Hej
Jag tänkte snart börja med putsa obrända tegelväggar inomhus med hydraulisk kalkbruk. Och man ska grunda för det ska bli bättre vidhäftning sägs det.. hur grundar man slänger man på ett tunt lager med mer utblandad hydraulisk kalkbruk då eller måste man ha något speciellt bruk för grundning? Eller går det bara att blanda det lite lösare med samma bruk?
 
Jag har nyligen putsat invändigt i källaren med hydrauliskt kalkbruk (Weber 148), på både gammal betong, tegel, och leca. Jag skulle gissa att du inte behöver grunda. Vattna väggen först, bara, så putsen inte torkar för fort. Hydrauliskt kalkbruk har bra vidhäftningsförmåga. Jag grundade inte, och det gick bra och sparade ett arbetsmoment.
 
Varför väljer du ett så starkt bruk till en obränd tegelvägg?

Förresten - min erfarenhet är att obrända stenar suger mycket lite i jämförelse med vanliga, så inte säker på att du behöver förvattna så mycket. Grundning vet jag inte.
 
B bakterie skrev:
Jag har nyligen putsat invändigt i källaren med hydrauliskt kalkbruk (Weber 148), på både gammal betong, tegel, och leca. Jag skulle gissa att du inte behöver grunda. Vattna väggen först, bara, så putsen inte torkar för fort. Hydrauliskt kalkbruk har bra vidhäftningsförmåga. Jag grundade inte, och det gick bra och sparade ett arbetsmoment.
Tack för svaret då vet jag det då slipper jag ett ja det e skönt:) har dock köpt en spruta så ska nog bra och smidigt:)
 
A arkTecko skrev:
Varför väljer du ett så starkt bruk till en obränd tegelvägg?

Förresten - min erfarenhet är att obrända stenar suger mycket lite i jämförelse med vanliga, så inte säker på att du behöver förvattna så mycket. Grundning vet jag inte.
Jag begärde en offert av en som skulle putsa som hade hört med en återförsäljare som rekommenderade hydrauliskt kalkbruk. Men blev alldeles för dyrt att låta någon annan göra det så valde att jag tänkte göra det själva. Så som svar vart det rekommenderat av en som jobbar med det som murare/putsare.
 
Ok, intressant! Jag har ingen djupare kunskap, så det är säkert rätt I så fall, men jag skulle gissat på ett vanligt kalkbruk. Tror att jag använde hydrauliskt på obränd tegel när det var i badrum, och det har i så fall inte varit några problem.
 
A arkTecko skrev:
Ok, intressant! Jag har ingen djupare kunskap, så det är säkert rätt I så fall, men jag skulle gissat på ett vanligt kalkbruk. Tror att jag använde hydrauliskt på obränd tegel när det var i badrum, och det har i så fall inte varit några problem.
Okej.
Så man ska grunda med vanligt kalkbruk tror du? Sen hydraulisk utan på? Jag fick för mig grundning vart typ lite mer välling likt mer utblandat och tunnare som man tog på först. Fast jag kanske är helt ute och cyklar
 
Svagare utanpå starkare, så grundar du med vanligt kalkbruk (svagt) ska du fortsätta med det. Grunda med hydrauliskt och täcka med vanligt kalkbruk borde fungera bra. Fast har du blivit rekommenderad att göra allt med hydrauliskt så är det kanske bäst.

Normalt putsar man i tre lager, ett grundlager som är ganska tunnt, ett utstockningslager som är 5-10mm tjockt (max 3 gg ballastens storlek har jag för mig) och en ytputs.
 
A arkTecko skrev:
Svagare utanpå starkare, så grundar du med vanligt kalkbruk (svagt) ska du fortsätta med det. Grunda med hydrauliskt och täcka med vanligt kalkbruk borde fungera bra. Fast har du blivit rekommenderad att göra allt med hydrauliskt så är det kanske bäst.
Normalt putsar man i tre lager, ett grundlager som är ganska tunnt, ett utstockningslager som är 5-10mm tjockt (max 3 gg ballastens storlek har jag för mig) och en ytputs.
Så om jag grundar med hydrauliskt kalkbruk så ska jag fortsätta med det ? Dom andra lagerna med? Spelar det stor roll fall man grundar och gör alla lager med en som samma ? Eller blir det helt galet?
 
Jag tror det går bra.
 
Hydrauliskt betyder?
 
nino nino skrev:
Hydrauliskt betyder?
Vet fan vet bara att det är hårdare, tål lite mer men vanligt kalkbruk i geuss
 
nino nino skrev:
Hydrauliskt betyder?
Att det härdar även om det är fuktigt (om jag inte minns fel)
 
  • Gilla
Sonny82
  • Laddar…
Ja det härdar även under vatten
 
  • Gilla
Sonny82
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Att det härdar även om det är fuktigt (om jag inte minns fel)
Låter bra:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.