Har flyttat in på en ny lägenhet med familjen och vi fatter inte helt med detta mediaskåp.
Men ändå gjorde vi slumpmässig och lyckades få internet igång med en router på vardagsrummet med wifi.

(Mediaskåpet)
Ett öppet mediaskåp med kablar, anslutningar och en router, märkt för internetanslutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(Närmare)
Ett öppet mediaskåp med patchpanel och nätverkskablar, märkta utsatta portar som ska kopplas för internet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(Vardagsrummet, Router kopplad in)
Tele- och datavägguttag med en inkopplad nätverkskabel och en TV-kabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det som vi inte kan få funka är de internet uttag på var sin rum. Vi vill koppla med internet kablar när vi använder vår stationära datorer.
Exempel på mitt rum så finns det internet uttag på 7/8 om man kollar på bilden.
Jag försöker få nummret 8 få tillgång till internet och vi har testat med en laptop för att kolla om det får tillgång. Det står att kabel funkar men nämns att det inte finns internet.
Vägguttag med elkontakter och numrerade datauttag 7 och 8, samt kabelanslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När vi kopplar mer kablar på mediaskåpet, då försvinner routers internets tillgång den som ligger i vardagsrum.
Vi lämnat mediaskåpet som det ser som på bilderna.
Någon som har tips hur man gör det här?
 
Mediaskåp -dels så har du fiber /nätverk in som sedan går till en router.
Från routern så skall en nätverskabel dras till en switch och från switchen korta nätverkskablar sk patch kablar till respektive plint i mediaskåpet som tex är numrerade 1-8. Varje numrerad plint i mediaskåpet har en motsvarighet i nummer på nätverksuttaget i respektive rum så att man vet att tex 8 går till 8 osv....Så man behöver inte ansluta alla numren utan bara koppla in de uttag /rum som man vill använda.
 
I ert mediaskåp har ni data (internet) och tele in på den nedersta panelen. Data är sedan kopplat till den svarta switchen i mitten. Genom att ansluta patchkabel från switch till uttag med nummer motsvarande det uttag ni vill aktivera så får ni data även dit. Komplettera alltså med en ytterligare patchkabel, likt den som går från switch till nummer 2 (uttaget i vardagsrummet) i den övre panelen, till det nummer ni vill aktivera 7 eller 8.

Tvåa på den såg jag...
 
tommib
Det svarta i mitten är inte en switch, det är en telefonifördelare. Där ska det inte kopplas in några nätverkskablar, det kommer inte att fungera.

Vad har ni för internetabonnemang? ADSL? Det verkar inte vara fiber indraget (än) eftersom det finns en dragtråd för fiber i skåpet.

Den övre patchpanelen är sannolikt fördelaren för lägenheten. Siffrorna på den motsvarar siffrorna ute på uttagen i lägenheten och ska betraktas som skarvsladdar.

Den nedre patchpanelen, med bara två uttag, kan möjligen vara inkommande. Frågan är om det är inkommande tele och internetuppkoppling eller om det är något annat. Om ni inte har ändrat de vita patchkablarna så skulle jag säga att vit 1 (nedre panelen) är inkommande teleledning. Den är sedan patchad via telefonifördelaren ut till uttaget märkt 2 i lägenheten. Gissningsvis sitter det uttaget på någon central plats. Kopplar ni in en telefon där borde ni få kopplingston. Har ni ett telefonabonnemang?

När du säger att det fungerade och att ni fick internet, hur menar du då? Vad har ni för router? Kom ni faktiskt ut på internet?


Vad står det i dokumentationen för lägenheten?
 
tommib tommib skrev:
Det svarta i mitten är inte en switch, det är en telefonifördelare. Där ska det inte kopplas in några nätverkskablar, det kommer inte att fungera.

Vad har ni för internetabonnemang? ADSL? Det verkar inte vara fiber indraget (än) eftersom det finns en dragtråd för fiber i skåpet.

Den övre patchpanelen är sannolikt fördelaren för lägenheten. Siffrorna på den motsvarar siffrorna ute på uttagen i lägenheten och ska betraktas som skarvsladdar.

Den nedre patchpanelen, med bara två uttag, kan möjligen vara inkommande. Frågan är om det är inkommande tele och internetuppkoppling eller om det är något annat. Om ni inte har ändrat de vita patchkablarna så skulle jag säga att vit 1 (nedre panelen) är inkommande teleledning. Den är sedan patchad via telefonifördelaren ut till uttaget märkt 2 i lägenheten. Gissningsvis sitter det uttaget på någon central plats. Kopplar ni in en telefon där borde ni få kopplingston. Har ni ett telefonabonnemang?

När du säger att det fungerade och att ni fick internet, hur menar du då? Vad har ni för router? Kom ni faktiskt ut på internet?


Vad står det i dokumentationen för lägenheten?
Hoppsan, fel av mig :oops:. Lurades av att routern enligt uppgift var kopplad just på uttag 2.
 
tommib
Det var den säkert också men det kanske är ADSL. Eller felkopplat. Därav önskemålet om förtydligande.
 
Tack för era tips, jag testade att koppla in en till router som jag hade på förra lägenhet och viola.
Nätverksskåp med Ethernet-patchpanel och en ansluten router för internetkabelanslutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hehe, allting löste sig.
Testat varenda rum och det funkar med internet kabel.
 
tommib
Fast du ska inte koppla in nätverk till telefördelaren, det blir inte rätt.
 
  • Gilla
DaSpookyBoi och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Fast du ska inte koppla in nätverk till telefördelaren, det blir inte rätt.
Du hade alldeles rätt, märkte min internets hastighet var ganska låg när jag testade på bredbandskollen.
Fick runt 20-50 Mbit/s när nätverket var kopplad till telefördelaren.

Snyggt organiserad nätverkscentral med olika kablar och en router som förbättrat internetprestanda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu är det korrekt, får runt 230 Mbit/s.
Tack för tipset!
 
tommib
Ett ytterligare tips är att köpa riktiga patchkablar också. De du har där är till för telefoni och är inte optimala för data. Sådana kan du köpa på t.ex. Kjelle till rimliga priser. Undvik att köpa dem på typ Elgiganten och liknande som tar en hundring för en halvmeters patchkabel.

Du bör ju fortfarande ta reda på hur det är kopplat i din lägenhet och vad de två inkommande jacken är för något.
 
  • Gilla
DaSpookyBoi
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.