Goddag forumet.

Har ett litet badrum (2.8 kvm) i min källare som har toa, handfat och dusch. Jag har hört att det är billigare att renovera ett badrum i källaren pga inte samma krav på tätskikt, och om vi tänker "standard" badrumsinredning och inga exclusiva grejer samt byta golvbrunn vad tror ni priset skulle hamna på? Om det är någon som gjort liknande dela gärna med er!
 
oj, enligt mig skulle jag säga det är dyrare att renovera badrummet i källaren än på entréplanet.
Fast allt är ju relativt såklart.

Jag bor i ett hus från -74, har renoverat badrummet på entréplanet, öppnat upp bjälklag och bytt avlopp/vatten etc.
I källaren sedan lär jag få bila upp golvet bort till tvättstugan för att kunna byta avloppstammen. Men ska man inte byta eller flytta något så, men byta avlopp etc är ju aldrig dumt, beroende på när huset är byggt såklart.
 
Varför skulle det bli dyrare? Att bila är inget kvalificerat arbete, och det tar inte speciellt lång tid.

Jag säger också att det blir billigare,baserat på just det du skriver; det skall inte tätas på samma sätt som i boplan.
Jag kommer att göra mitt själv.
 
NHermansson NHermansson skrev:
oj, enligt mig skulle jag säga det är dyrare att renovera badrummet i källaren än på entréplanet.
Fast allt är ju relativt såklart.

Jag bor i ett hus från -74, har renoverat badrummet på entréplanet, öppnat upp bjälklag och bytt avlopp/vatten etc.
I källaren sedan lär jag få bila upp golvet bort till tvättstugan för att kunna byta avloppstammen. Men ska man inte byta eller flytta något så, men byta avlopp etc är ju aldrig dumt, beroende på när huset är byggt såklart.
Så vitt jag har fattat det så "skall" man bara stryka på sånt tätmembran just där duschen är och där det kommer mest vatten. I ett vanligt boplan så måste du göra det i hela badrummet.
 
  • Gilla
Cancerman_777
  • Laddar…
S Stabbsson skrev:
Så vitt jag har fattat det så "skall" man bara stryka på sånt tätmembran just där duschen är och där det kommer mest vatten. I ett vanligt boplan så måste du göra det i hela badrummet.

Absolut det stämmer.
Allt beror ju på förutsättningarna, men jag har ju vattenledningar och avlopp i plattan till mitt badrum i källaren. Känns som det borde bli dyrare och byta det o gjuta nytt än och bara ta upp ett spånskiveunderlag. Och avloppen kanske sträcker sig mer än bara i badrummet, i mitt fall går dom över till tvättstugan också, och i min värld vill man väl byta allt när man ändå håller på ?
Sen kanske man väljer och bila upp hela plattan i badrummet om man vill isolera och installera golvvärme :)

klart jag kan ha fel, i mitt fall känns det som det kommer bli dyrare i källaren än vad det var på entréplanet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.