tolkade det hela som att ett IP21-klassat uttag var OK. Eftersom vi har Eljo Trend i resten av huset tänkte jag att Aqua Trend (IP44) skulle vara lämpligt. Till min besvikelse finns det bara dubbelramar till Aqua-serien, inte trippelramar. Påpekade detta i elbutiken och då hävde de ur sig att man lika bra kunde ta och köra på IP20-klassade uttag (typ valfri brytare/uttag) i zon 3.

Tycker det lät lite lagom respektlöst, någon med behörighet som kan kommentera?
 
S
Områdesindelningen i ett badrum görs från badkarskanten/-väggen eller duschhuvudet/-väggen. Tvättställ berörs inte. I område 3 i ett badrum får du installera vägguttag med kapslingsklass IP20 för infällt (hölje av isolermaterial) och IP21 för utanpåliggande.

Givetvis är kravet att uttagen skyddas av jordfelsbrytare, högst 30mA.
 
Tack sawsaw !
Det är bra med snabba och raka svar från proffs !

MVH
Håkan
 
--sawsaw:

Tackar för det, mao var snubben i butiken inte ute och snurrade =) Får bli vanligt infällt Eljo Trend med lock!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.