_bystrom_ skrev:
I den diskussionen (linoljefärg och äggoljetempera) så har Målarförbundet en stor skuld... När linoljefärgen bannlystes så var det egentligen tillsättandet av terpentin som var boven. I ivern att få bort denna, så förbjöd man i stort sett användandet av ALL linoljefärg, även färg utan terpentin. Linoljan blev synonym med terpentin, och i den svängen blev även äggoljetemperan omtalad. Mängder av rykten och fördomar förstörde "marknaden" för linoljefärg/äggoljetempera. En ren äggoljetempera avger emmisioner som knappt är mätbara, långt mindre än de "fantastiska, allergivänliga, akrylaterna"...
Måleribranschen är svår att förändra, otroligt svår. Rykten och hörsägen blir fort sanningar...

Använd riktigt bra rå linolja, eko ägg och bra pigment så har du den mest miljövänliga (och människovänliga) färg möjligt.
Bra svar!
Intressant att höra en riktig fackman uttala sig!
Tack!
 
Det är också så att linolja från lin som har vuxit kallt, tex i sverige, oxiderar bättre (pga högre nivåer av ett ämne som jag har tappat namnet på nu).

När man målar med ÄOT så kan man använda kokt linolja om det är ett ojämnt underlag som man vill få lite slätare. Den kokta oljan har större molekyler som mer lägger sig som en film ovanpå underlaget. Gör man det så ska det helst vara en kallpressad olja som sedan har kokts, dvs det är skillnad på olika kokta linoljor också.
 
mbyrod skrev:
Det är också så att linolja från lin som har vuxit kallt, tex i sverige, oxiderar bättre (pga högre nivåer av ett ämne som jag har tappat namnet på nu).

När man målar med ÄOT så kan man använda kokt linolja om det är ett ojämnt underlag som man vill få lite slätare. Den kokta oljan har större molekyler som mer lägger sig som en film ovanpå underlaget. Gör man det så ska det helst vara en kallpressad olja som sedan har kokts, dvs det är skillnad på olika kokta linoljor också.
Starkt sugande underlag kan ibland vara föremål för kokt olja, men tanke på den större molekylstorleken. Kokt linolja har inte alls samma penetreringsförmåga som rå.
Du snuddar även vid skillnaden mellan de kokta oljorna. Jag har inte totalkoll på de exakta gradantalen de kokas vis, men den svenska kokta linoljan värms till ca 130 grader, och den tyska till ca 250. Väldigt stor skillnad mellan dessa vad gäller penetrering, filmbildning och oxidation. Över 250 grader börjar man närma sig standolja, om jag inte minns fel?
 
  • Gilla
Esther_R
  • Laddar…
Hakar på en gammal tråd..
Vi ska måla ny takpanel till sovrummen. Har hela tiden tänkt måla med linoljefärg, samma som jag har målat panelen på nedervåningen. Drog mig dock lite för detta, inte för att den luktar illa (utan terpentin så luktar den knappt alls) eller blir dåligt resultat eller så, utan för att den är lite trist att arbeta in i hyvlat trä. I alla fall första lagret. Har målat ny fasad till hela huset samt 32 nya fönster och panel, lister, foder och smygar inomhus med linoljefärg, så det är inte att jag är ovan. Men efter att ha sett ett avsnitt av det mysiga "Det sitter i väggarna", där husägarna målat ett helt rum med panel, tak, foder, lister, smygar mm i äggoljetempera, så kom jag på att det kanske är det jag ska måla takpanelen med. Har målat köksskåpen med äggoljetempera från Avjord och kom ihåg att jag tyckte färgen var så härligt lättmålad!

Någon som målat panel med äggoljetempera och har erfarenheter att dela med sig av? Är det någon som har koll på hur många kvm ungefär Avjords färg på påse räcker till? Kommer inte ihåg och hittar inte svaret på hemsidan. Har också funderingar på hur jag ska göra med kvistarna. Enligt Avjords instruktioner ska dom inte shellackas, men jag upplever att dom kan slå igenom. Är det någon som har shellackat och målat med äggoljetempera över? Funkar det?

Är nog väldigt inne på att måla med äggoljetempera men har redan en himla massa linoljefärg ståendes hemma så det känns lite trist att köpa ny färg även om äggoljetemperan är billig! Så jag behöver väl bara lite övertygelse om att det är värt att lägga ut lite mer pengar ��

Har förresten tänkt använda mig av 27 juli 05 från Avjord om det blir äggoljetempera!
 
Har ingen erfarenhet av panel. Men det beror väl på om du vill ha täckande färg, eller laserande. Har för mig att av jord anger 15-25 kvm/l beroende på om det är strykning 1, 2 el 3. Ovolin som känns lite mer pragmatiska rekommenderar schellack. Ring och hör med dem om du är osäker. De säljer ju också färdigblandad färg som håller sig ca 6 mån, vilket gör det lite mer lättarbetat

Hur har det fungerat med köksluckorna? Har varit inne på det med, men upplevt färgen som känslig. Har du polerat, eller vaxat eller liknande?
 
