Hej,

Vad ingår egentligen i ett kvadratmeterpris?

Jag har läst många artiklar om ungefärliga kvadratmeterpriser för nybyggnation för arkitektritade hus och undrar vad meningen är att man ska räkna in i detta pris? Räknar man t.ex. alla konsultkostnader, markarbete, grundläggning, vitvaror, el osv eller är det material och uppförande av huset när allt markarbete är klart? Kan någon snälla hjälpa mig att reda ut detta.

Jag håller på att göra en första budget för att se om vi som familj ens har en chans att få ihop vårt bygge. Jag har alltså ingen design så kan egentligen inte börja räkna på vad virke, tak etc. kostar. Jag tänker därför utgå från ett kvm-pris och siktar lågt.

Jag är visserligen oerfaren när det gäller att själv bygga hus, men jag och min sambo är arkitekter och min nära vän är konstruktör så rätt mycket erfarenhet har vi ändå, de stora konsultkostnaderna utgår och en del rabatter kan man nog räkna med. Vi skulle även vilja lära oss att bygga så kommer göra en hel del själv när det handlar om saker vi kan hantera. På tomten som är plan och enkel att arbeta med står nu en 100 kvm trästuga på en krypgrund som skall rivas. Tanken är att gjuta en platta där den befintliga grunden nu står och sedan bygga en välisolerad 'lada' helt i trä i ungefär samma storlek. Budget är tight och alltså kommer mycket handla om att skapa en enkel form med en kostnadseffektiv plan och konstruktion.

Vad tror ni är ett rimligt kvm-pris jag kan använda i min budget och vad räknar ni in i detta pris?

Väldigt tacksam för all hjälp jag kan få!
 
L Loupen skrev:
Vad tror ni är ett rimligt kvm-pris jag kan använda i min budget och vad räknar ni in i detta pris?
Väldigt tacksam för all hjälp jag kan få!
Hej Loupen, välkommen till Bygga Hus-forumet!
Då du och din sambo båda är arkitekter och samtidigt har en vän som är konstruktör låter det lite förvånande att ni inte har någon koll på byggkostnader.

Men över till mitt förslag:
Ni gör planlösningar, och med vännens hjälp konstruktionsritningar.
Kontakta sedan, och be om offert från, några byggfirmor ni känner till och har förtroende för,
och anläggningsfirmor för markarbete och grundläggning.
Det bör absolut bli billigare att göra så i stället för att ta det hela på totalentreprenad, särskilt som ni är kunniga i branschen redan.

För det är väl inte ett standardiserat Älvsby- kataloghus eller något liknande ni vill ha?
Fråga: Var skall ni bygga, var ligger tomten?
 
  • Gilla
Hasse C och 1 till
  • Laddar…
Hej KnockOnWood,

Tack för ditt svar.

Jag tycker ditt förslag är helt rimligt. Så ska vi göra när tiden är inne. Jag vill dock förtydliga att detta är ett tidigt skede där det handlar om att uppskatta en ungefärlig byggkostnad för att avgöra inom familjen inom de kommande veckorna om vi ens ska gå vidare med projektet innan vi börjar lägga ner massa tid på att rita huset. Med andra ord kommer det inte finnas några ritningar att utgå ifrån.

Jag håller på att göra en kostandkalkyl och tar in offerter för saker som är enklare att uppskatta, typ rivning, el, tele, VA, etc. Men själva huset är ju såklart det svåraste eftersom det är så komplicerat och individuellt. Det är därför kvm-priset blir viktigt att uppskatta för min kalkyl och det jag undrar är alltså vad folk räknar in i det?

Enligt ett par artiklar jag läst föreslås det att ett arkitektritat hus i trä brukar gå på 20-25k per kvm. Jag gissar att vad som är inkluderat i detta är från grund till inflyttning och allt där i mellan. Men det gör ju väldigt stor skillnad för mina beräkningar om t.ex. markarbeten också är inkluderade eller om jag t.ex. bör lägga på kostnader för vitvaror och eldragningar, ventilation etc. Vad tror ni?

