Eftersom frågan ens kommer upp antar jag att du inte är speciellt van att köra vinkelslip. Då skulle jag inte gått på de allra tunnaste skivorna. Jag upplever att de är ganska känsliga för att köras snett. Du ska iofs göra typ det enklaste snittet som går, men jag hade ändå rekommenderat en lite tjockare skiva.
Biltema har billiga 115mm-vinkelslipar, men de är nästan löjligt små. Försök hitta en billig 125mm istället. Köp inte de billigaste skivorna utan gå på något vettigt märke.
Rita upp din kaplinje, och låt kapen "ritsa" upp linjen åt dig. Sen är det kapen som ska jobba, inte du. Jag brukar se till att det är vinkelslipens egen vikt som lägger trycket neråt, då får jag vettig livslängd både på maskinen och skivorna. Du får nog vara beredd på att det går åt två skivor för ett sånt här snitt, framförallt om du är ovan.

Att kapa 100x10 med bågfil fungerar absolut, men det låter ganska tråkigt. Kan det tänkas ta en timma att komma igenom? Jag gissar på fem minuter med vinkelslip.
 
  • Gilla
Pingo
  • Laddar…
P PatrikJo skrev:
Eftersom frågan ens kommer upp antar jag att du inte är speciellt van att köra vinkelslip. Då skulle jag inte gått på de allra tunnaste skivorna. Jag upplever att de är ganska känsliga för att köras snett. Du ska iofs göra typ det enklaste snittet som går, men jag hade ändå rekommenderat en lite tjockare skiva.
Biltema har billiga 115mm-vinkelslipar, men de är nästan löjligt små. Försök hitta en billig 125mm istället. Köp inte de billigaste skivorna utan gå på något vettigt märke.
Rita upp din kaplinje, och låt kapen "ritsa" upp linjen åt dig. Sen är det kapen som ska jobba, inte du. Jag brukar se till att det är vinkelslipens egen vikt som lägger trycket neråt, då får jag vettig livslängd både på maskinen och skivorna. Du får nog vara beredd på att det går åt två skivor för ett sånt här snitt, framförallt om du är ovan.

Att kapa 100x10 med bågfil fungerar absolut, men det låter ganska tråkigt. Kan det tänkas ta en timma att komma igenom? Jag gissar på fem minuter med vinkelslip.
En timme?

Jag blev tvungen att testa, och ett 10 mm djupt snitt i 10 mm tjockt s235 plattjärn tog exakt 64 sekunder, och då tog jag upp bågfilen från bänken på den tiden...
 
  • Gilla
  • Älska
Hazelblade och 8 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
En timme?

Jag blev tvungen att testa, och ett 10 mm djupt snitt i 10 mm tjockt s235 plattjärn tog exakt 64 sekunder, och då tog jag upp bågfilen från bänken på den tiden...
Blir dock fort jobbigt när du ska kapa 100 mm :poop::strong:
 
  • Wow
El-Löken66
  • Laddar…
Jag blev tvungen att testa igen....
 
  • Gilla
  • Wow
ClasseClas och 2 till
  • Laddar…
optimum
Varför ens köpa sådant material om man inte vet hur man ska kapa eller har utrustning?

Alternativ till bågfil eller vinkelslip är sticksåg eller tigersåg.
 
  • Haha
  • Arg
Hazelblade och 1 till
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Blir dock fort jobbigt när du ska kapa 100 mm :poop::strong:
Naj då.. På 10 mm (vilket jag fick göra några gånger för att få till det på film) fick jag knappt upp värmen i musklerna.. :strong:

Men det är ju i lagom arbetshöjd med materialet bra fastspänt... Ska man göra det 2-3 gånger på backen för att få in stålet i skuffen på bilen hade jag nog varit mer uttröttad..
 
P PatrikJo skrev:
Att kapa 100x10 med bågfil fungerar absolut, men det låter ganska tråkigt. Kan det tänkas ta en timma att komma igenom? Jag gissar på fem minuter med vinkelslip.
Jag gissar på 5-6 minuer med bågfilen.......
Är det dessutom bara ett snitt som ska göras tar väl alla alternativ än ägda bågfilen mycket längre tid totalt?
 
Sen är det ju iofs också mycket roligare att köra med vinkelslip. Låter mer och sprutar gnistor bland annat.
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag blev tvungen att testa igen....
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag blev tvungen att testa igen....
Du hann före(y)
Tänkte nästan anstränga mig och dokumentera bågfil, tigersåg och vinkelslipen för att hejda vissa killgissningar:crysmile:
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
En timme?

Jag blev tvungen att testa, och ett 10 mm djupt snitt i 10 mm tjockt s235 plattjärn tog exakt 64 sekunder, och då tog jag upp bågfilen från bänken på den tiden...
Haha. Då var jag uppenbarligen helt ute och cyklade. Jag har svårt att argumentera emot den här bevisföringen.
Då är det meningslöst att åka och skaffa en vinkelslip och fundera över skivor. Bågfil fungerar uppenbarligen utmärkt.

Nästa fundering är ju hur mycket fortare det hade gått med ett nytt bågfilsblad. Någon som är sugen på att prova? ;)
 
  • Gilla
Hazelblade och 1 till
  • Laddar…
P PatrikJo skrev:
Haha. Då var jag uppenbarligen helt ute och cyklade. Jag har svårt att argumentera emot den här bevisföringen.
Då är det meningslöst att åka och skaffa en vinkelslip och fundera över skivor. Bågfil fungerar uppenbarligen utmärkt.

Nästa fundering är ju hur mycket fortare det hade gått med ett nytt bågfilsblad. Någon som är sugen på att prova? ;)
Det var faktiskt ganska nytt, (eller NOS som puristerna skulle sagt), jag böt för några dagar sen... (y):geek:
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
En timme?

Jag blev tvungen att testa, och ett 10 mm djupt snitt i 10 mm tjockt s235 plattjärn tog exakt 64 sekunder, och då tog jag upp bågfilen från bänken på den tiden...
med en 125:a?
 
Har inget hemma i den storleken, annars hade jag testat sticksågen.
Använder den mycket i mjukstål, speciellt när man inte vill ha gnistbildning.
Kapar mycket galvat vinkelstål i mitt jobb, 50x50x3 mm, det går dubbelt så fort mot vinkelharry.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
K kortis skrev:
med en 125:a?
Nja, mina muskler är mer Suzuki Hayabusa ... ;)
 
  • Haha
  • Gilla
Snailman och 2 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Varför ens köpa sådant material om man inte vet hur man ska kapa eller har utrustning?

Alternativ till bågfil eller vinkelslip är sticksåg eller tigersåg.
För att problemet jag ställts inför bäst tycks lösas av ca 7 kg plattjärn med hänsyn till pris/vikt/kostnad. Plattjärnet måste då kapas till lagom längd.

Har du aldrig försökt lära dig något nytt optimum?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.