Ja 15 kvm/l låter bekant! Tack!

Har läst på lite och bestämt mig för att prova att Schellacka under färgen.

Vi har varit jättenöjda med färgen på köksluckorna. Vi har bara polerat den med en hård borste för att få en mer smutsavvisande yta. Det är klart, det blir ju inte så smutsavvisande som sprutmålande köksluckor, men den är mycket mer levande och man kan se genom färgen att det är en lucka i massivt trä. På några mycket utsatta ställen har färgen skavts bort, tex på barnstolen som jag målat i samma färg och man torkar grötkladd på 17 gånger om dagen (färgen höll för första ungen, men nu med nummer två börjar den slitas bort). Men vi tycker inte det gör något. Det blir "snyggt" slitet. Om man torkar rent köksluckorna kan det ibland bli en ljusare färg där det suttit matrester och kladd, men det brukar hämta sig efter ett par minuter och då syns det inte längre. Jag vet att Millis på Avjord tipsade om att göra en ofärgad emulsion att toppa med för att få en ännu bättre yta, men det har inte vi provat. En stor fördel är att man kan reparera skador. Jag målade om en skada efter ett slag och det syns inte längre efter att färgen härdat och polerats.
Det negativa jag kommer på, skulle då vara att kvistarna lyser igenom litegrann.

Nu har jag övertygat mig själv. Det får bli äggoljetempera! �� Känns ju extra bra när vi har egna höns som vi får ägg ifrån.
 
Kul att det har fungerat bra. Fick tips av Ovolin om att lägga på ett lager hårdvaxolja, men det borde ju försvåra om man vill bättra på.

Hur fick ni till nyansen när ni bättrade på? Antar att ni bara blandade en liten mängd då? Vilken färg har ni använt?

Ska måla panel till våren, så återkom gärna med hur det gick med schellack mm!
 
Till köket använde vi 24 maj 10 från Avjord. Har köpt ett par påsar extra, så vi blandade till en 10-del av en påse har jag för mig. När färgen hade torkat, oxiderat och polerats så syntes det ingen färgskillnad.

Jag får återkomma med resultatet på panelen senare. Har blandat pigmentpasta för grundmålning i morgon!
 
Vi målar om killarnas rum med hemmagjord äggoljetempera i taket, fönsternischen, lister och karmar. Vi sprutar på färgen vilket jag varmt kan rekommendera. Använder färgspruta ES 650 från Biltema.
Jag har inte tidigare sprutat med så tunn färg. Man får hålla nere färgmängden och lägga väldigt tunt. För mycket färg ger rinningar (grrr).
Blandar 1/3 olja (5 dl), 1/3 ägg (10 ägg) och 1/3 vatten (5 dl). Blandat i 200 gr titanvitt och halvt kryddmått oxidsvart. Mycket trevlig nyans av vit. Kommer prova att blanda 160 gr titanvitt och 40 gr zinkvitt med en nypa svart i nästa gång.
Mäter man i DIN-koppen hamnar man på ca 15-18 sekunder vilket jag tycker är på tok för tunt och skulle gärna vilja ha upp viskositeten en aning för att göra sprutandet enklare. Nu skall ju äggoljetempera läggas på i tunna lager så kanske det handlar mer om vana?

Som en kommentar till de som tycker att färgen är ömtålig. Det finns ingen mer slitstark färg än äggoljetempera. Kruxet är att färgen måste genomhärda. Det tar flera veckor i vanlig inomhusmiljö. Man kan läsa om 1 vecka.10 dagar men det är att väldigt på gränsen. Visst har kvalité på linoljan med saken att göra men det tar tid.

Ett par saker som är lite jobbigt med äggoljetemperan är torktiden och att den är så tunn. 2 dygn innan man kan lägga nästa lager känns inte riktigt händigt. Lägger man på färg för tidigt riskerar man krackelering mm vilket inte är så vackert (eller om man målar för tjockt).

Jag har funderat lite på om man kan använda endast små mängder gelatin för att få en lite tjockare sprutfärg. Kanske sikativ skulle hjälpa till med torktiden? Någon som har erfarenhet? Har googlat runt lite men inte hittat några erfarenheter om torkmedel eller förtjockningsmedel vid äggoljetempera målning specifikt. Någon som testat? Måste jag testa själv? ;-)
 
Köper man färdig färg från Ovolin så är det lite torkmedel i, så det är inga konstigheter att använda det, även om puritanerna menar att det är fel :)

Vad gäller konsistens så är det väl enklast att bara minska vattenmängden lite?
 
  • Gilla
arkelstorp
  • Laddar…
Jag har gett mig på att måla om pinnstolar med äggoljetempera i påse från Ovolin. Det är svårt. Pinnstolar är hopplösa att först slipa och sen måla. Det är ju en himla massa pinnar!

