N niblom skrev:
Så,

Då har jag bytt!

Sätter min gjutjärnsstekpanna på den nya, i med lite vatten för att se var det bubblar och nä men se, det bubblar nästan överallt! Gör samma sak med en annan stekpanna (Fiskars All Steal) och där bubblar det precis överallt!

/N
Vilken häll köpte du?
 
G Geschwindt skrev:
En sån här kan ju vara värt att testa för att få jämnare värme?
[länk]
Plattan är bara 2 mm tjock så den jämnar inte ut värmen nåt speciellt, däremot gör den så att spisen kan "få ut effekten" om man har en panna som inte passar för induktion eller har för snålt tilltagen induktionsdel.
Varför inte helt enkelt köpa en riktig stekpanna?

Aluminium leder värme ca 3 ggr bättre än gjutgärn, är dubbelt så "värmetrögt" (för samma vikt) samt väger en tredjedel (för samma volym). Det betyder att aluminium är ca 5 ggr bättre än gjutgärn för att fördela värme.
Problemet med billiga stekpannor av aluminium är inte materialvalet utan att de är löjligt lövtunna, väger ingenting alls och har för lite stål i botten (för induktion). Man kan lika gärna lägga en rostfri plåt 1,0 mm på spisen och laga maten på den!

AMT Gastroguss gör stekpannor i 8-10 mm gjuten aluminium. De utklassar alltså en 5 mm gjutjgärnspanna fulständigt på värmeledning. AMT har ingjuten induktionsbotten och är svarvade med en liten kant så att de står plant på spisen och inte surrar. Detta gör dock att även deras aluminiumstekpanna väger 2kg nånting.
Jag har två sådana som jag gillar starkt, de är lätta att rengöra också. Diskborste och varmt vatten bara.

https://www.koketsfavoriter.se/p/stekpanna-28-cm-27004551?utm_source=prisjakt.nu&utm_medium=referral&utm_medium=cpc&utm_campaign=prisjakt-click&utm_content=10022418&utm_term=Tillredning - Stek - Stekpannor

För den som vill läsa mer: http://www.cookingforengineers.com/article/120/Common-Materials-of-Cookware
 
N niblom skrev:
Så,

Då har jag bytt!

Sätter min gjutjärnsstekpanna på den nya, i med lite vatten för att se var det bubblar och nä men se, det bubblar nästan överallt! Gör samma sak med en annan stekpanna (Fiskars All Steal) och där bubblar det precis överallt!

Något är vajsing med den andra hällen...

Helt otroligt jättestor skillnad! Nu finns det två alternativ. Antingen är det fel på mitt exemplar, eller så är det ett design fel.

Jag tror det är ett design fel. Att göra avlånga zoner när de flesta grytor, kastruller och stekpannor är runda är fel. Samt att den inte känner av korrekt hur stor grytan/kastrullen/stekpannan man sätter på hällen är.

En sak var bra med Bosch hällen och det var steksensorn. När man öste i mer mat i stekpannan så ökade den temperaturen automatiskt så man fick en jämn stekgrad. Men det hjälper ju inte om det bara blir varmt precis i mitten...

Nu bytte jag till en Electrolux där man (tyvärr) bara har steksensor på vänster sidan, dvs där zonerna är lite mindre. Ingen katastrof men det hade varit bättre om det varit även på den stora plattan.

Tyvärr har ingen tillverkare någon perfekt modell, för mina behov i alla fall. Jag arbetar i med IT och på fritiden flyger jag radiostyd helikopter och drönare. Det har gett mig insikt i hur t.ex. man kan justera värme eller hur man implementerar nya funktioner. Att göra en bra pid-loop som skulle justera värmen kostar typ ingenting. Det finns så mycket spännande funktioner som man skulle kunna göra bättre, men oj vad de har mycket att lära.

P.S. Jobbar du för Elux, Bosch, Simens eller någon annan tillverkare så kontakta gärna mig...

/N
Hej, jag jag har samma problem med min siemens häll. Nu ska dom byta plattorna men jag misstänker att felet kommer att kvarstå.
Så sjuk irriterad på en dyr häll....
 
Subir Subir skrev:
Hej, jag jag har samma problem med min siemens häll. Nu ska dom byta plattorna men jag misstänker att felet kommer att kvarstå.
Så sjuk irriterad på en dyr häll....
Vilken modell? Har du bra stekpanna?
Om den inte är trasig kommer ju byte av plattor intr hjälpa.
 
A
Subir Subir skrev:
Hej, jag jag har samma problem med min siemens häll. Nu ska dom byta plattorna men jag misstänker att felet kommer att kvarstå.
Så sjuk irriterad på en dyr häll....
byta plattor???
inte en chans att det blir någon ändring
plattan består av en tjock kopparkabel
 
  • Gilla
Knorren och 1 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
byta plattor???
inte en chans att det blir någon ändring
plattan består av en tjock kopparkabel
Ja vist är det så.
Men tydligen det enda man kan göra för att sedan reklamera till en ny produkt.
Teknikern sade att det ska ju vara så att inte hela stekpannan ska koka utan bara där det är element under... Så dumt svar så hälften vore nog....
 
Usch vad besviken man blir när man upptäcker hur dålig värmespridningen är när det gäller induktionshäll. Själv har vi någon modell från Whirlpool som jag också är lite missnöjd med hur liten den där värmeslingan är i förhållande till en stor stekpannas botten... Inte ens med tjockbottnade gjutjärnspannor blir det ett belåtande stekresultat när jag steker kött.

