Jag ska dra vatten till en ho i tvättstugan (som inte finns ännu) och är lite osäker på dimensionen på kopplingen från befintliga rör till nya kopparrören.

Jag har skrapat bort färg från stoppen som sitter för att se om det finns någon märkning, men icke. Förutom ett "snabel-R" (som snabel-a fast med ett R).

Kopplingen ska gå från befintlig koppling till 12mm förkromat rör, så jag kikar på https://www.bauhaus.se/rak-12xr15mm-utv-fkr sen avslutar jag röret med en kulventil på andra sidan.

Någon som känner igen stoppet och kan ha någon aning om dimension?
 
  • Mätning av rördimension med tumstock bredvid ett befintligt rör med skrapad stopp i en tvättstuga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Måttband mot ett färgskrapat vattenrörsände med okänd dimension för diskussionsforum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
1/2tum
 
Jag skulle nog säga 3/8" (R10)
En 1/2" gänga är ca 21 mm utvändigt
 
Tack för snabba svar! Jag har inte speciellt långt till Bauhaus, Byggmax eller Hornbach så jag köper på mig lite av varje och ser vad som flyger, men då kan jag begränsa mig lite :)

R10 känns ändå som det mest rimliga, men skadar ju inte att köpa en dimension större för säkerhets skull. Kan ju alltid lämna tillbaka det som blir över!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.