Hej!

Jag är igång och inreder ett rum i källaren. Huset är byggt 1967. I samband med det vill jag flytta ut de tre element som finns i rummet ca 10 cm så att de kommer på den nya väggen.

Min tanke är att kapa de 17 mm järnrör som kommer ner från taket och göra en övergång till 12 mm kopparrör med hjälp av klämringskoppling avsedd för järnrör.

Kopparrören tänkte jag bocka och plugga så att de kommer vinkelrätt mot väggen. Sen får systemet stå några dagar med normalt tryck för att upptäcka eventuellt läckage.

I nästa steg sätter jag gipsskivor och bygger in kopplingen för att till sist montera elementet och ansluta de nya kopparrören.

Oron är kring den dolda kopplingen.
Räcker den här proceduren för att kontrollera kopplingen?
Finns det något annat sätt att kontrollera kopplingen?
Finns det något bättre sätt att lösa det hela på?
 
  • En källarvägg med ett fönster och ett element, järnrör leder ner till elementet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Målade järnrör med klämringskopplingar mot en vägg, med reflektioner och ett verktyg i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett element i ett källarrum med synliga vita järnrör löpande ner längs väggen och över en golvsockel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En tanke som slog mig. Jag är inte så förtjust i tanken på att ha tre stora inspektionsluckor på väggen. Men det skulle ju räcka med ett 70 mm doshål för att kunna inspektera kopplingen.
 
Antingen kapar du röret före kopplet och gängar med 3/8" gängsnitt och sätter dit en invändigt gängad klämring eller så demonterar du vid muffarna högre upp och sätter dit en utvändigt gängad klämring. Att klämma mot befintliga målade stålrör blir nog knepigt att få tätt.
Du märker på tryckmätaren om det är läck någonstans men frågan är vad du kan göra från ditt doshål, knappast efterdra.
 
  • Gilla
Övv och 1 till
  • Laddar…
Tack för förslagen!

Jag har aldrig gängat rör förut och skulle helst göra det första gången på en arbetsbänk :)

Att skruva ur det gamla röret i muffen vågar jag mig möjligen på.

Kan en klämringskoppling funka om jag skrapar/slipar bort färgen lite försiktigt?

Doshålet skulle bara vara ett sätt att kunna hålla uppsikt över kopplingen den första tiden.
 
Jag hade gängat ut där vid muffen (de ser ut som vänster-höger gängat muffar) och satt på 2 avstängnings ventiler sedan dragit vidare ner i koppar för att bocka ut där elementen ska stå.
Vid ventilen hade jag satt en liten inspektions lucka som du menade.
 
  • Gilla
DrKron
  • Laddar…
Man ska aldrig göra något första gången, bättre att vänta till den andra.
Har du inte gängkloppan kanske det tar emot men detta är inte svårare än att vässa en penna, typ.

Själv har jag ingen erfarenhet av att klämma stålrör men jag ser att det finns någon plastinsats från Vatette. Dock får man ta en 18 x 15 plus förminskning till 12. Känns sådär och så färgskrapning på det. Nä.

Jag skulle börja med gängningen och om det tjurar så skruvar man ur röret ur muffen och kopplar in där.

Det kommer inte att läcka om du använder lin och pasta och drar klämringen enligt anvisning.
 
  • Gilla
DrKron
  • Laddar…
K
Jag har gjort båda varianterna.
Vatette plast (röd klämring) där det inte fanns någon bra skarv att gå på.

Samt även klämring med utvändig gänga som jag drog i en befintlig skarvhylsa med lin och locher.

Båda har fungerat kanon.
 
Tack för alla kloka råd!

En avstängningsventil låter som en bra idé.

Precis, helst så undviker jag både den första och sista gången :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.