Visst är det trevligt att vatten börjar koka fort, men jag är mer för att få till bra stekyta på det jag tillagar och då verkar induktionshäll inte vara det bästa. Sedan avskyr jag Whirlpool, men hällen satt i köket när vi flyttade in och jag gillar inte att ersätta saker som fungerar hyggligt, så den kommer jag väl få dras med ett tag.

Har även ugn från Whirlpool som jag inte heller gillar, ojämn värme och är väldigt dålig på att komma upp i lovad temperatur. Har haft en mikrovågsugn från Whirlpool som lät som en stenkross när jag körde den. Trodde det var obalans i en fläkt och lämnade in den och fick en helt ny, det var exakt samma "fel" på den nya jag fick.... Whirlpool är ren skit.


Skall tillägga att hällen från Whirlpool i fråga är från 2011, så det har säkert hänt lite på den fronten idag..
 
H
N niblom skrev:
Hej,

Läs hela trådstarten, jag har provat med gjutjärn och det blir samma problem.

Finns det någon induktionshäll som värmer en hel stor stekpanna (vanlig 28cm)?

Jag hade en IKEA för länge sedan den värmde typ 50% (i mitten), jag skaffade en Siemens lite snare (mellan segmentet) och den värmde något bättre men fortfarande endast 70% av pannan.

Siemensen gick sönder och jag köpte en av de dyraste Bosch som finns med flex-zone och den värmer sämre, det verkar vara mindre spolar och nu har jag tre ränder i stekpannan efter jag stekt bacon...

Det blir samma effekt om jag kokar vatten, dvs man ser tydligt var elementen sitter och de är kanske 10-12cm breda och med 7-8cm mellanrum. Jag har provat med en gjutjärnsstekpanna, kolstål, en Le Cruset gryta, CTX Scanpan och en Fiskars all steel.

Så någon som kan tipsa om en häll som faktiskt kan värme HELA stekpannan, ända ut i kanterna? Gärna 80cm bred och med koksensorer.

Ha en bra dag alla!

/N
Har inte läst alla svaren. Har själv tittat efter det men har inte hittar någon häll som klarar 28 cm, inte ens de med dubbla zoner, de är också 26 cm breda. Köpe därför en häll som rättar sig efter storlejåjen på stekpanna, kastrull. Dvs hela hällen är en värmezon. Inte billigt men funktionellt.
 
BirgitS
P P-KAR skrev:
Usch vad besviken man blir när man upptäcker hur dålig värmespridningen är när det gäller induktionshäll. Själv har vi någon modell från Whirlpool som jag också är lite missnöjd med hur liten den där värmeslingan är i förhållande till en stor stekpannas botten... Inte ens med tjockbottnade gjutjärnspannor blir det ett belåtande stekresultat när jag steker kött.
Det är ingen skillnad mot de spisar med glaskeramik och gjutjärnsplattor som jag har haft tidigare. Ingen värmer särskilt bra utanför själva plattan/induktionsområdet.

Står det inget i hällens specifikation om hur stor yta som induktionsspolarna upptar?
Det gör det för min Husqvarna.

P P-KAR skrev:
Har haft en mikrovågsugn från Whirlpool som lät som en stenkross när jag körde den. Trodde det var obalans i en fläkt och lämnade in den och fick en helt ny, det var exakt samma "fel" på den nya jag fick.... Whirlpool är ren skit.
Vad tråkigt!
Själv har jag en Whirlpool-mikro från 90-talet som bara går och går.
 
H HEM2121 skrev:
Har inte läst alla svaren. Har själv tittat efter det men har inte hittar någon häll som klarar 28 cm, inte ens de med dubbla zoner, de är också 26 cm breda. Köpe därför en häll som rättar sig efter storlejåjen på stekpanna, kastrull. Dvs hela hällen är en värmezon. Inte billigt men funktionellt.
Vilken häll är det? Jag modell tack
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det är ingen skillnad mot de spisar med glaskeramik och gjutjärnsplattor som jag har haft tidigare. Ingen värmer särskilt bra utanför själva plattan/induktionsområdet.

Står det inget i hällens specifikation om hur stor yta som induktionsspolarna upptar?
Det gör det för min Husqvarna.


Vad tråkigt!
Själv har jag en Whirlpool-mikro från 90-talet som bara går och går.
Vet ej exakt hur stor ytan är som spolarna upptar i cirkeln för den stora stekpannan. Häller man i vatten i stekpannan ser man tydligt att vattnet börjar koka som en cirkel, knappt i mitten på stekpannan. Hade verkligen önskat att denna cirkel var betydligt större eller kanske till och med två, en mer mot mitten och en närmare den yttre delen av området.

Whirlpool var säkert bättre på 90-talet. Känns inte som man kan lita på att något ska hålla många år nuförtiden.
 
H HEM2121 skrev:
Miele, finns både 60 cmoch 80 cm bredd. Länken går direkt till dessa hällar.
[länk]
Måste bara berätta att siemens återkomm med svar till mig. Roliga i allt var att dom hade inte min häll och inte mina bilder på mina stekpannor och sade att jag måste skaffa sandwichbotten stekpannor för att det ska fungera.
Var så klart lite kort med dom att dom ska kontakta rätt kund med rätt svar....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.