Vad använder jag lämpligen för prylar för att få en kort slutning över en kontakt via mobilen?
(Som man gör manuellt för att reglera en garageport med en brytare).
Kör idag enkla grejer via Tellstick.
 
Finns WiFi-täckning är det nog svårt att klå priset på en Shelly 1.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Fibaro reläswitch kanske. Du behöver zwave styrning
 
Jag använde en potentialfri Nexa 179 brytare ihop med Tellstick Duo för att få till fjärrstyrning mellan dag och nattläge på en elpanna i sommarstugan. Använder en vanlig brytare med fjäder.
Kräver dock z-wave.
https://nexa.se/smarta-hem/z-wave/an-179
 
Tack för svaren men fattar inte riktigt eller så var min fråga otydlig.
Det jag vill (remote) är att sluta en kontakt men bara momentant. Precis som när man trycker till på en återfjädrande kontakt.
Inte läst manualerna noga men funkar dessa verkligen att få till det jag vill?
(Jodå z-wave finns också)
 
Ett exempel, Qubino Flush 1D-rely har en potentialfri utgång som är tidsmässigt programmerbar.
Skicka en till-signal och enheten återgår automatiskt efter inställd tid.
Instruktionsutdrag för hur man programmerar en Qubino Flush 1D-relä för att automatiskt stänga av med timer.
 
  • Gilla
FDT
  • Laddar…
E etompau skrev:
Ett exempel, Qubino Flush 1D-rely har en potentialfri utgång som är tidsmässigt programmerbar.
Skicka en till-signal och enheten återgår automatiskt efter inställd tid.
[bild]
Verkar lösa problemet, tack!
Utmaningen är nu att hitta en ”nice to have”- lösning som kostar mindre än 1/2 tusenlapp :)
 
Som sagt, Shelly 1 kan konfigureras till att göra exakt det du vill, men prylarna med z-wave är gissningsvis enklare att integrera med det du har. Det man skall se upp med är att den skall ha potentialfri utgång, kallas ofta "dry contact" på engelska.
 
  • Gilla
FDT och 1 till
  • Laddar…
  • Gilla
FDT
  • Laddar…
En enkel lösning hittade jag på nätet.
Goggla ”Intertechno itl-1000”.
Fungerar perfekt med återställningen ställd på 2 sekunder :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.