Hej!

Vi har en obebyggd tomt med skog (i Estland) som ligger vid en väg. Tomten innanför oss ska bygga hus och har frågat om (via en elfirma vad jag kan förstå från mailet) att dra en elkabel från vägen längs hela vår tomtgräns kanske 100m (1m ner) till sin tomt.

Det verkar ligga ett elskåp eller liknade på andra sidan vägen så jag antar att dom får gräva upp vägen eller borra.

Jag tänker mig att det kanske är onödigt att neka och det är bra med lite bebyggelse på sikt. Dock begränsas vår tomt lite och framtida eventuella grävarbeten, staket, avlopp etc krånglas till. Dom sa att vi inte fick bygga inom en meter etc

Det har inte varit tal om något servitut eller liknande utan bara en mailfråga.

Vad bör jag ställa för krav i och med detta? Vad är rimligt och nödvändigt?
  • Skulle vilja säkerställa att dom skyddar kabeln på ett bra sätt (grävskydd, nät etc om det ska grävas i framtiden).
  • Skulle vilja att vår tomt förbereds för el kanske med ett tomrör till detta elskåp (finns rör man kan dra en 0,4kV kabel i?) Så att i slipper gräva upp vägen i framtiden.
  • Grannen gav lite svar att vi kanske kunde ansluta till grannens el om det blev aktuellt men brukar man koppla från hus till hus?
  • Återställa marken och ta med sig trän, sly etc dom fäller.
 
Jag tror att det blir svårt att få ett råd som "håller" i ett Svenskt forum, troligtvis är det ingen här som vet vad som råder i Estland.
Och en sak är jag helt säker på och det är att det inte gäller samma regler där som här.
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Det låter väl rimligt att tillåta. Har ni en skogsfastighet med en sida på 100 meter så gissar jag dock att det är mer än en tomt ni har, med svenska mått mätt.

Har lite svårt att se saken framför mig, men någonstans går det förstås vägar. Andra ledningar låter osannolikt, skulle väl vara fiber då. Avlopp gissar jag att man har enskilt i skogen även i Estland. Så problemet med att låta någon gräva ner en kabel i fastighetsgränsen verkar begränsat. Men visst vill ni ha el samma väg sen är det väl praktiskt att samförlägga den.

Ersättningen för den här typen av ledningsrätt är närmast symbolisk i Sverige. Gissar att det är lika dåligt betalt eller sämre i Estland. Men som sagt, stiger markvärdet av att andra bygger kan det ju vara bra nog.
 
  • Gilla
pyhys
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det låter väl rimligt att tillåta. Har ni en skogsfastighet med en sida på 100 meter så gissar jag dock att det är mer än en tomt ni har, med svenska mått mätt.

Har lite svårt att se saken framför mig, men någonstans går det förstås vägar. Andra ledningar låter osannolikt, skulle väl vara fiber då. Avlopp gissar jag att man har enskilt i skogen även i Estland. Så problemet med att låta någon gräva ner en kabel i fastighetsgränsen verkar begränsat. Men visst vill ni ha el samma väg sen är det väl praktiskt att samförlägga den.

Ersättningen för den här typen av ledningsrätt är närmast symbolisk i Sverige. Gissar att det är lika dåligt betalt eller sämre i Estland. Men som sagt, stiger markvärdet av att andra bygger kan det ju vara bra nog.
Tänker att den symboliska summan skulle kunna vara att förbereda för vår framtida el. Men vad ber man om, ett förslag eller säger att t.ex. ett markrör i viss storlek upp på vår tomt? Hur stort rör behövs, räcker 50mm?
 
  • Gilla
Stoffe69
  • Laddar…
E elmont skrev:
Jag tror att det blir svårt att få ett råd som "håller" i ett Svenskt forum, troligtvis är det ingen här som vet vad som råder i Estland.
Och en sak är jag helt säker på och det är att det inte gäller samma regler där som här.
rent lagligt kommer detta inte redas ut här. Vill mer generellt få lite input, typ bra att tänka på.

hur kan man formulera ett krav på att dra slang för bår framtida el t.ex.
 
Säg till hen, lägger ner 2 st 110 gula, och stannar på lämplig med ett hos dig och fortsätter med sitt, lång sträcka så det kan behövas mer än 16 mm2 som i sverige normalt på lite kortare stäcka räcker för en villa, vet inte vad som gäller på andra sidan. Men bra att ha och ligga i framkant. Du kan ju ev säga att du är med på hälften av rörkostnad och hen står för allt annat.
Blir nog en bra överenskommelse.
 
  • Gilla
Tegelväggen
  • Laddar…
Skulle undvika detaljer och istället sätta som krav att det görs en anslutningspunkt eller motsvarande förberedande för el på din fastighet. Ansvarig entreprenör får sedan utföra det enligt de regelverk som finns i Estland.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.