C
Hej,

Söker idéer och inspiration för vad vi kan göra med vårt kök då vi själva har fastnat. Tidigare ägare renoverade köket på 90-talet och öppnade då upp köket. Detta medförde att ingången till badrum/toalett nu är direkt från köket och detta stör oss. Känns inte helt bra.

Vi är på g att renovera kök och badrum och försöker nu hitta bästa lösningen. Vi har gått från att bygga om badrum och gästtoa så att bägge ingångarna blir från hallen, återställa köket till ursprungsritning till att öppna upp till vardagsrum men känner att vi fastnar.
Huset är ett enplans med källare från -73. Tv-rum samt tvättstuga med dusch i källaren.

Så alla kloka härinne, hur hade ni gjort med detta? Byggt om eller behållt? Gått tillbaka till ursprungsritning eller något helt annat? Ge oss era bästa förslag, högt och lågt.

Bifogar bilder:
1. Ursprunglig planritning
2. Befintlig ritning

Tacksam för all inspiration vi kan få.
 
  • Bild av en bostads planritning från 1973 som visar ett kök öppet mot matplats, vardagsrum och ingång till badrummet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Handritad planritning med noteringar för en bostad, där köket är öppnat mot andra rum, med synlig ingång till badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kanske inte det mest spännande av kökslösningar, men en hel vägg ut mot korridoren och ett parallellkök mellan vardagsrummet och matplatsen borde funka bra med utrymmet.
 
C
1 16386 skrev:
Kanske inte det mest spännande av kökslösningar, men en hel vägg ut mot korridoren och ett parallellkök mellan vardagsrummet och matplatsen borde funka bra med utrymmet.
Det är ett bra förslag, jag har varit inne på den varianten också. Jag gillar tanken att öppna upp mot vardagsrummet. Tack för att du tog dig tid att svara.
 
Varsågod! Några fler inspel från min sida, igen utifrån hur jag hade löst det om det var mitt kök (har haft parallellkök själv):
Jag skulle nog ha satt spis/häll i samma skåprad som diskhon, och inte haft överskåp på den sidan. Luftigt och bra ljus från fönstret.
Alla högskåp placeras mittemot - kanske enbart högskåp hela den raden (med utdragbara hyllor/lådor för matvaror och/eller porslin).
Och en glasad dörr mellan köket och vardagsrummet - bra kontakt men också möjlighet att slippa få in matos i vardagsrummet när så behövs.
 
C
1 16386 skrev:
Varsågod! Några fler inspel från min sida, igen utifrån hur jag hade löst det om det var mitt kök (har haft parallellkök själv):
Jag skulle nog ha satt spis/häll i samma skåprad som diskhon, och inte haft överskåp på den sidan. Luftigt och bra ljus från fönstret.
Alla högskåp placeras mittemot - kanske enbart högskåp hela den raden (med utdragbara hyllor/lådor för matvaror och/eller porslin).
Och en glasad dörr mellan köket och vardagsrummet - bra kontakt men också möjlighet att slippa få in matos i vardagsrummet när så behövs.
Åh, tack för jättebra tips, uppskattas! Ja, rädslan är ju att det ska kännas trångt och mörkt men med tipset att inte ha överskåp alls på ena sidan kan man nog skapa en luftig känsla.
 
Off topic, men måste fråga om ritningen kommer från en firma i Örebro? Den är så sjukt likt den ändringsritning som vi har från när förra ägarna gjorde om köket i vår kåk :surprised: Eller klonas köksritarna?
 
C
F Filurskan skrev:
Off topic, men måste fråga om ritningen kommer från en firma i Örebro? Den är så sjukt likt den ändringsritning som vi har från när förra ägarna gjorde om köket i vår kåk :surprised: Eller klonas köksritarna?
Haha! Japp, det stämmer. Måste ha varit en poppis lösning i Örebro på 90-talet! Har ni den lösningen?
 
C CamFel skrev:
Haha! Japp, det stämmer. Måste ha varit en poppis lösning i Örebro på 90-talet! Har ni den lösningen?
Du ser kanske varför jag hajade till :cool:
Arkitektritning av ett byggprojekt med överstrukna anteckningar och figur med "cool" emoji-ögon tejpade på.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.