Hej!

Jag har en braskamin där något hade kommit ner från skorsten och smält runt rökröret. Det luktade bränd plast i hela huset. Jag misstänker skatorna. Rökröret var tätat mot skorsten med stenull. Den blev också nedsmutsad så jag rengör röret och tänker att jag byter ut tätningen. Nu råkar jag ha en bal glasull (isover g3 touch) liggande i garaget och är rätt osugen på en bal stenull också om det kan undvikas. Glasullen har EU-klass A1 men jag har för mig att stenull ska ha högre värmetålighet. Kan jag köra på med glasullen eller kommer jag starta en brand så?


Bild på röret före och efter rengöring.

Närbild på rökrör med smält material och angränsande isoleringsmaterial i ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Braskaminens rökrör nära skorsten med synlig smuts och smältskador, före rengöring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
gedi gedi skrev:
Hej!

Jag har en braskamin där något hade kommit ner från skorsten och smält runt rökröret. Det luktade bränd plast i hela huset. Jag misstänker skatorna. Rökröret var tätat mot skorsten med stenull. Den blev också nedsmutsad så jag rengör röret och tänker att jag byter ut tätningen. Nu råkar jag ha en bal glasull (isover g3 touch) liggande i garaget och är rätt osugen på en bal stenull också om det kan undvikas. Glasullen har EU-klass A1 men jag har för mig att stenull ska ha högre värmetålighet. Kan jag köra på med glasullen eller kommer jag starta en brand så?


Bild på röret före och efter rengöring.

[bild] [bild]
Jag gjorde det enkla experimentet att ta en tuss glasull och hålla över en tändare. Det brinner ju inte (precis som brandklassen anger) men det deformeras. Så blir det tillräckligt varmt kommer det alltså inte hålla tätt. Det räcker som anledning att skaffa rätt stenull istället.
 
  • Gilla
Ingenjören
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.