Har byggt en liten tillbyggnad. Öppet till nock vilket har gett gipsskivor med kortside-skarvar. Utan fasning. De är nu skurna och spacklade. Men utan någon form av armering :surprised:

Frågan är nu. Sätta tunn vävtapet under tänkt papperstapet eller chansa på att det inte spricker och bara köra på papperstapeten.

Inom hushållet är vi icke överens om risken så därför svårt att göra valet. Allra helst eftersom vi aldrig stött på problemet förut = inga erfarenheter.

så. Vad säger ni? Ni som VET ;)
 
  • Gilla
Mialarn
  • Laddar…
Men du har satt remsa över skarven.
Har du OSB eller liknande under gips, finns det regelstöd under skarven?
 
A AndersS skrev:
Men du har satt remsa över skarven.
Har du OSB eller liknande under gips, finns det regelstöd under skarven?
Bara remsor i de försänkta skarvarna på långsidorna, inga remsor i skarvarna där det sitter kortsida mot kortsida. Så det är dem jag oroar mig för.

Rejält med regelstöd och osb bakom gipset.
 
Spricker, remsa alla skarvar
 
  • Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
Spricker utan remsor.
 
Remsa krävs.
 
A AndersS skrev:
Remsa krävs.
Det räcker alltså inte att sätta en glasfiberväv (har köpt Easy Ups grundningstapet) mellan spacklet och tapeten? Det blir inte armering nog av den?

Om jag slipar ner och remsar och spacklar om skarvarna, då kan jag sätta tapet rakt på gipset sedan?
 
Rensa eller så kör du med kvartstav som man gjorde förr.
 
G guggen skrev:
Rensa eller så kör du med kvartstav som man gjorde förr.
Det kommer nog att se konstigt ut med kvartsstavar horisontellt tvärs över väggen.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
A andersmc skrev:
Det kommer nog att se konstigt ut med kvartsstavar horisontellt tvärs över väggen.
Ahh, jag tänkte hörn.
Är det gips kortsidor som möts där bakomliggande osb etc ej har skarv finns det en risk att det spricker men sannolikt inte om TS använder easyup eller liknande. Dock, förlimma och kladda på easyup med våtrumslim mkt jobb kontra att remsa några skarvar.
 
G guggen skrev:
Ahh, jag tänkte hörn.
Är det gips kortsidor som möts där bakomliggande osb etc ej har skarv finns det en risk att det spricker men sannolikt inte om TS använder easyup eller liknande. Dock, förlimma och kladda på easyup med våtrumslim mkt jobb kontra att remsa några skarvar.
Ja, vad det gäller hörn är en kvartslist ett bra sätt att slippa sprickor i tapeten.

Jag bodde en gång i ett lite äldre hus som rörde sig väldigt mycket. Men det var nån seg tapet som inte sprack, i stället skrynklade den sig i hörnen. Det som funkade var att snitta upp tapeten i hörnet och sätta en kvartslist över.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
A andersmc skrev:
Ja, vad det gäller hörn är en kvartslist ett bra sätt att slippa sprickor i tapeten.

Jag bodde en gång i ett lite äldre hus som rörde sig väldigt mycket. Men det var nån seg tapet som inte sprack, i stället skrynklade den sig i hörnen. Det som funkade var att snitta upp tapeten i hörnet och sätta en kvartslist över.
Samma här, tom trotts glasfiberremsa skrynklade det sig, kvartslister i rätt storlek och montering kan vara riktigt snyggt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.