När jag hör ett pris på 20-25k/kvm är min första tanke att jag absolut inte kommer ha ett pris högre än 20k. Jag läser andra artiklar som säger att man kan komma ner under 10k om man snickrar själv och gör kloka val. Jag försöker vara realistisk och inser att detta är önsketänkande med mitt nuvarande heltidsjobb. Men med min bakgrund, kontakter och vilja att rita ett kostnadseffektiv hus borde man kunna hamna en bra bit under 20k väl?

Tomten ligger på Ingarö utanför Stockholm. Och nej, det ska inte vara något kataloghus! Det ska vara en geometrisk enkel form för kostandens skull, en riktigt bra plan, och relativt billiga material för det mesta men med hög kvalité i utförandet.

Angående min inkompetens. Det finns säkert erfarna arkitekter som har en bra uppfattning om kvadratmeterpris men jag tror inte det är standard och framförallt inte tidigt i karriären. Det är helt enkelt inte sånna frågor vi sysslar med om dagarna på gott och ont!

Stort tack och jag hoppas du eller någon annan kan ge mig en indikation på hur jag ska räkna!
 
R
Vad gäller markarbeten så har jag aldrig hört talas om att det skulle ingå i kvm-pris, från någon leverantör. Jag fick ett förslag för 2 år sedan på 25-30 tusen/m2 från en känd leverantör av personligt utformade hus. Utöver det skulle alla markarbeten tillkomma, som sprängning etc. Det är ju för att det i princip alltid blir div. överraskningar när man gör markarbeten.
 
  • Gilla
Loupen
  • Laddar…
En bra bit under 20k/m2 är nog svårt att komma om du ska leja in hantverkare som utför bygget. Grovt räknat brukar hantverkarna stå för mellan 50 och 66% av den totala kostnaden.
 
  • Gilla
Loupen
  • Laddar…
Räkna med 20 om du handlar upp och sköter inköp själv annars närmare 25.
 
  • Gilla
Loupen
  • Laddar…
Och så skall man inte undervärdera vad rivningen av den bef byggnaden kommer att kosta.
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
L Loupen skrev:
Hej,

Vad ingår egentligen i ett kvadratmeterpris?

Jag har läst många artiklar om ungefärliga kvadratmeterpriser för nybyggnation för arkitektritade hus och undrar vad meningen är att man ska räkna in i detta pris? Räknar man t.ex. alla konsultkostnader, markarbete, grundläggning, vitvaror, el osv eller är det material och uppförande av huset när allt markarbete är klart? Kan någon snälla hjälpa mig att reda ut detta.

Jag håller på att göra en första budget för att se om vi som familj ens har en chans att få ihop vårt bygge. Jag har alltså ingen design så kan egentligen inte börja räkna på vad virke, tak etc. kostar. Jag tänker därför utgå från ett kvm-pris och siktar lågt.

Jag är visserligen oerfaren när det gäller att själv bygga hus, men jag och min sambo är arkitekter och min nära vän är konstruktör så rätt mycket erfarenhet har vi ändå, de stora konsultkostnaderna utgår och en del rabatter kan man nog räkna med. Vi skulle även vilja lära oss att bygga så kommer göra en hel del själv när det handlar om saker vi kan hantera. På tomten som är plan och enkel att arbeta med står nu en 100 kvm trästuga på en krypgrund som skall rivas. Tanken är att gjuta en platta där den befintliga grunden nu står och sedan bygga en välisolerad 'lada' helt i trä i ungefär samma storlek. Budget är tight och alltså kommer mycket handla om att skapa en enkel form med en kostnadseffektiv plan och konstruktion.

Vad tror ni är ett rimligt kvm-pris jag kan använda i min budget och vad räknar ni in i detta pris?

Väldigt tacksam för all hjälp jag kan få!
När folk svänger sig med ett allmänt kvadratmeterpris är det bara en tumregel. Det är något slags genomsnitt. Exakt vad som ingår finns inte definierat någonstans och kan variera med situationen.

