Hej!

Bor i villa i Lund och behöver måla om fasaden. 1,5 plan på 176kvm, nedre halvan av fasaden är tegel och övre halvan är träpanel. Även garage och staket ska målas.

Vi har haft några olika firmor här och fastnade för http://www.proffsmaleriflytt.se/. Har fått en offert på 60800kr (exkl dörrar och fönster) samt extra 16900kr för fönster och dörrar. Alltså totalt 77 700kr efter ROT-avdrag. De förra ägarna har inte målat på länge så vi kommer troligtvis behöva byta ut några plankor som är dåliga.

1) Är detta ett någorlunda rimligt pris? Har aldrig anlitat målare förut och jag tycker att det känns dyrt...

2) Någon som har erfarenhet av företaget eller tips på andra bra målerifirmor i närheten?

Stort tack för hjälpen!
 
Omöjligt att säga om de e dyrt eller inte. Vad ingår i offerten? Tvätt och målning hoppas jag, men 1,2 eller 3 ggr?

1,5plans, då borde de vara ställning eller skylift medräknat?
 
  • Gilla
Andreas.G.N
  • Laddar…
Tvätt, skrap av gammal färg, 2 strykningar och ställningar ingår.
 
Är det bara gavelspetsar som är panel, eller hur menar du ”halva fasaden”? Bara tegel upp till fönster?
 
Andreas.G.N Andreas.G.N skrev:
Tvätt, skrap av gammal färg, 2 strykningar och ställningar ingår.
Okej, grundmålning?
Skrapar du färg så blir det oftast trärena ytor, vilket behöver grundmålas ju.

Kan vara att dom har med skrapning, skrapning&grundning i fastpris som gör att det kan sticka lite kanske, att dom tagit höjd för det för de är totalt omöjligt att säga hur mycket det blir innan man börjat.

Sen apropå tegel, är det målat sen innan? Silikatfärg är dyyyrt.
Hur många är dörrarna och fönster tillsammans?
 
Jag har anlitat Karl Fr Jönsson i Staffanstorp ett par gånger och min pappa har anlitat dem många gånger. Jag har varit väldigt nöjd med arbetena och har känt att kostnaderna har hamnat ungefär där jag trott att de skulle hamna, dvs. inga obehagliga överraskningar.
 
  • Gilla
Andreas.G.N
  • Laddar…
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Är det bara gavelspetsar som är panel, eller hur menar du ”halva fasaden”? Bara tegel upp till fönster?
Lite svårt att räkna på hur mycket som är tegel då det är olika på alla sidorna.
 
  • Husfasad med varierande tegel och trä, takpannor och fönster, i dagsljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hörn av ett hus med gult tegel och vit vertikal träpanel, omgivet av grönska och en himmel i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på en husfasad med en del av tegel och en del täckt av träpanel, med buskar och ett kalt träd framför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hörn av ett gult tegelhus med synliga varierande mönster av tegelstenar, ett fönster, och stuprör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S Sajmon skrev:
Okej, grundmålning?
Skrapar du färg så blir det oftast trärena ytor, vilket behöver grundmålas ju.

Kan vara att dom har med skrapning, skrapning&grundning i fastpris som gör att det kan sticka lite kanske, att dom tagit höjd för det för de är totalt omöjligt att säga hur mycket det blir innan man börjat.

Sen apropå tegel, är det målat sen innan? Silikatfärg är dyyyrt.
Hur många är dörrarna och fönster tillsammans?
Hmm, det står i offerten att grundmålning ska göras på staketen (som är omålade nu), men står inget om det till huset.

25 fönster och tre dörrar. Teglet ska inte målas.
 
hlph hlph skrev:
Jag har anlitat Karl Fr Jönsson i Staffanstorp ett par gånger och min pappa har anlitat dem många gånger. Jag har varit väldigt nöjd med arbetena och har känt att kostnaderna har hamnat ungefär där jag trott att de skulle hamna, dvs. inga obehagliga överraskningar.
Tack för tipset! Vi kontaktar dem också :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.