Nyfiken undran:

Hur många av er som svarat i tråden använder denna form av slägga på regelbunden basis?

Edit: Alltså, typ flera gånger i veckan?
 
Violina Violina skrev:
Nyfiken undran:

Hur många av er som svarat i tråden använder denna form av slägga på regelbunden basis?

Edit: Alltså, typ flera gånger i veckan?
Använder du mejselhammare att sträcka ut plåt med?

Jag har mejselhammare men brukar bara ta den närmaste hammaren de relativt få gånger jag mejslar.
Men antar att de spelade roll för de som jobbade 10 timmarsdagar 6 dagar i veckan ett helt liv.
 
nanowire nanowire skrev:
Använder du mejselhammare att sträcka ut plåt med?

Jag har mejselhammare men brukar bara ta den närmaste hammaren de relativt få gånger jag mejslar.
Men antar att de spelade roll för de som jobbade 10 timmarsdagar 6 dagar i veckan ett helt liv.
Vilken hammare/slägga jag tar beror på flera saker, dels vilken som är närmast (sträcker man precis när det är nysvetsat så behöver man slå mindre), vad det är jag ska hamra på (material, tänkt finish, form osv) sen är det faktiskt så att jag gillar denna typen extra mycket eftersom den faktiskt är liksidig, jag behöver alltså inte tänka på hur jag tar det när jag byter hand om jag står och slår..
 
Violina Violina skrev:
Tyngpunkten i den vänstra ligger ju dock (precis som tidigare nämnts) längre IN mot handen..

Ju längre skaft desto mindre rörelse för armen när man slår.
Men det finns gräns för hur långt skaft du kan ha när du, bekvämt, slår på en handhållen mejsel. Med huvudet monterat som till vänster kan du ha lite längre skaft utan att träffytan hamnar längre ut från handen jmf med så som det är monterat till höger.
 
nanowire nanowire skrev:
Men det finns gräns för hur långt skaft du kan ha när du, bekvämt, slår på en handhållen mejsel. Med huvudet monterat som till vänster kan du ha lite längre skaft utan att träffytan hamnar längre ut från handen jmf med så som det är monterat till höger.
Inget jag tänkt på öht.. däremot är det RIKTIGT irriterande när skaftet är för kort.. Lite roligt att ha den här diskussionen ändå, särskilt med tanke på hur korta armar jag har (vilket inte är så konstigt med tanke på hur kort jag är) :rofl:
 
Violina Violina skrev:
Inget jag tänkt på öht.. däremot är det RIKTIGT irriterande när skaftet är för kort.. Lite roligt att ha den här diskussionen ändå, särskilt med tanke på hur korta armar jag har (vilket inte är så konstigt med tanke på hur kort jag är) :rofl:
Du använder ju hammaren på ett sätt som låter väldigt rationellt. Tiderna förändras och det vore dumt att inte använda ett verktyg som passar bra på ett sätt som passar en själv bara för att det ursprungligen var tänkt att användas på något annat sätt :)
Och för alla som inte jobbar dagarna långa som stenhuggare eller klyver stål med mejsel, så som smeder alltid gjort, är det nog mest rationellt att ha huvudet monterat som på bilden till höger.
 
nanowire nanowire skrev:
Du använder ju hammaren på ett sätt som låter väldigt rationellt. Tiderna förändras och det vore dumt att inte använda ett verktyg som passar bra på ett sätt som passar en själv bara för att det ursprungligen var tänkt att användas på något annat sätt :)
Och för alla som inte jobbar dagarna långa som stenhuggare eller klyver stål med mejsel, så som smeder alltid gjort, är det nog mest rationellt att ha huvudet monterat som på bilden till höger.
Jag använder dock min hammare mycket ihop med min huggmejsel (spräcka punkter, klyva svetsar, dela fogar som behöver flyttas) men jag föredrar ändå att ha den som den ser ut till höger..

Sen är det lite så också, att ju längre skaftet är, desto mindre ont gör det i armbågen när man slår (tycker iaf jag) :)
 
Violina Violina skrev:
Jag använder dock min hammare mycket ihop med min huggmejsel (spräcka punkter, klyva svetsar, dela fogar som behöver flyttas) men jag föredrar ändå att ha den som den ser ut till höger..

Sen är det lite så också, att ju längre skaftet är, desto mindre ont gör det i armbågen när man slår (tycker iaf jag) :)
Jo, så är det ju. Moderna slägghammare har ofta väldigt tjocka och styva skaft som ger massor med energi tillbaka in i armen. Längre och tunnare träskaft blir mer ergonomiskt.
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Jo, så är det ju. Moderna slägghammare har ofta väldigt tjocka och styva skaft som ger massor med energi tillbaka in i armen. Längre och tunnare träskaft blir mer ergonomiskt.
Värst är de med skaft i stål/aluminium :cry:
 
Violina Violina skrev:
Värst är de med skaft i stål/aluminium :cry:
Jo men huvva! :sweat:
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
På en handlägga ska väl huvudet framför allt sitta fast?
 
  • Gilla
Prodigys
  • Laddar…
E
Rimligen bör den högra vara rätt så man vill ha så mycket tyngd som möjligt längst ut men det beror såklart på ändamålet.
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…

Bästa svaret

Violina Violina skrev:
Nyfiken undran:

Hur många av er som svarat i tråden använder denna form av slägga på regelbunden basis?

Edit: Alltså, typ flera gånger i veckan?
Jag gör det.

Den vänstra är rätt och det vidhåller jag.
Principen är att när man får ut en del vikt utanför huvudets centrumlinje så att skaftets och handens vikt delvis motbalanseras så får man mer kraft i slaget.
Samma princip ser man på vissa gamla i synnerhet finländska och norrländska huggyxor som har den korta eggen någon nedvinklad och neddragen i förhållande till skaftholken.
När man fäller eller kapar med en modern yxa märker man snabbt att den nedersta delen av eggen har mycket större kraft och går in djupare i träet än den översta.

Violina har helt rätt när det gäller att rikta plåt men de här handsläggorna är inte gjorda för det. De är gjorda för att slå på en mejsel slag efter slag i timme efter timme när man hugger sten eller pikar betong.
När man riktar plåt är en riktig svensk smideshammare bättre lämpad med sin breda bana som gott och väl sticker utanför resten av huvudet.
 
Det är en väldigt intressant diskussion och jag tror det kommer att sluta med att jag får sätta om huvudet på Sandvik slägga.

Som ytterligare en referens tog jag fram min "moderna" handslägga/mejselhammare från Wetterling. Den är inte lika smäcker som de andra men huvudet sitter som den vänstra.

Tre olika släggor ligger på bord, en Tor, en Wetterlings och en Sandvik, sett från ovan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Från vänster till höger. Tor, Wetterling och Sandvik.
 
Låt det sitta...

Har man bara en slägga kanske man vill att det ska vara "rätt" men om man har flera kan det säkert dyka upp ett tillfälle då fel blir rätt.

Det finns de som medvetet satt yxhuvud upp och ned också.

Den eventuella risken att huvudet sitter fast dåligt är minimal då jag numera inte tror att det finns någon längre som svingar släggor med sån frenesi att det spelar roll.

/ATW
 
  • Haha
Violina
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.