Om man pratar om dessa kostnader i större sammanhang (som "vad kostade miljonprogramslägenheterna?") så är det givetvis relevant att räkna in precis allting. Ibland var markarbetet dyrt, ibland billigt, ibland ställde vädret till det, ibland inte. Allt det här jämnar ut sig i de stora sammanhangen.

Tittar man i mindre sammanhang (som att jämföra två hustillverkare) är det mera relevant att titta bara på själva huset. Då får man bortse från markarbetet.

Så det är bara en tumregel, som dessutom varierar med sammanhanget. Du kan få en uppfattning om vad ett hus kommer att kosta. Vill du ha en noggrannare siffra måste du räkna på just det bygget.

Sedan måste jag komma med en motfråga: ni är alltså arkitekter - under de fem högskoleår det tar att utbilda sig till arkitekt så berör ni alltså inte ett endaste dugg vad det kommer att kosta att bygga husen ni ritar?
 
R rolflidvall skrev:
Vad gäller markarbeten så har jag aldrig hört talas om att det skulle ingå i kvm-pris, från någon leverantör. Jag fick ett förslag för 2 år sedan på 25-30 tusen/m2 från en känd leverantör av personligt utformade hus. Utöver det skulle alla markarbeten tillkomma, som sprängning etc. Det är ju för att det i princip alltid blir div. överraskningar när man gör markarbeten.
Tack för svar. Nej, jag håller med dig att det inte borde räknas in.
 
G Gabbe1 skrev:
En bra bit under 20k/m2 är nog svårt att komma om du ska leja in hantverkare som utför bygget. Grovt räknat brukar hantverkarna stå för mellan 50 och 66% av den totala kostnaden.
Tack. Sla göra en del själv är det tänkt men då är nog 20k bra att räkna på.
 
H hempularen skrev:
Och så skall man inte undervärdera vad rivningen av den bef byggnaden kommer att kosta.
Det är sant. Har fått två offerter på 130-160K. Men vi funderar på att göra den interiöra rivningen själv för att sänka kostnaden.
 
A andersmc skrev:
När folk svänger sig med ett allmänt kvadratmeterpris är det bara en tumregel. Det är något slags genomsnitt. Exakt vad som ingår finns inte definierat någonstans och kan variera med situationen.

Om man pratar om dessa kostnader i större sammanhang (som "vad kostade miljonprogramslägenheterna?") så är det givetvis relevant att räkna in precis allting. Ibland var markarbetet dyrt, ibland billigt, ibland ställde vädret till det, ibland inte. Allt det här jämnar ut sig i de stora sammanhangen.

Tittar man i mindre sammanhang (som att jämföra två hustillverkare) är det mera relevant att titta bara på själva huset. Då får man bortse från markarbetet.

Så det är bara en tumregel, som dessutom varierar med sammanhanget. Du kan få en uppfattning om vad ett hus kommer att kosta. Vill du ha en noggrannare siffra måste du räkna på just det bygget.

Sedan måste jag komma med en motfråga: ni är alltså arkitekter - under de fem högskoleår det tar att utbilda sig till arkitekt så berör ni alltså inte ett endaste dugg vad det kommer att kosta att bygga husen ni ritar?
Ja, det är väl så att folk räknar in olika saker i detta pris. Men det är synd för då blir ju den diskussionen ganska irrelevant om man inte vet vad som ingår och det är synd eftersom det utan denna siffra blir mycket svårt att uppskatta en total kostnad i ett tidigt skede. Det kan ju inte vara särskilt ovanligt att folk är i min sist - du försöker lista ut om du ens har råd att bygga ett hus innan du ritat upp det. Ännu mer i de fall där du faktiskt måste anlita en arkitekt som kostar pengar för att rita huset. Jag kan ju rita upp det gratis men det skulle ta lång tid och behöver ta detta beslut innan jag lägger den tiden. Så därför envisas jag med mitt kvm-pris och sen får det uppdateras när jag ritat mer.

