Tänkte köpa lite plattjärn S235JR 100x10mm. Denna behöver då kapas för att få plats. Vad skall jag använda för verktyg? Har tillgång till multiverktyg och bågfil men det kanske är för klent?
 
Vinkelslip med tunn kapskiva är väl det billigaste näst bågfil och går bra mycket snabbare.
 
  • Gilla
Pehu1004 och 2 till
  • Laddar…
H Hazelblade skrev:
Tänkte köpa lite plattjärn S235JR 100x10mm. Denna behöver då kapas för att få plats. Vad skall jag använda för verktyg? Har tillgång till multiverktyg och bågfil men det kanske är för klent?
med multiverktyg så kostar det en förmögenhet i blad, det blir billigare o köpa en vinkelslip, bågfil hihi.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Är tjurigt tom med vinkelslip :p:rofl:
 
  • Gilla
kortis
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Är tjurigt tom med vinkelslip :p:rofl:
Några skivor går det nog åt, kanske inte de tunnaste om man är ovan
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
Du kan inte få det uppkapat där du köper materialet? Där kan du dessutom få det kapat i valfri vinkel.
 
N NoOne2k skrev:
Du kan inte få det uppkapat där du köper materialet? Där kan du dessutom få det kapat i valfri vinkel.
Brukar vara blixtedyrt om man inte köper extrema mängder..
 
  • Gilla
kortis
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Brukar vara blixtedyrt om man inte köper extrema mängder..
Det kan löna sig att kolla runt lite, jag har själv lyckats komma undan relativt billigt när jag har handlat från mindre firmor. Nu vet jag inte vilka längder TS har tänkt köpa men kolla även Web-återförsäljarna.
 
10mm gods... Jag tycker det blir jobbigt vid 4-5mm med 230mm vinkelslip. Metallbandsåg?
 
  • Gilla
kortis
  • Laddar…
125mm × 1mm kapskiva fungerar utmärkt för detta om man inte har en kallsåg.
Har kapat massor av grovt så och 1mm skivor käkar stål som smör men man får ha koll på vad man gör förstås, kanske inte det första man ger sig på.


Hur många snitt är det frågan om?
Och vilken precision önskas?
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
richardtenggren
Jag har kapat ut prover ur 12 mm (höghållfast stål, Re>1250 MPa, ~500 HBW) med vinkelslip, där tänderna på kallsågsbladen bara sprutade ;)

Så S235 borde inte vara några problem.
 
Jag brukar köpa "kapat på hälften" dvs 3-meters längder eftersom stångmaterial i lägre "kvalisort" kommer i 6-meters mängder.. Det brukar kosta någon hundralapp, men är lätt värt det, speciellt när man köper sådär kraftigt material... Det blir väl nån tusenlapp för hela stången så...
En sån 6-meters stång väger runt 40 kilo också, så det är smidigare av den anledningen...

Edit: som @Violina skriver ovan, ska det vara någon form av precision på kapningen blir det dyrt, men att bara dela går snabbt och lätt...
 
Redigerat:
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
Hade också sagt 1 mm kapskiva här. För att öka snyggheten på snittet lite så kan man spänna fast en liten brädbit längs det och ha som anhåll.
Den där typen av stål är lätt att kapa.
 
Vad är det för fel på bågfilen?
 
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
optimum
TS skriver denna. Alltså 1 som ska kapas för att få plats.
Max 1-2 kap.
Bågfil duger bra

Folk verkar rädda för att röra på sig.
 
  • Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.