janwide
Funderar på att installera vattenfelsbrytare. Läser att Grohes dito öppnar ventilen vid strömavbrott. Låter inte som en bra funktion. Låt säga att en ledning brister och vattnet hamnar i tex brödrosten. Jordfelsbrytaren löser ut och därmed är översvämningen ett faktum. Det vore bättre att ventilen stannar i det läge den är eller ännu hellre att det finns en batteribackup. Någon som har tankar kring detta?
 
En tanke är ju om man har tex en SYR-ventil till en vedpanna. Eller sprinklers. Öht känns det väl vettigt att ha vatten medan det är strömavbrott, kunna gå på toa osv.

Om en vattenläcka kan orsaka ett strömavbrott (genom att vatten rinner in i en brödrost? Hur då?) så är något väldigt fel skulle jag säga.

Dessutom är det ju bara att lägga vattenfelsbrutaren utanför jordfelsbrytaren i det fall du nämner.
 
Jag skulle nog hålla med @janwide om att det låter fel. Ett inte helt orimligt scenario är att det blir strömavbrott mitt i vintern, vattenledningen fryser sönder men ventilen öppnar för att det är strömavbrott.
Boendesprinkler eller sprinkler i fristående villor är ovanligt idag.

Jag hade hellre sett att man vid strömavbrott får öppna ventilen eller en Bypass manuellt för att få vatten.
 
janwide
Brödrostsscenariot kanske inte var klockrent :crysmile:
Självklart behöver man vatten även när det är strömavbrott men det går ju att lösa med en manuell ventil. Vad jag förstår så har Vatette funktionen att ventilen stannar i det läge den var när strömmen gick. Jag tycker att det verkar vara en bättre lösning även om scenariot med samtidigt strömavbrott och vattenläcka inte är så väldigt sannolikt.
 
Scenariot med SYR-ventil och sprinklers var väl inte heller helt klockrent... :) Har man någon form av nödkylning kan man väl bara ta ut den slingan innan vattenfelsbrytaren (vfb?). Sedan är väl det med att lägga vfb utanför jfb vettigt hur som helst skulle jag säga.

Nä, att en vattenläcka skulle orsaka ett strömavbrott känns extremt osannolikt, och skulle i sådana fall innebära att det finns en grov felkonstruktion någonstans, enligt mig.

Kanske är det som @NoOne2k säger att det mest sannolika är att ett strömavbrott orsakar en vattenläcka, men då hjälper väl inte vatettes variant heller? Det händer väl också bara om det är strömavbrott i flera dygn och smällkallt ute. Kanske om man bor ute på landet i Norrland, men då har man väl ändå egen brunn, så trycket försvinner när strömmen går i alla fall :)

Som sagt, jag tror att sannolikheten för samtidig vattenläcka och strömavbrott är rätt försumbar. Har man sådan otur kan man ju lika gärna få en tegelsten i huvudet och då hjälper inga vattenfelsbrytare :D
 
janwide
joakim_j joakim_j skrev:
Har man sådan otur kan man ju lika gärna få en tegelsten i huvudet och då hjälper inga vattenfelsbrytare
Där är vi helt överens! :crysmile:
 
C
janwide janwide skrev:
Läser att Grohes dito öppnar ventilen vid strömavbrott. Låter inte som en bra funktion.
De finns de brytare som har en magnetventil och då hamnar så klart ventilen i "normalläge" vid strömavbrott. I Grohes fall uppenbarligen öppet. Andra brytare har en motorventil och då finns alternativet att ventilen stannar i sitt senaste läge vid strömbortfall (även om det också finns motorventiler som medelst en fjäder återgår till ett "normalläge"). Motorventilerna har också ibland möjlighet att manövrera ventilen manuellt, vilket också kan vara en trevlig funktion.
 
Håller på och läser på om vattenfelsbrytare då jag har en Grohe jag köpt som jag tänkt få installerad. Nu bor jag i villa, men i ett fritidshus är ju ett scenario strömavbrott och med det avstängd värme och frusna rör. Så man kan konstatera att även om man har en vattenfelsbrytare så kan det vintertid vara bra att stänga inkommande vatten. Om man inte bor så någon granne kollar huset om elen går - i mitt fall har larmet backupbatteri så går strömmen skickar larmet meddelande till larmcentral som ringer mig.
 
  • Gilla
Taxture
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.