Som svar på din fråga. Nej, vi har ej kurser i byggnadsekonomi. Klart att byggkostnader är något som diskuteras ibland och jag har lärt mig en hel del i skolan och under de åren jag jobbat. Men jag måste återigen poängtera att min fråga handlar om kvm-pris på en vis typ av byggnad jag inte arbetat med i mitt yrkesliv och vad som ingår i detta. Detta är väldigt specifikt och som du säkert kan förstå är det inte så vanligt att vi på arkitektskolan för det första ritar sommarhus, och för det andra är det sällan fokus hamnar på kvm-priset. Det betyder inte att vi är helt okunniga om byggkostnader. Man kan absolut ha den åsikten att det borde ingå mer ekonomi i arkitektutbildningar men då får man avväga om det är viktigare än övriga ämnen i en redan extremt tidskrävande utbildning. Vår utbildning och vårt arbetsliv går till stor del ut på att bli en generalist och förstå lite utav varje specifik disciplin som utgör en byggnad. Därför är utbildningen väldigt lång och i slutändan är man inte en expert på vare sig byggnadsekonomi, VVS-lösningar eller balkdimensionering men man förstår iaf vad övriga inblandade pratar om och kan hålla samman allt till en helhet.
 
  • Gilla
theresesvensson och 1 till
  • Laddar…
Jag kan tillägga att jag själv håller på att planera ett bygge av ett fritidshus på ca 100m2.
Det blir deklarerat som fritidshus även om det kommer innehålla "permanentstandard" på både inredning och konstruktion (isolering, fönster osv).
Min kalkyl ligger på ca 8-10.000kr /m2 och då inkluderar jag allt från markarbete och platta på mark till kostnad öfr bygglov och KA (anslutningsavgift för VA ingår i tomtpriset och ingår ej i ovanstående estimat). Detta bygger på att vi utför allt arbete själva. Jag har stor erfarenhet från tidigare byggen och känner mig trygg med att ovanstående estimat kommer att hållas.
 
T
L Loupen skrev:
Vad tror ni är ett rimligt kvm-pris jag kan använda i min budget och vad räknar ni in i detta pris?
Det här är ju som att svara på frågan "vad kostar en bil", men för ett nybygge enligt normal standard så borde man nog schablonmässigt räkna med 22t+ per kvm. Med ett "mindre" hus på 100 kvm så blir nog priset per kvm ännu högre.
 
  • Gilla
Loupen
  • Laddar…
A andersmc skrev:
Sedan måste jag komma med en motfråga: ni är alltså arkitekter - under de fem högskoleår det tar att utbilda sig till arkitekt så berör ni alltså inte ett endaste dugg vad det kommer att kosta att bygga husen ni ritar?
Enfamiljshus kommer oftast från fabrik tyvärr. Det är rätt få arkitekter som jobbar med enfamiljshus, det finns för få beställare.

Som arkitekt hålls man oftast aktivt borta från kostnadsfrågor i större projekt. Jag tror det handlar om byggherrars rädsla att förlora makt. Normalt har man som arkitekt i Sverige ingen budget att förhålla sig till! Ett kvm pris som fungerar som riktlinje för "produktens " segment kan förekomma.

Så verkar det ha varit länge och man lär sig inte byggekonomi i skolan. Det gör man heller inte i större delen av Europa. Däremot ingår i övriga europa en konsult i designteamet som bara håller koll på ekonomin. Denna är då med på de flesta möten och informerar hur designen förhåller sig till budget. Denna process hålls hemlig i Sverige bara "vi måste sänka kostnaderna" förekommer, ingen detaljerad insyn.

Man får alltså uppdraget att rita rakt ut i luften! Helt absurt men så ser det ut. Hela ansvaret läggs sedan på entrepenören som ändrar allt och märker att saker inte längre passar. Detta har sedan byggherren förståelse för!

Att det är dyrt att bygga i Sverige har som ni ser sin förklaring och det är inte att vi har mer regler än alla andra för så är det inte.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.