Har målat med äggoljetempera en gång tidigare och då gick det bra men då ute och på sommaren. Den här gången håller jag till på vinden pga att jag behöver mer utrymme. Nu är det kallt och det kan påverka.
Jag tycker det är svårt att få färgen riktigt torr. Jag målar tunnt och ganska utspätt. Väntar ca 5 dagar mellan lagren och det känns torrt. Men den redan målade färgen/pigmentet åker ofta med när man drar på nytt med penseln. Det är svårt att hitta en balans mellan tryck och färgmängd i penseln.
Konsistensen var också svår att få rätt. Receptet gav en väldigt tjock färg så jag har spätt med mer äggemulsion och sen lite vatten. Vi får se hur länge jag orkar hålla på för jag är inne på lager fyra nu och de är INTE klara. Det som håller mig igång är att färgen är härligt ”fysisk” att måla med. Man ser och känner verkligen pigmenten.
 
W Wingburken skrev:
Jag har gett mig på att måla om pinnstolar med äggoljetempera i påse från Ovolin. Det är svårt. Pinnstolar är hopplösa att först slipa och sen måla. Det är ju en himla massa pinnar!

Har målat med äggoljetempera en gång tidigare och då gick det bra men då ute och på sommaren. Den här gången håller jag till på vinden pga att jag behöver mer utrymme. Nu är det kallt och det kan påverka.
Jag tycker det är svårt att få färgen riktigt torr. Jag målar tunnt och ganska utspätt. Väntar ca 5 dagar mellan lagren och det känns torrt. Men den redan målade färgen/pigmentet åker ofta med när man drar på nytt med penseln. Det är svårt att hitta en balans mellan tryck och färgmängd i penseln.
Konsistensen var också svår att få rätt. Receptet gav en väldigt tjock färg så jag har spätt med mer äggemulsion och sen lite vatten. Vi får se hur länge jag orkar hålla på för jag är inne på lager fyra nu och de är INTE klara. Det som håller mig igång är att färgen är härligt ”fysisk” att måla med. Man ser och känner verkligen pigmenten.
Jag föreslår att du kontaktar Ovolin. De är mycket hjälpsamma. Jag har målat väggar, dörr och fönsterfoder med Ovolins färdigblandade äot. Kan måla på dagen efter, även om färgen kritar. Tar, beroende på pigment, olika lång tid innan det torkar. Har funkat jättebra. Behöver späda med vatten ibland. Underbart att måla med äggoljetempera.
 
Hej alla ni med koll på äggoljetemperamålning! Vi har nyligen köpt hus och funderar på renoveringen/förbättringar. Det jag främst undrar om någon vet hur det är att måla över gammal klassisk furupanel (typ gillestuga). Panelen har suttit uppe minst 20 år.
1. Behöver man använda schellack på kvistarna?
2. Behöver man grundmåla typ som Ovelins grundfärg innan målning med den äggoljetemperan med färgpigment?
Skulle vilja ha det täckande eftersom panelen är så mörk/brun/orange och rädd det lyser igenom på ett fult sätt jämfört med om trädet var nytt och ljust. Se bilden jag bifogat som referens på nyans.
3. Är det någon som har erfarenhet av att måla stor yta panel? Hur gjorde ni då med ytan mellan panelerna/skarvarna? Läste någonstans att man då måste använda pensel för att nå in. Är roller helt uteslutet🤔?
Tacksam för alla svar och tips ni kan ge!🤩
 
  • Ett hemtrevligt vardagsrum med träbeklädnad, vedspis, soffor och matbord, inrett i lantlig stil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E ENRH skrev:
Hej alla ni med koll på äggoljetemperamålning! Vi har nyligen köpt hus och funderar på renoveringen/förbättringar. Det jag främst undrar om någon vet hur det är att måla över gammal klassisk furupanel (typ gillestuga). Panelen har suttit uppe minst 20 år.
1. Behöver man använda schellack på kvistarna?
2. Behöver man grundmåla typ som Ovelins grundfärg innan målning med den äggoljetemperan med färgpigment?
Skulle vilja ha det täckande eftersom panelen är så mörk/brun/orange och rädd det lyser igenom på ett fult sätt jämfört med om trädet var nytt och ljust. Se bilden jag bifogat som referens på nyans.
3. Är det någon som har erfarenhet av att måla stor yta panel? Hur gjorde ni då med ytan mellan panelerna/skarvarna? Läste någonstans att man då måste använda pensel för att nå in. Är roller helt uteslutet🤔?
Tacksam för alla svar och tips ni kan ge!🤩
Första frågan är är det lackat eller något annat? Eller är det bara rå trä som är solblekt?
 
Hojte Hojte skrev:
Första frågan är är det lackat eller något annat? Eller är det bara rå trä som är solblekt?
Hej! Tack för din fråga👍 Det ser inte lackat ut, men kan det vara så att dom som satte panelen behandlat den med olja? Vi är inte säkra. Vet inte hur man vanligtvis brukar behandla furupanel om man sätter upp sådan😊
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.