Hypotetisk fråga - Kan man bygga en mindre pelletsanläggning som endast driver värmeslingor på uppfarten?



Jag önskar input på hur uppbyggnaden skulle se ut. Om det inte skulle gå vill jag ha en förklaring till varför. Är starkt emot nejsägare!
 
Krokben
Ja i praktiken går det ju såklart, frågan om det är värt investeringen. Pelletspanna (laddpanna av något slag) mot en acktank med vettig volym, och en värmeväxlare med egen cirkpump som går till slingorna, i slingorna har man glykolblandat vatten.

Finns säkert fler här som har vettigare lösningar men denna var den jag kom att tänka på.

Om man vill ha mindre anläggning borde väl en muggig liten vattenmantlad pelletskamin direkt mot värmeväxlare och slingorna fungera. Dock får du ett väldigt varmt utrymme där kaminen står och du lär prutta på med pellets rätt så ofta!
 
Tack för svar.

Jag tänker att man kan få tag i begagnat till bra pris samt en stor pelletsbehållare så man slipper att fylla på ofta.

Det är ju ingenting man sparar pengar på oavsett men ett roligt projekt :)
 
hej, Såg en händig kille på youtube bygga en för pool

 
Problemen är tyvärr många med att värma upp markytor. JAg var själv inne på att värma upp med bergvärme men la ner idén när jag vägde samma de nackdelar och risker som uppdagades i den tråden. Här är min sammanfattning från minnet:

Alt 1: Värm/tina upp vid behov
Problem med att marken tinar och fryser om vartannat, risk för ojämn mark/Stensättning som inte blir fin efter vintern. Finns exempel på stensättningar som reser sig då marken blir fluffig av omväxlande frysning/tining. Ganska stort energibehov. Kör man för kort tid blir det isbana, Kör man längre tid så marken blir torr försvinner det problemet men smältvatten fryser en bit bort istället och kan orsaka större ansamlingar is på andra ställen som ev kan ställa till besvär.

Alt 2: Värm kontinuerligt
Problem med ojämnt mark försvinner och ingen is lokalt, men stort energibehov och mycket dyrt i drift oftast. Problem med att is byggs upp utanför det uppvärmda området kvarstår.

Vitsen med att bygga detta skulle ju vara att få det mer bekvämt än att skotta och sanda osv, men riskerna med att jag lägger massa pengar och sedan ändå får stå och hacka loss nån isklump eller padda uppfarten plan varje vår fick mig att släppa detta.
 
Räkna kallt med att installera ca 500W per m2 för att hålla is/snöfritt och massor med isolering ( 15 cm ) under + bärlager+ sättlager+ plattor och då måste värmen vara på hela tiden med shunt som känner tempen i marken min + 5- 10 C i tillskott.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.